Przełomowy rok PragmaGO. Spółka podsumowuje sukces emisji obligacji w 2023 r.
W 2023 roku PragmaGO z powodzeniem zadebiutowała jako emitent obligacji niezabezpieczonych. Spółka przeprowadziła pięć emisji (cztery prospektowe i jedną skierowaną do ograniczonego grona inwestorów), w których przydzieliła obligacje o łącznej wartości 97 mln zł. Wartość popytu na obligacje prospektowe wyniosła 189 mln zł, ponad 2-krotnie przewyższając wartość ofert. Wszystkie emisje prospektowe Spółki w 2023 roku zostały zamknięte z redukcją popytu od 48% do niemal 66%.
„To był przełomowy rok. Dołączyliśmy do elitarnej grupy dużych, wiarygodnych i rozpoznawalnych podmiotów, które potrafią pozyskiwać dług z rynków kapitałowych bez zabezpieczeń. To potwierdzenie, że obrany kierunek rozwoju jest słuszny. Inwestorzy doceniają zarówno nasze wyniki i tempo wzrostu, jak i innowacyjność. Jesteśmy postrzegani jako kluczowy dostawca kapitału dla mikro i małych przedsiębiorców w Polsce” – mówi Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO.
W trakcie roku, w kolejnych emisjach Spółka wydłużała termin zapadalności i jednocześnie obniżała marżę, co nie wpłynęło negatywnie na popyt. Na koniec 2023 roku w obrocie giełdowym znajduje się 12 serii obligacji PragmaGO o wartości nominalnej 168 mln zł (wzrost o 51% w porównaniu do stanu na koniec 2022 roku).
Spółka dba o dywersyfikację źródeł finansowania. Inwestor strategiczny Spółki – Enterprise Investors – dostarcza kapitał własny. PragmaGO korzysta również z kredytów. W 2023 roku Spółka pozyskała finansowanie z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, co jest potwierdzeniem bardzo dobrej oceny jej zdolności kredytowej. PragmaGO utrzymuje też bezpieczny poziom wskaźników zadłużenia (relacja długu oprocentowanego pomniejszonego o gotówkę do kapitałów własnych na koniec 3 kwartału br. wyniosła 184%, przy dopuszczalnym limicie zapisanym w warunkach emisji obligacji na poziomie 400%).
PragmaGO od 2011 r. jest emitentem obligacji notowanych na rynku Catalyst. W tym czasie wyemitowała 29 serii obligacji o łącznej wartości nominalnej 407 mln zł. 17 serii o wartości 220 mln zł zostało spłaconych terminowo.
W 2023 r. PragmaGO wyemitowała cztery emisje prospektowe (serii B2, B3, B4 i C1) oraz jedną emisję skierowaną do ograniczonej grupy inwestorów (seria V).
Emisja (seria) | B2 | B3 | B4 | V | C1 |
Data | 27.01.2023 | 25.04.2023 | 27.06.2023 | 05.09.2023 | 27.11.2023 |
Zapadalność | 2 lata | 2 lata | 2 lata 3 miesiące | 2 lata 6 miesięcy | 3 lata |
Wartość nominalna emisji (mln zł) | 20,0 | 25,0 | 20,0 | 12,0 | 20,0 |
Marża nad WIBOR3M | 6,0% | 5,5% | 5,3% | 5,3% | 5,3% |
Popyt (mln zł) | 58,5 | 48,1 | 43,7 | 12,0 | 38,9 |
Liczba subskrybentów | 1 042 | 929 | 691 | 42 | 747 |
Redukcja | 65,8% | 48,0% | 54,2% | n.d. | 48,5% |
PragmaGO rozwija zarówno produkty faktoringowe, jak i pożyczki online, stawiając na wygodę klienta i nowe rozwiązania UX/UI. W zakresie usług embedded finance Spółka wprowadziła m.in. finansowanie w modelu Merchant Cash Advance z takimi partnerami jak Allegro czy Polskie ePłatności.

Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE

Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!

Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.