Sukcesy firm zależą od umiejętności cyfrowych pracowników - z tymi jest różnie
Ponieważ innowacje technologiczne przyspieszają transformację wszystkich aspektów funkcjonowania społeczeństwa, przejście do całkowicie cyfrowego świata sprawia, że posiadanie umiejętności cyfrowych przez współczesnych pracowników stało się niezbędne. Podczas gdy zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe jest duże, dostępność osób je posiadających jest wciąż niewystarczająca. Przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników z umiejętnościami cyfrowymi jest coraz częściej największym wyzwaniem dla firm.
Rozdźwięk powiększa się nie tylko między osobami posiadającymi i nieposiadającymi podstawowych umiejętności cyfrowych, lecz także między rodzajami umiejętności, których potrzebuje współczesny personel. Wbrew powszechnemu przekonaniu zaawansowane opanowanie codziennych umiejętności cyfrowych, takich jak korzystanie z mediów społecznościowych czy poruszanie się w sieci, niekoniecznie przekłada się na współpracę w miejscu pracy i szersze kompetencje potrzebne do napędzania wzrostu gospodarczego i wywierania pozytywnego wpływu na społeczeństwo.
W miarę jak wymagania cyfrowe w miejscu pracy rosną, spada przekonanie pracowników, że mogą im sprostać. Tak wynika z nowego raportu „Global Digital Readiness Index” opracowanego przez firmę Salesforce. Badanie przeprowadzone wśród ponad 23 000 pracowników w 19 krajach wykazało, że tylko 27% respondentów czuje się „bardzo dobrze wyposażonych” w zasoby potrzebne do zdobycia umiejętności cyfrowych, które są obecnie niezbędne do odniesienia sukcesu. Wartość ta spada do 24%, jeśli weźmiemy pod uwagę zasoby, które będą potrzebne w ciągu najbliższych pięciu lat.
We wszystkich branżach obserwujemy rozdźwięk pomiędzy kierownictwem wyższego szczebla, a pracownikami na niższych stanowiskach w zakresie uczestnictwa w edukacji cyfrowej oraz oczekiwań co do gotowości cyfrowej w najbliższej przyszłości. W skali globalnej 57% respondentów na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla uważa, że jako osoby indywidualne będą przygotowane do zdobycia umiejętności cyfrowych niezbędnych w miejscu pracy w ciągu najbliższych pięciu lat, w przeciwieństwie do zaledwie 37% menedżerów i tylko 34% samozatrudnionych.
Nowe podejście do uczenia się
Pierwszym krokiem do umożliwienia przekwalifikowania wszystkich pracowników jest przełamanie stereotypu mówiącego, że jedno pokolenie jest lepiej przygotowane do pracy w zawodach związanych z technologiami cyfrowymi niż inne.
Weźmy na przykład pilną potrzebę podnoszenia kwalifikacji „pokolenia Z”. Chociaż młodsze pokolenia uważają, że mają lepsze opanowanie codziennych umiejętności cyfrowych niż inne pokolenia, szybko oceniają siebie jako „początkujących” w zakresie kilku ważnych umiejętności cyfrowych w miejscu pracy. Są to na przykład: technologie współpracy (33%), administracja cyfrowa (25%), bezpieczeństwo cybernetyczne (18%), handel elektroniczny (22%) i technologie zarządzania projektami (19%).
Podczas gdy młodzi ludzie doświadczali trudności w dostępie do szkoleń, które pozwoliłyby im wnieść wartość dodaną na nowych stanowiskach związanych z technologiami cyfrowymi, jak również awansować w strukturze organizacyjnej, sytuacja ich kolegów w średnim wieku była znacznie trudniejsza. Z naszych ustaleń wynika, że podczas gdy 83% wszystkich respondentów z „pokolenia Z” aktywnie uczy się i szkoli w zakresie umiejętności potrzebnych w ciągu najbliższych pięciu lat, robi to tylko 12% osób z pokolenia powojennego wyżu demograficznego.
Zmiana podejścia do nauki
Kluczowe znaczenie ma zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w programach szkoleniowych i inwestowanie w nie. Jest to tym bardziej istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę przepaść w liczbie osób aktywnie uczestniczących w szkoleniach z umiejętności cyfrowych wśród wyższej kadry kierowniczej (60%) i menedżerskiej (34%) oraz wśród wykonawców pracujących na własny rachunek (23%).
Aby przełamać bariery utrudniające przekwalifikowanie się, należy zmienić proces rekrutacji, tak aby w mniejszym stopniu skupiał się on na tradycyjnym wykształceniu, a w większym na konkretnych umiejętnościach. Otworzy to stanowiska cyfrowe dla szerszego grona bardziej zróżnicowanych kandydatów oraz przyniesie pozytywne efekty społeczno-gospodarcze.
Fot. Unsplash (CC)
Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen
Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.
Prawo
Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.
IT i technologie
Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.