Światowy rynek corporate gifting rośnie. W jakie prezenty biznesowe inwestować?
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
katarzyna.zawadzka|goodonepr.pl| |katarzyna.zawadzka|goodonepr.pl
796 996 240
www.goodonepr.pl/
Prezenty biznesowe i firmowe akcesoria zawsze były ważnym elementem prowadzenia firmy. Służyły do wyróżnienia pracownika czy wzmacniania relacji z klientami lub partnerami. W wyniku pandemii nabrały one nowego, jeszcze większego znaczenia. Przekłada się to na wzrost wartości globalnego rynku corporate gifting, która wynosi ponad 258 miliardów dolarów. Polska nie pozostaje jednak w tyle.
Praca zdalna i hybrydowa, a także chęć budowania równości i integracji pracowników przyspieszają wzrost światowego przemysłu prezentów korporacyjnych. Eksperci oszacowali, że w 2022 roku na całym świecie aż 16% firm przeszło w całkowity tryb home office. W ubiegłym roku w USA liczba pracowników, którzy zdecydowali się na pracę z domu wzrosła o 24% w porównaniu do 2021 roku. Dla firm, które funkcjonują w tak rozproszonym środowisku, trafiony prezent stał się sposobem na wzmocnienie więzi między pracownikiem a organizacją. Podobnie, gdy relacje z klientami są utrzymywane na odległość – dobrze dobrany gift zaczął wypełniać tę lukę. Zdecydowanie potwierdzają to raporty. Obecnie szacowana na 258 miliardów dolarów wartość rynku upominków korporacyjnych ma wzrosnąć do 312 miliardów dolarów do 2025 roku[1].
Polskie firmy inwestują w pracowników
Również w polskich firmach akcesoria czy upominki z brandingiem od dawna były popularnym sposobem na promocję marki, budowanie więzi z pracownikami i zwiększanie poczucia przynależności do organizacji. Mimo obecnych wyzwań ekonomicznych, tego typu działania nadal są skuteczne, a firmy inwestują w zakup merchu – czyli różnego rodzaju akcesoriów, a także odzieży z logotypem. Nic dziwnego – aż 97% zapytanych pracowników uważa dawanie prezentów, nawet niewielkich upominków, za dobrą praktykę stosowaną przez pracodawcę[2]. Dla większości jest to forma docenienia, poprawienia samopoczucia, troski i dbania o pracownika, a także element motywujący do pracy.
– Na podstawie obserwacji, ale także danych jakimi są wyniki finansowe naszej firmy, jesteśmy przekonani, że przedsiębiorstwa w Polsce dbają i inwestują w corporate gifting. W korporacjach bardzo popularne są prezenty wręczane nowym pracownikom w momencie rozpoczęcia współpracy. Jedna z firm, która korzysta z naszych usług, podzieliła się informacją, że badanie przeprowadzone wśród nowych pracowników, wykazało wybór welcome pack'a, jako najatrakcyjniejszy etap onboardingu – mówi Wiktor Rostkowski, współzałożyciel firmy MerchUp, specjalizującej się w produkcji personalizowanej odzieży i akcesoriów.
Polski przemysł prezentów korporacyjnych w czasie pandemii także mocno się rozwija. Na rynku pojawiły się nowe, innowacyjne usługi, które są kompleksowym rozwiązaniem dla firm – gifting as a service. Korzystając z tego modelu, firmy mogą zlecić na zewnątrz cały proces produkcji, pakowania i dostarczania prezentów.
Czym obdarowywać w 2023 roku?
Światowe trendy są jednogłośne – prezenty biznesowe powinny być przede wszystkim przemyślane. Niezależnie od tego czy stroną obdarowaną ma być pracownik, partner biznesowy czy dawny klient, firma powinna myśleć przede wszystkim o użyteczności danego upominku i jego jakości.
– Nieprzemyślane upominki mogą wywołać efekt odwrotny do zamierzonego, nawet jeśli pracodawca miał najlepsze zamiary, wręczając czekoladkę znanej marki z miłym przesłaniem z okazji Dnia Doceniania Pracownika. Wyszliśmy już z ery tandetnych t-shirtów z logo firmy, które po jednym praniu traciły swój kolor czy długopisów przestających działać po pierwszym użyciu. Wysokiej jakości obrandowana bluza, w atrakcyjnym kolorze może być świetnym pomysłem na pierwszy prezent dla nowego pracownika i stać się wizytówką firmy. Ale sprawdzi się także jako gift dla partnera biznesowego, który nosząc ją stanie się niejako ambasadorem naszej marki – mówi Aleksander Paczek, współtwórca MerchUp (dawniej BluzUp).
Wśród najbardziej pożądanych upominków firmowych znajduje się oczywiście gratyfikacja finansowa. Wyróżniane są także vouchery i bony na różnego rodzaju wyjścia czy karty podarunkowe, które mogą być świetnym uzupełnieniem firmowego podarunku[3]. Dobrym pomysłem będzie także zapytanie pracowników o to, jaki prezent chcieliby otrzymać, tym samym dostosowując się do ich różnorodności i potrzeb. Od przenośnych urządzeń elektronicznych po akcesoria biurowe i odzież – dostarczenie pracownikom prezentów, które odpowiadają ich preferencjom i stylowi życia, może być wartościowym elementem budowania relacji.
[1] Coresight
[2] Badanie „Mikołaj w pracy… podarunki dla pracowników 2019”, przeprowadzone przez HBRP/ICAN Institute i Edenred
[3] Katolog Marzeń, Raport: Potencjał prezentu dla pracownika 2021

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.