Spadek popytu oraz cen węgla energetycznego odbija się na wynikach Grupy Bumech
Grupa Bumech, notowana na głównym rynku GPW zajmująca się wydobyciem węgla kamiennego w kopalni Silesia w Czechowicach-Dziedzicach, przedstawiła wyniki za pierwsze półrocze 2024 r. W okresie pierwszych sześciu miesięcy br. Grupa wypracowała 284,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza 6 proc. spadek w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. Kluczowy wpływ na zaraportowany wynik miał spadek popytu na węgiel energetyczny oraz cen tego surowca na krajowych i światowych giełdach. Pomimo istotnego ograniczenia kosztów operacyjnych Grupa Bumech miała w pierwszym półroczu br. 65,4 mln zł straty na wyniku EBIT oraz 55,8 mln zł straty netto. W okresie jesiennym Grupa oczekuje wzrostu popytu i cen węgla na potrzeby grzewcze. W czwartym kwartale br. Grupa Bumech zamierza kontynuować dalsze działania ukierunkowane na redukcję kosztów operacyjnych.
- Na zaprezentowane wyniki największy wpływ miały warunki rynkowe. W pierwszym półroczu mierzyliśmy się z obniżonym zapotrzebowaniem na węgiel we wszystkich segmentach rynku oraz spadkiem cen węgla na rynkach międzynarodowych. Dodatkową presję na ceny wywierały zalegające na rynku miały węglowe składowane przez spółki skarbu państwa oraz odsiewki z węgli importowanych drogą morską - powiedział Andrzej Bukowczyk, wiceprezes zarządu Bumech SA. - Pomimo, iż te czynniki w najbliższym okresie nie znikną to w kolejnych miesiącach po zakończeniu półrocza tradycyjnie zaobserwujemy zwiększony popyt na węgiel na cele grzewcze. Już z początkiem października bieżącego roku spodziewamy się zwiększonej sprzedaży z kopalni do dystrybutorów oraz w składach partnerskich - dodaje.
W pierwszym półroczu br. średnia cena sprzedaży węgla na rynku europejskim rdr. była o prawie 19 proc. niższa. Jak wynika z danych S&P Global Commodity Insights w pierwszej połowie 2024 r. indeks CIF ARA (6,000 kcal/kg NAR) wyniósł średnio 108,80 USD za tonę, w porównaniu z 134,15 USD/t w okresie styczeń-czerwiec ub. r. Tymczasem spadek średniej ceny sprzedaży węgla z PG Silesia w I półroczu 2024 r. wyniósł rdr. 5%.
W związku z ustabilizowaniem sytuacji rynkowej w pierwszym kwartale br. Grupa wdrożyła szereg działań, skutkujących dostosowaniem wielkości produkcji do zmniejszonego zapotrzebowania na węgiel i obniżaniem kosztów produkcji. Zmniejszenie kosztów realizowane jest w wielu obszarach operacyjnych, m.in. poprzez zmniejszanie zatrudnienia bez zwolnień grupowych, zmniejszenie zamówień u podwykonawców, redukowanie zakupów energii elektrycznej - zarówno w wyniku rozpoczęcia produkcji energii we własnym zespole kogeneracyjnym, jak i optymalizując jej zużycie. Ponadto w celu optymalizacji procesów biznesowych i usprawnienia efektywności operacyjnej w ramach Grupy w bieżącym roku powołano Centrum Usług Wspólnych (CUW). Centrum Usług Wspólnych Grupy Bumech będzie odpowiedzialne za świadczenie usług wsparcia w kluczowych obszarach, dla wszystkich spółek wchodzących w skład Grupy.
- Dzięki podjętym działaniom utrzymujemy techniczny koszt wytworzenia węgla handlowego na poziomie niższym niż średni poziom w całym ubiegłym roku. W czwartym kwartale br. mamy przewidziane dalsze działania ukierunkowane na redukcję kosztów operacyjnych. Najistotniejsze będzie uruchomienie na terenie kopalni trzeciego silnika kogeneracyjnego o mocy 1,82 MW oraz instalacji fotowoltaiki o mocy około 0,51 MW - mówi Andrzej Bukowczyk i dodaje - Z kolei celem utworzenia CUW jest zintegrowanie procesów biznesowych oraz centralizacja obsługi wsparcia dla wszystkich jednostek Grupy Bumech. Dzięki temu poprawimy efektywność operacyjną, zoptymalizujemy koszty oraz poprawimy jakość świadczonych usług – zakończył.

Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE

Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!

Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.