Komunikaty PR

Średnio 35 tys. złotych wydają polskie firmy na niezaangażowanego pracownika

2024-05-23  |  17:26
Biuro prasowe
Do pobrania ( 0.04 MB )

Co trzeci Polak nie czuje się związany ze swoim miejscem zatrudnienia i brakuje mu chęci do pracy – to dane z raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez Enpulse. To niepokojące, ponieważ niezaangażowany pracownik może dla firmy oznaczać dodatkowe koszty, które mogą sięgać nawet 35 proc. jego wynagrodzenia. W Polsce, przy obecnym średnim wynagrodzeniu brutto, są to kwoty rzędu 35 tysięcy złotych rocznie. Co w takim razie powinny zrobić Polskie firmy by ich pracownicy byli bardziej zaangażowani? 

 

Mimo coraz większej świadomości tego, jak ważnym aspektem jest dla firm dobrostan pracowników i ich zaangażowanie, nadal blisko jedna trzecia Polaków nie czuje się związana ze swoim miejscem pracy i brakuje im motywacji do działania. Z raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez Enpulse wynika, że 19 proc. pracowników czuje się rozczarowana i niechętnie wykonuje swoje obowiązki służbowe, a 14 proc. można określić mianem niezaangażowanych – czują się nieszczęśliwi w swojej pracy, a część z nich szuka nowego miejsca zatrudnienia. 

 

Czym jest zaangażowanie?

 

Zaangażowania nie mierzy się liczbą godzin, które pracownik spędzi na wykonywaniu obowiązków służbowych. Jego miarą jest natomiast to, czy identyfikuje się z organizacją, jej celami i wartościami, czy dobrze mówi o firmie, czy chce w niej pozostać i czy ma motywację do wypełniania obowiązków służbowych. Zaangażowany pracownik czuje się w firmie bezpiecznie. Wie, że ma wpływ na to co dzieje się wokół niego i ma poczucie sensu – widzi efekty swojej pracy i zawsze może liczyć na konstruktywną informację zwrotną przełożonego

 

W uproszczeniu można powiedzieć, że zaangażowanie zależy w dużym stopniu od tego jak zarządzamy ludźmi – czy budujemy dobrą atmosferę, czy stwarzamy warunki do rozwoju i czy włączamy ich w procesy zarządcze w firmie. Musimy też pamiętać o absolutnych podstawach, czyli stawianiu na klarowną komunikację i docenianie pracowników. No i oczywiście o odpowiednim wynagrodzeniu – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej badaniu zaangażowania pracowników. – Co może negatywnie wpłynąć na zaangażowanie naszych pracowników? Przede wszystkim chaos i brak transparentności – niejasne oczekiwania, niesprawiedliwe traktowanie czy brak komunikacji na linii przełożony-pracownik. Dużo „złego” może również wyrządzić brak sprawczości i ograniczone możliwości rozwoju – dodaje.

 

Firmy nie stać na niezaangażowanych pracowników 

 

Niezaangażowani pracownicy to duże zagrożenie dla firmy – jej efektywności i wyników finansowych. Liczne badania wskazują, że osoby, które nie czują związku ze swoim miejscem pracy przebywają na zwolnieniach lekarskich dłużej niż ich zaangażowani koledzy. Dodatkowo niezaangażowani pracownicy nie przykładają się należycie do wykonywanych zadań służbowych i generują koszty. Według K.Areys – ekspertki zajmującej się problematyką wzrostu zaangażowania w pracę – straty pracodawców z tego tytułu mogą sięgać nawet 35 proc. wynagrodzenia pracownika.

Według danych z raportu State of the Global Workplace 2023, niskie zaangażowanie kosztuje globalną gospodarkę 8,8 biliona dolarów, czyli 9 proc. globalnego PKB. W dzisiejszej wymagającej sytuacji makroekonomicznej nikogo nie stać na taką stratę! – mówi Magda Pietkiewicz.Właśnie dlatego tak ważne jest, aby dbać o zaangażowanie pracowników. Tacy pracownicy rzadziej chodzą na zwolnienia, co wpływa na ciągłość działania firmy. Są również bardziej kreatywni i wykazują większą motywację do działania. Takie osoby to także najlepsi ambasadorzy firmy – „pomagają” zdobyć i utrzymać nowych klientów jak i pracowników. To wszystko w dłuższej perspektywie przekłada się na zyski organizacji oraz rozwój jej potencjału – podsumowuje ekspertka.

 

Pełną treść raportu „Zaangażowanie 2023” można pobrać ze strony: https://www.enpulse.eu/raport-zaangazowanie-2023

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024 Biuro prasowe
2024-11-28 | 13:00

Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024

Maxi Zoo, lider w branży zoologicznej, zostało wyróżnione prestiżowym godłem „Friendly Workplace 2024” za swoje nowoczesne podejście do zarządzania relacjami z
Firma Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.
2024-11-28 | 09:30

Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.

26 listopada br. Rada Nadzorcza FBSerwis S.A. podjęła decyzję o poszerzeniu składu Zarządu FBSerwis S.A. – spółki należącej do Grupy Budimex, zajmującej się gospodarką
Firma Język finansów – co każdy menedżer rozumieć powinien?
2024-11-27 | 12:00

Język finansów – co każdy menedżer rozumieć powinien?

OPEX, CAPEX, ROI, ROE, ROCE, narzut, marża – znajomość finansowej terminologii nie powinna być zarezerwowana w firmie dla dyrektora finansowego czy członków zarządu. Finanse są

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.