Redukcja w zapisach na akcje Cosma S.A. wyniosła 14,7%
Cosma S.A., notowana na rynku NewConnect spółka z branży konopnej, pozyskała od inwestorów 10,73 mln zł. W ramach emisji akcji serii I z prawem poboru dla wszystkich akcjonariuszy, spółka oferowała 59.639.544 akcji. W ramach transzy podstawowej złożono zapisy na 42.418.968, a w ramach zapisów dodatkowych na 25.987.624 akcje. Redukcja w całej ofercie wyniosła 14,7%, a w samej transzy dodatkowej - 50,9%. Cena emisyjna została ustalona na 0,18 zł za jedną akcję. Emisja z prawem poboru Cosmy S.A. to największa tego typu oferta pod względem wartości pozyskanego kapitału na rynku NewConnect od 2020 roku oraz jedna z największych emisji z prawem poboru zakończona sukcesem w historii „małej giełdy”. W procesie przeprowadzenia oferty publicznej Cosmę wspierał Dom Maklerski INC S.A.
W ramach zapisów w dwóch transzach inwestorzy złożyli deklaracje na objęcie łącznie 68.406.592 akcji oferowanych. Redukcja w całej ofercie wyniosła 14,7%, co przekłada się na redukcję w transzy zapisów dodatkowych na poziomie 50,9%.
- Pomimo trudnej sytuacji rynkowej z sukcesem zakończyliśmy emisję akcji Cosma S.A. W krótkim czasie osiągnęliśmy założony przez nas cel emisyjny i uplasowaliśmy wszystkie oferowane akcje w ofercie publicznej. Popyt był tak duży, że przewyższył dostępną liczbę akcji. To dowód na to, że inwestorzy i akcjonariusze dostrzegają w naszym modelu biznesowym ogromny potencjał i wierzą w nasz biznes. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w emisji za okazane zaufanie. Otrzymane środki przyczynią się do realizacji przez nas licznych celów rozwojowych i inwestycyjnych - podsumowują Przemysław Lahuta, prezes zarządu oraz Łukasz Kręski, przewodniczący Rady Nadzorczej Cosma S.A.
Pozyskany kapitał w kwocie przeszło 10,73 mln zł Cosma S.A. przeznaczy m.in. na rozwój portfolio produktów, inwestycję w zdolności produkcyjne, certyfikację i zakup surowców, działania marketingowe, uporządkowanie i konsolidację struktury kapitałowej oraz spłatę zaciągniętych pożyczek. Środki zostaną wypłacone z KDPW na konto spółki po rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego przez KRS.
Emisja z prawem poboru konopnej spółki jest największą tego typu ofertą pod względem wartości pozyskanego kapitału na rynku NewConnect, która doszła do skutku od 2020 r. W emisji w ramach obu transz złożono blisko 140 zapisów.
- Zdecydowałem się wziąć udział w emisji z zachowaniem prawa poboru dla dotychczasowych akcjonariuszy ze względu na bardzo atrakcyjną wycenę spółki, szczególnie biorąc pod uwagę podpisane przez nią w ostatnich miesiącach umowy m.in. z portugalską firmą Cannprisma oraz SOMAI Pharmaceuticals. Jako znaczący akcjonariusz Cosma Group S.A. - przed połączeniem obu podmiotów oraz jeden z inwestorów Cosma Cannabis Sp. z o.o., w pierwszej rundzie finansowania, obserwuję stały rozwój biznesu spółki, który nie byłby możliwy bez pełnego zaangażowania kluczowych osób zarządzających i ich długoterminowej wizji rozwoju. Osobiście liczę, że Cosma S.A. stanie się jednym z liderów rynku w Polsce, co zaowocuje znaczącym wzrostem wartości spółki w przyszłości - mówi Artur Górski, inwestor prywatny. - Patrząc na plany rozwojowe spółki, ich realizację po stronie zarządu, zdecydowałem się dołączyć do grona akcjonariuszy jako osoba prywatna. Branża farmaceutyczna, bo tak już można definiować obszar MAH, w którym Cosma zamierza zaistnieć, jest bardzo perspektywiczna. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie leków i surowców farmaceutycznych opartych na roślinach z gatunku Cannabis to raczkujący obszar farmacji, na którym zamierzamy z sukcesem funkcjonować - dodaje Piotr Stępniewski, wiceprezes zarządu Cosma S.A., który w zapisach na akcje wziął udział jako osoba prywatna.
Prawo poboru jest przywilejem akcjonariuszy spółki, dającym im możliwość pierwszeństwa zakupu nowo emitowanych akcji. W procesie przeprowadzenia oferty publicznej Cosma S.A. wspierał Dom Maklerski INC S.A., specjalizujący się w obszarze inwestycji oraz doradztwa na rynku kapitałowym.
- W przypadku spółek notowanych w obrocie zorganizowanym o ciekawym profilu działalności przeprowadzenie emisji skierowanej w pierwszej kolejności do dotychczasowych akcjonariuszy może pozwolić na efektywne i sprawne pozyskanie kapitału. W przypadku Cosma S.A. od walnego zgromadzenia akcjonariuszy do zakończenia oferty minęło niewiele ponad miesiąc. Widzą to także inni emitenci, stąd już wkrótce nasz dom maklerski będzie realizował kolejne projekty w ramach prawa poboru - mówi Piotr Zygmanowski, wiceprezes zarządu w Domu Maklerskim INC S.A.
Cosma S.A. to firma funkcjonująca w branży suplementów diety na terenie Polski, która zainicjowała swoją obecność na rynku farmaceutycznym w zeszłym roku. Posiada zintegrowany łańcuch produkcji i dostaw produktów zawierających w składzie konopie włókniste, ziołowe oraz roślinne. Spółka prowadzi sprzedaż produktów w kategorii consumer health, dystrybuuje surowce i półprodukty oraz działa w sektorze produktów leczniczych i surowców farmaceutycznych w tym marihuany medycznej. W jej portfolio znajdują się także specjalistyczne produkty dla zwierząt. Jeszcze w tym roku na rynku pojawią się nowe produkty z linii Cosma oraz Green Paw. W planach firmy jest również uzyskanie statusu podmiotu odpowiedzialnego, czyli MAH - Market Authorisation Holder, co pozwoli na rejestrację leków. Planowo powinno to nastąpić w pierwszym kwartale 2024 r.
Cosma S.A. w obecnej formie funkcjonuje na giełdzie od 31 marca 2023 r., kiedy to doszło do połączenia spółki Cosma Cannabis Sp. z o.o. z firmą Vabun S.A. (później jako Cosma Group S.A.) - notowaną na rynku NewConnect. Połączenie nastąpiło na zasadach tzw. odwrotnego przejęcia w wyniku czego powstała spółka Cosma S.A.
Dane Euromonitor International pokazują, że wartość biznesu konopnego w Polsce zwiększyła się czterokrotnie z 210 milionów złotych w 2019 r. do 900 mln zł w 2021 r. Przewiduje się, że do 2026 r. wartość branży wyniesie 2,2 mld zł.
Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE
Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!
Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.