Komunikaty PR

Efekt stycznia – wbrew noworocznej flaucie

2024-01-12  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP ( 0.03 MB )

O ile styczeń kojarzy nam się raczej ze spadkiem nastroju po Bożym Narodzeniu i Nowym Roku, a medialne przekazy podbija rzekomo najsmutniejszy dzień w roku – Blue Monday, to na rynku kapitałowym można oczekiwać wzrostów. Czy inwestowanie jest magiczną receptą na zimową chandrę, czy jednak powód zwyżki jest znacznie bardziej prozaiczny?

– Efekt stycznia to odczuwalny sezonowy wzrost cen akcji w styczniu. Zwykle tłumaczy się to wzrostem liczby nabywców po spadku cen, który zwykle ma miejsce w grudniu, kiedy inwestorzy często gromadzą straty podatkowe, aby zrównoważyć zrealizowane zyski kapitałowe, co prowadzi do wyprzedaży. Innym możliwym wyjaśnieniem jest to, że inwestorzy korzystają z dodatkowych przychodów na koniec roku, aby je zainwestować w nowym roku – przybliża to giełdowe zjawisko Olena Bondar z Freedom Finance Europe.

– Co ciekawe istnieją dane potwierdzające efekt stycznia. Na przykład badanie firmy inwestycyjnej S&P Dow Jones Indices wykazało, że od 1928 r. średnia stopa zwrotu indeksu S&P 500 w styczniu wynosi 3,2%. Dla porównania, średnia stopa zwrotu w pozostałych 11 miesiącach roku wynosi 1,1% – dodaje dyrektor biura Freedom Finance Europe Poland.

Należy jednak pamiętać, że „efekt stycznia” nie jest gwarantowany. W styczniu indeks S&P 500 spadał wielokrotnie. Ponadto jest on wyraźniejszy w przypadku akcji spółek o małej kapitalizacji niż spółek o dużej kapitalizacji.

O ile jednak „efekt stycznia” jest realnym, obserwowalnym zjawiskiem rynkowym, o tyle nie ma gwarancji, że faktycznie wystąpi on w danym roku. W ciągu ostatnich 30 lat styczniowe wzrosty zaobserwowano 17 razy (57%), naprzeciw temu, że 13 styczni (43%) przyniosło straty, co sprawia, że opieranie się tylko na magii stycznia nie jest wiele lepsze niż rzucenie monetą, czy zaufaniu w prognozę pogody podawaną przez świstaka. Warto mieć to na uwadze zastanawiając się nad tym, jaką giełdową strategię obrać w nowym roku.

Inwestowanie w oczekiwaniu na „efekt stycznia” może być realną taktyką dla niektórych inwestorów, należy jednak pamiętać, że taka strategia, jak zresztą w ogóle inwestowanie w rynek kapitałowy, zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem i niepewnością. Dlatego jeśli mimo wszystko chcemy uwierzyć w magię styczniowej anomalii, warto pamiętać o inwestowaniu w ramach zdywersyfikowanego portfela – dokładnie tak jak w przypadku stosowania wszystkich strategii inwestycyjnych.

 


Freedom Finance Europe to międzynarodowy broker internetowy znany pod marką Freedom24, należący do międzynarodowej grupy inwestycyjnej Freedom Holding Corp. Akcje holdingu notowane są na giełdzie NASDAQ, a jego działalność jest regulowana przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). Freedom Finance Europe oferuje swoim klientom bezpośredni dostęp do największych światowych giełd papierów wartościowych, profesjonalną analitykę papierów wartościowych oraz dedykowane aplikacje handlowe.

Platforma Freedom24 jest dostępna dla użytkowników w Polsce od 2021 roku z biurem przedstawicielskim zlokalizowanym w Warszawie oferującym wsparcie użytkownikom w języku polskim.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Giełda Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE

8. edycja rankingu SEC Newgate: WYCENA PREZESÓW #TOP30 POLSKIEJ GIEŁDY ponownie została zdominowana przez sektor finansów i bankowości, którego przedstawiciele odpowiadają
Giełda Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!
2024-12-20 | 08:20

Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!

Łódzkie studio gier, notowane na warszawskiej giełdzie, Big Cheese Studio S.A., przedstawia plany rozwoju na 2025 rok. Ich celem jest wzmocnienie pozycji spółki na globalnym rynku
Giełda Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
2024-12-02 | 14:00

Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów

Bankier.pl zajął pierwsze miejsce w dwóch kategoriach tegorocznego Ogólnopolskiego Badania Inwestorów realizowanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.