Komunikaty PR

Średnio 35 tys. złotych wydają polskie firmy na niezaangażowanego pracownika

2024-05-23  |  17:26
Biuro prasowe
Do pobrania ( 0.04 MB )

Co trzeci Polak nie czuje się związany ze swoim miejscem zatrudnienia i brakuje mu chęci do pracy – to dane z raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez Enpulse. To niepokojące, ponieważ niezaangażowany pracownik może dla firmy oznaczać dodatkowe koszty, które mogą sięgać nawet 35 proc. jego wynagrodzenia. W Polsce, przy obecnym średnim wynagrodzeniu brutto, są to kwoty rzędu 35 tysięcy złotych rocznie. Co w takim razie powinny zrobić Polskie firmy by ich pracownicy byli bardziej zaangażowani? 

 

Mimo coraz większej świadomości tego, jak ważnym aspektem jest dla firm dobrostan pracowników i ich zaangażowanie, nadal blisko jedna trzecia Polaków nie czuje się związana ze swoim miejscem pracy i brakuje im motywacji do działania. Z raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez Enpulse wynika, że 19 proc. pracowników czuje się rozczarowana i niechętnie wykonuje swoje obowiązki służbowe, a 14 proc. można określić mianem niezaangażowanych – czują się nieszczęśliwi w swojej pracy, a część z nich szuka nowego miejsca zatrudnienia. 

 

Czym jest zaangażowanie?

 

Zaangażowania nie mierzy się liczbą godzin, które pracownik spędzi na wykonywaniu obowiązków służbowych. Jego miarą jest natomiast to, czy identyfikuje się z organizacją, jej celami i wartościami, czy dobrze mówi o firmie, czy chce w niej pozostać i czy ma motywację do wypełniania obowiązków służbowych. Zaangażowany pracownik czuje się w firmie bezpiecznie. Wie, że ma wpływ na to co dzieje się wokół niego i ma poczucie sensu – widzi efekty swojej pracy i zawsze może liczyć na konstruktywną informację zwrotną przełożonego

 

W uproszczeniu można powiedzieć, że zaangażowanie zależy w dużym stopniu od tego jak zarządzamy ludźmi – czy budujemy dobrą atmosferę, czy stwarzamy warunki do rozwoju i czy włączamy ich w procesy zarządcze w firmie. Musimy też pamiętać o absolutnych podstawach, czyli stawianiu na klarowną komunikację i docenianie pracowników. No i oczywiście o odpowiednim wynagrodzeniu – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej badaniu zaangażowania pracowników. – Co może negatywnie wpłynąć na zaangażowanie naszych pracowników? Przede wszystkim chaos i brak transparentności – niejasne oczekiwania, niesprawiedliwe traktowanie czy brak komunikacji na linii przełożony-pracownik. Dużo „złego” może również wyrządzić brak sprawczości i ograniczone możliwości rozwoju – dodaje.

 

Firmy nie stać na niezaangażowanych pracowników 

 

Niezaangażowani pracownicy to duże zagrożenie dla firmy – jej efektywności i wyników finansowych. Liczne badania wskazują, że osoby, które nie czują związku ze swoim miejscem pracy przebywają na zwolnieniach lekarskich dłużej niż ich zaangażowani koledzy. Dodatkowo niezaangażowani pracownicy nie przykładają się należycie do wykonywanych zadań służbowych i generują koszty. Według K.Areys – ekspertki zajmującej się problematyką wzrostu zaangażowania w pracę – straty pracodawców z tego tytułu mogą sięgać nawet 35 proc. wynagrodzenia pracownika.

Według danych z raportu State of the Global Workplace 2023, niskie zaangażowanie kosztuje globalną gospodarkę 8,8 biliona dolarów, czyli 9 proc. globalnego PKB. W dzisiejszej wymagającej sytuacji makroekonomicznej nikogo nie stać na taką stratę! – mówi Magda Pietkiewicz.Właśnie dlatego tak ważne jest, aby dbać o zaangażowanie pracowników. Tacy pracownicy rzadziej chodzą na zwolnienia, co wpływa na ciągłość działania firmy. Są również bardziej kreatywni i wykazują większą motywację do działania. Takie osoby to także najlepsi ambasadorzy firmy – „pomagają” zdobyć i utrzymać nowych klientów jak i pracowników. To wszystko w dłuższej perspektywie przekłada się na zyski organizacji oraz rozwój jej potencjału – podsumowuje ekspertka.

 

Pełną treść raportu „Zaangażowanie 2023” można pobrać ze strony: https://www.enpulse.eu/raport-zaangazowanie-2023

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja Biuro prasowe
2025-05-13 | 12:00

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Już 27-28 maja odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych transformacji gospodarczej i zrównoważonemu rozwojowi – XI edycja konferencji Sustainable
Firma Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
2025-04-25 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Z apelem o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej płaconej przez osoby wykonujące pozarolniczą działalność gospodarczą wystąpiła do prezydenta Andrzeja Dudy Organizacja
Firma Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
2025-04-01 | 11:30

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Organizacja przestrzeni w garażu to wyzwanie, z którym zmaga się wielu właścicieli domów. Wąskie regały metalowe stanowią idealne rozwiązanie tego problemu,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.