Wiaty fotowoltaiczne. Czym są, i jak można je wykorzystać w firmie?
Panele fotowoltaiczne stają się coraz popularniejsze. Świadczą o tym dane. Tegoroczny wzrost mocy w fotowoltaice wyniesie 270 GWdc, zaś moc instalacji fotowoltaicznych oddawanych do użytku co roku będzie wyższa średnio o ponad 5 proc. niż rok wcześniej – przewidują analitycy globalnej grupy badawczej Wood Mackenzie. Firmy poszukują sposobów, jak zmaksymalizować produkcję energii ze słońca. Coraz częściej sięgają po innowacyjne rozwiązania, jak wiaty fotowoltaiczne. Czym są?
Rynek fotowoltaiki w Polsce, jak i na świecie sukcesywnie notuje wzrosty. Coraz więcej osób i firm pragnie czerpać ekologiczną i bezpłatną energię ze słońca. Ta pomaga obniżyć rachunki za prąd i wspiera zrównoważony rozwój. Farmy fotowoltaiczne i przydomowe instalacje to niemalże codzienność. Coraz częściej pojawiają się nowe i ciekawe rozwiązania w obszarze odnawialnych źródeł energii. Jednym z nich są wiaty fotowoltaiczne.
Czym są wiaty fotowoltaiczne?
Wiaty solarne przeznaczone jednocześnie do zadaszenia miejsc parkingowych, często nazywane też carportami, są zarówno funkcjonalne, jak i niedrogie w montażu, co czyni je idealnym wyborem. Są doskonałym przykładem tego, jak inteligentny projekt i inżynieria mogą wykorzystać alternatywne przestrzenie. Wiaty solarne mają wiele tych samych zalet, co instalacje fotowoltaiczne montowane na dachu. Co najważniejsze, płynnie integrują się z istniejącymi konstrukcjami i pozwalają cieszyć się zaletami energii słonecznej bez zajmowania miejsca na ziemi. Zapewniają także szybszy zwrot z inwestycji dzięki niskim kosztom instalacji.
– Wiaty fotowoltaiczne mogą powstawać zarówno na dużych powierzchniach takich, jak parkingi przed hipermarketami, jak i na podwórkach. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji danej osoby. Posiadają wiele funkcji. Przede wszystkim, dzięki nim, można pozyskać bezpłatną energię, a ponadto możemy ochronić nasz pojazd przed działaniem słońca czy deszczu i wykorzystać optymalnie dostępną przestrzeń. Mamy instalację spełniającą dwie funkcje jednocześnie. – mówi Adrian Wachelka z INERGIS.
A czy wymagane jest zezwolenie na budowę, by powstała wiata fotowoltaiczna? Zgodnie z przepisami, gdy konstrukcja nie ma więcej niż 35 metrów kwadratowych – pozwolenie nie jest wymagane. W przypadku większych wiat przeznaczonych pod instalacje fotowoltaiczne o mocy do 50 kWp również można liczyć na uproszczenie w tym zakresie. Na budowę takiej instalacji można także pozyskać dotacje np. z programu Mój Prąd 4.0 lub w przypadku wspólnot i spółdzielni z Grantu OZE .
– Na dzień dzisiejszy, gdy moduły są tanie, całościowy koszt postawienia dużej wiaty fotowoltaicznej (carportu) dla 12-14 samochodów zaczyna się od 190 000 zł netto, w zależności od wyglądu i producenta. Jednocześnie taka wiata może pomieścić moduły fotowoltaiczne i inne elementy instalacji o łącznej mocy 50 kWp. Konstrukcja taka zajmuje miejsce o szerokości około 38 metrów i głębokości około 6,5 metra. – dodaje Adrian Wachelka z INERGIS
Przykłady zastosowania wiat fotowoltaicznych na świecie
Wiaty fotowoltaiczne mają różne zastosowanie. Stanowią dodatkowe źródło energii odnawialnej. Przykładem może być jedna z dużych firm skandynawskich, która w okresie od września do grudnia 2020 roku zakupiła aż o 84 proc. mniej energii niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wszystko dzięki wiatom fotowoltaicznym ustawionym na parkingach sklepu. Stanowiło to równowartość 57% oszczędności energii w tej lokalizacji[1].
Kolejnym przykładem jest jedno z przedsiębiorstw, które zajmuje się produkcją ciężarówek elektrycznych. Firma zainstalowała stację ładującą składającą się z kilku zadaszonych parkingów solarnych w zakładzie produkcyjnym w Illinois. Następnie nowo wyprodukowane ciężarówki po raz pierwszy ładują się energią odnawialną. Jednocześnie można było ładować aż 76 ciężarówek.
Coraz częściej na świecie stosuje się wiaty fotowoltaiczne nie tylko do zadaszania miejsc parkingowych, ale także tarasu, miejsc do rekreacji, ścieżek rowerowych czy basenów.
[1] https://www.renewableenergymagazine.com/emily-newton/four-amazing-benefits-of-adding-parking-lot-20221215

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.