Komunikaty PR

W jaki sposób można zaoszczędzić? I czy OZE jest rzeczywiście opłacalne?

2023-09-08  |  01:00
Biuro prasowe

Aż 49,2 proc. małych i średnich przedsiębiorstw jest zdania, że największe wyzwanie w prowadzeniu działalności gospodarczej stanowią rosnące koszty energii i gazu[1]. Z podobnym kłopotem borykają się firmy z branży spożywczo-przemysłowej, która jest energochłonna. Aby ciąć koszty, przedsiębiorstwa poszukują nowych rozwiązań. Coraz więcej firm wybiera alternatywne źródła energii takie, jak fotowoltaika czy pompy ciepła. W jaki sposób można zaoszczędzić? I czy OZE jest rzeczywiście opłacalne?

 

Z najnowszych danych rynkowych wynika, że to właśnie koszty energii i gazu są najbardziej uciążliwe dla polskich przedsiębiorstw. Te na kolejnych miejscach firmy wskazały podwyżki składek ZUS (29,6 proc.), a także wzrost płacy minimalnej (25,6 proc.). A jakie są największe problemy, które występują wśród przedsiębiorstw w branży spożywczo-przemysłowej? To przede wszystkim hamujący popyt krajowy, nasilające się ograniczenia surowcowe, a także niekorzystne dla przetwórców relacje cen. Kolejnym wyzwaniem są drożejące surowce. Bank of America prognozuje, że o 25 proc. może zdrożeć aluminium, o 13 proc. ropa, a gaz o 41 proc. Mając na uwadze koszty, polskie firmy poszukują rozwiązań, jak je redukować. Z pomocą przychodzą odnawialne źródła energii.

 

Jak zaoszczędzić na energii? Postaw na farmę fotowoltaiczną

W naszym kraju funkcjonują obecnie 3404 farmy fotowoltaiczne o łącznej mocy 3356 MW – wynika z najnowszego raportu Instytutu Energii Odnawialnej „Rynek fotowoltaiki w Polsce”.  W 2022 roku odnotowano w tym sektorze rekord przyrostu mocy fotowoltaicznych wynoszący 2,04 GW, w tym 0,347 GW w dużych farmach. Co to oznacza? Iż firmy coraz chętniej inwestują w ekologiczne rozwiązania.

 – Jeden ze sposobów wpływu na cenę energii to wybudowanie własnej farmy fotowoltaicznej – mówi Adrian Wachelka z firmy INERGIS. – Do zadania można podejść w różny sposób. Firmy zakładają fotowoltaikę na dachu zakładu albo na gruncie. Do tego dobudowują magazyn energii. To rozwiązanie pomaga im zaoszczędzić pieniądze i ciąć koszty a jednocześnie budować pozytywny, zielony wizerunek ich produktów. Przedsiębiorstwa mogą także wybudować farmę fotowoltaiczną i sprzedawać energię dla samych siebie w oparciu o umowę PPA, czyli Power Purchase Agreement. To umowa między dwiema stronami, zazwyczaj między producentem energii elektrycznej a klientem. Dokument szczegółowo określa wszystkie warunki działalności związanej z energią elektryczną: ilość energii elektrycznej do dostarczenia, wynegocjowane ceny, sposób księgowania i kary za nieprzestrzeganie umowy. 

A co jeśli nie mamy wystarczającej powierzchni na budowę farmy fotowoltaicznej?

W przypadku, gdy firma potrzebuje znacznych ilości energii, na przykład na poziomie 1200 megawatogodzin rocznie lub więcej, wówczas powierzchnia dachu lub gruntu potrzebna do montażu instalacji fotowoltaicznej o odpowiedniej mocy powinna wynosić co najmniej 1,6 hektara lub 1600 metrów kwadratowych. Z reguły w polskich warunkach pogodowych farma o mocy zainstalowanej 1 MW produkuje rocznie 1 200 MWh energii elektrycznej.

Nie każde przedsiębiorstwo ma taką powierzchnię pod zabudowę, dlatego można skorzystać z nowych zmian w przepisach.

  – Do realizacji takiego zadania można kupić gotowy projekt farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW  lub więcej. Po wybudowaniu takiej farmy fotowoltaicznej w oparciu o umowę PPA można sprzedawać prąd do swojej fabryki. Przy takiej konstrukcji zapłacimy jedynie prowizje do Spółki Obrotu Energią oraz opłatę dystrybucyjną.      Im bliżej będzie wybudowana taka farma fotowoltaiczna od zakładu produkcyjnego, tym mniejsza może być opłata dystrybucyjna  – wyjaśnia Adrian Wachelka z INERGIS. 

Ekspert jest zdania, że coraz więcej firm będzie inwestowało w odnawialne źródła energii – nie tylko tych z branży spożywczo-przemysłowej. Potwierdzają to dane. Z analiz IEO przeprowadzonych wśród przedsiębiorców wynika, że firmy 60 proc. firm planuje rozwój w obszarze OZE. Posiadanie własnej farmy fotowoltaicznej zapewnia nie tylko oszczędności, ale także niezależność energetyczną, która jest kluczowa w branży spożywczo-przemysłowej i zapewnia ciągłość produkcji.

 

 


[1] Dane ze Skanera MŚP

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.