W polskiej branży eventowej 62% firm ma kłopoty finansowe
Branża eventowa odpowiada za 1,5 proc. polskiego PKB, jednak jej obecna sytuacja jest kiepska - ponad 62 proc. działalności znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej, jak wynika z najnowszej analizy KRS. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja branży fitness, w której mniejsze lub większe problemy finansowe ma niemal 80 proc. firm. Z analizą tego, jak poszczególne branże zmieniły się i przeszły transformację cyfrową w ciągu ostatnich dwóch lat, można zapoznać się w najnowszym e-booku polskiego software house’u Advox Studio, specjalizującego się w eCommerce.
Tylko co 3 firma w branży eventowej znajduje się w co najmniej w dobrej sytuacji finansowej
W Polsce działa obecnie niemal 5 tys. firm zajmujących się organizacją targów, wystaw i kongresów oraz blisko 34 tys. traktujących organizację spotkań i eventów jako wspomagającą ich główną działalność, jak wynika z nowej analizy KRS przeprowadzonej przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. W latach poprzedzających pandemię rynek ten rósł w średnim tempie 15-16 proc. rocznie, jednak w 2020 r. nastąpiło gwałtowne wyhamowanie - w 2021 r. było to zaledwie 2 proc. Trudno się dziwić - w Polsce średnio każdego roku organizowanych jest od 6 do 8 tys. imprez takich jak koncerty, eventy i wszelkiego rodzaju festyny. Wartość tego sektora to około 3 mld złotych, a branża eventowa odpowiada za 1,5 proc. polskiego PKB. Odwoływanie imprez w związku z pandemicznymi obostrzeniami podkopało jej sytuację finansową - obecnie w dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej znajduje się niecałe 38 proc. firm z tego sektora, a ponad 62 proc. - w słabej lub złej.
Instytucje kulturalne dobrze przetrwały pandemię
W 2020 r. przychody firm eventowych spadły o 78 proc. Wiele firm nie miało jednak zamiaru się poddawać i zdecydowała się na organizację wydarzeń w formie zdalnej, chociaż ich liczba była oczywiście zdecydowanie mniejsza niż przed pandemią - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów sklepów internetowych - Na działania online przestawiła się również kultura. W Polsce pierwszy spektakl z wykorzystaniem streamingu wystawił poznański Teatr Nowy już 12 marca 2020 r., a na kolejne instytucje nie trzeba było długo czekać. W sumie aż 89 proc. teatrów i instytucji muzycznych udostępniło spektakle w tej formie. Polacy raczej nie zaczęli preferować kultury online, jeśli mają możliwość korzystania z niej na żywo, ale z pewnością pozwoliła im ona na odkrycie miejsc i dzieł, które wcześniej nie były dla nich dostępne. Co więcej, pandemia zwróciła uwagę na to, że kultura jest istotna i może jej zacząć brakować. Możliwości wsparcia procesu udostępniania kultury w Internecie są coraz większe i na pewno jest to pole, w które warto zainwestować - zwłaszcza że publiczności, jaką można zgromadzić przed ekranem laptopa, nie pomieści żadna sala kinowa, teatralna czy muzyczna.
Liczbę działalności kulturalnych działających w Polsce szacuje się na blisko 26,5 tys. Ich kondycja finansowa prezentuje się nieźle - w ocenie Dun & Bradstreet aż 55,5 proc. jest w dobrej sytuacji finansowej, a 37,5 proc. w słabej. W bardzo złej kondycji finansowej jest niecałe 5 proc. podmiotów, a w bardzo dobrej 2 proc.
Prawie 80 proc. firm z branży fitness ma problemy finansowe
W ostatnich latach przyhamował też mocno wzrost branży fitness. W ciągu ostatniego roku liczba działających w niej firm w KRS wzrosła tylko o 2,5 proc. i obecnie wynosi prawie 3 tys. zarejestrowanych podmiotów, dysponujących ok. 4 tys. lokali. Polski rynek fitness jest rozdrobniony - poza kilkoma większymi graczami funkcjonuje wiele mikrosieci.
Cyfrowa rewolucja nie ominęła również tego rynku - dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - W trakcie lockdownu i później odbywały się treningi na żywo prowadzone na platformach streamingowych, udostępniano liczne nagrane wcześniej materiały, trenerzy prowadzili ćwiczenia indywidualne i grupowe przez aplikacje takie jak Skype, Zoom czy ClickMeeting. Fitnessowe kanały, platformy, aplikacje mobilne umożliwiające regularne śledzenie postępów oraz interakcję z innymi ćwiczącymi przy wykorzystaniu technologii VR to przyszłość tej branży. Na razie jednak wciąż klienci chcą ćwiczyć poza domem. Treningi online nawet w dobie pandemii stanowiły mniej niż 1 proc. obrotów firm. Przewiduje się, że ten sektor będzie potrzebował 5-7 lat, by odbudować się po pandemii. Zobaczymy, czy technologia pozwoli przyspieszyć ten proces. W branży fitness zaledwie niecałe 16 proc. firm znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, a nieco ponad 4 proc. w bardzo dobrej. Niemal 80 proc. podmiotów ma kłopoty finansowe - 63 proc. jest w słabej sytuacji a aż 16,4 proc. w bardzo złej.
W najnowszym e-booku „Jak pandemia zmieniła rynek? Transformacja cyfrowa w wybranych branżach” przygotowanym przez ekspertów z branży eCommerce można zapoznać się z analizą sytuacji branż najbardziej zmienionych przez pandemię, szczególnie w zakresie transformacji cyfrowej. Eksperci wskazują również trendy, które będą kształtować sytuację i rynek w najbliższych latach.
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w marcu 2022 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
Ostatnie dni czerwca to dobra okazja do podsumowania pół roku prezydencji Polski w Radzie UE. Z tej okazji w Łodzi odbył się Wielki Piknik Europejski w Łodzi, w trakcie którego również wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego podsumowała ten okres: w ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polska była silnym i odważnym przywódcą i również nam dała siłę i odwagę, aby kroczyć naprzód w tych bardzo trudnych czasach. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego Polsce udało się odbudować swoją pozycję na arenie międzynarodowej.
Polityka
Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy

W Hadze rusza szczyt NATO. Jednym z ważniejszych punktów ma być podwyższenie wydatków państw sojuszniczych na zbrojenia i obronność do 5 proc. PKB. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, państwa członkowskie przeznaczą łącznie na ten cel ponad 500 mld euro więcej rocznie. – Zwiększając wydatki na broń, nie tworzy się warunków do pokoju. Dlatego jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – podkreśla włoski europoseł Pasquale Tridico z Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S).
Ochrona środowiska
Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.