Głód polskiego kibica
IQS Sp. z o.o.
ul. Mangalia 2a
02-758 Warszawa
beata.sadowska|gmail.com| |beata.sadowska|gmail.com
(22) 592 63 00
www.grupaiqs.pl
We własnym domu, przed telewizorem, w towarzystwie swojej „drugiej połówki” oraz napojów wyskokowych i licznych przekąsek – tak, jak pokazuje raport „Świat Kibica”[1] przygotowany przez agencję badawczą IQS i Grupę S/F (The Digitals i Scholz & Friends Warszawa), najczęściej wygląda kibicowanie w Polsce.
Polacy są narodem kibiców. 4 na 5 z nas ogląda jakiekolwiek zawody sportowe co najmniej raz na kilka miesięcy, ponad połowa co najmniej raz w tygodniu, a 1/3 nawet kilka razy w tygodniu. Kibicują zarówno kobiety jak i mężczyźni, szczególnie podczas wydarzeń związanych z piłką nożną, meczy reprezentacji Polski czy Mistrzostw Świata. Piłka nożna bezsprzecznie jest jedną z najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce, praktycznie na równi ze skokami narciarskimi. Każda z tych dyscyplin jest oglądana jest przez co najmniej 2/3 Polaków, aczkolwiek to właśnie piłka nożna ma najwierniejszych kibiców – co czwarty Polak (24 proc.) tym właśnie sportem interesuje się najbardziej.
Polacy zdecydowanie są fanami sportów zespołowych: piłki nożnej (65%), siatkowej (55%), ręcznej (44%) oraz skoków (67%), które poza indywidualnymi również rozgrywane są w formule drużynowej. Gra zespołowa to większa dynamika, a więc większe emocje. Kibicowanie to również budowanie i wzmacnianie relacji – wspólny doping i przeżywanie emocji łączy ludzi i wytwarza pozytywną energię. Można powiedzieć, że mamy do czynienia ze zjawiskiem „znajomych od piłki”, czyli spotykamy się z określonymi osobami tylko podczas transmisji sportowych (33%), zaś z niektórymi rozmawia się tylko o sporcie (33%) – komentuje Marta Rybicka, Business Unit Director w agencji badawczej IQS, która jest współautorem raportu „Świat Kibica”.
Kibicowanie stwarza okazje towarzyskie. Ponad dwie trzecie Polaków ogląda transmisje sportowe we własnym domu, najczęściej z partnerami/małżonkami (37 proc.) lub znajomymi (32 proc.).
36 proc. z nas do wspólnego oglądania specjalnie się przygotowuje kupując jedzenie i napoje, lub też je zamawia. Piwo w czasie meczu piją niemal wszyscy kibice piłki nożnej, którzy przyznali, że piją alkohol podczas transmisji (92 proc. wskazań). Nie stronimy też od napojów wysokoprocentowych – 30 proc. badanych pije wódkę, a 27 proc. sięga w tym czasie po whisky. Przegryzamy głównie chipsami (77 proc.), które wybierane są głownie przez młodszych konsumentów, paluszkami i precelkami (50 proc.), a także orzeszkami (43 proc.), które są wyborem osób w wieku 45+.
Lubimy kibicować wspólnie, w grupach, traktując to jako okazję do wspólnego spędzenia czasu
i jednoczenia się w ważnych chwilach. Ten czas sprzyja również konsumpcji wszystkiego, co pomoże nam się odstresować, kiedy trzymamy kciuki za wygraną. W tych najbardziej kluczowych chwilach, sieci handlowe, takie jak ALDI, przygotowują dla kibiców specjalne oferty produktów w promocyjnych cenach, takich jak: słone przekąski, chipsy, paluszki czy napoje, aby dostarczyć gotowe rozwiązania i dać sygnał kibicom, że jesteśmy z nimi i kibicujemy naszym tak samo mocno – powiedziała Agnieszka Barańska, dyrektor marketingu ALDI.
Co trzeci kibic chętnie wybiera marki, które wspierają sportowców. Najczęściej są to napoje, ale także artykuły spożywcze, typu przekąski czy marki sprzętu elektronicznego.
Rok 2020 w okresie letnim zdominowany zostanie przez dwie wielkie imprezy sportowe. Szczególnie ciekawie zapowiadają się piłkarskie Mistrzostwa Europy w nowym formacie. Wielkie sportowe wydarzenie to przede wszystkim święto kibiców. Jak widać Polacy są nimi żywo zainteresowani i lubią się na nie odpowiednio przygotować, zarówno od strony oprawy wizualnej, jak i pod kątem odpowiedniego zaopatrzenia lodówki. Udział polskiej reprezentacji będzie bardzo silnym czynnikiem dominującym rozmowy Polaków w ty okresie. Postawy Polaków przejawiające się w naszym raporcie jasno pokazują jak istotny może to być okres dla marketerów. Szczególnie w świetle dużej roli multiscreeningu pojawia się szereg różnych możliwości, aby pojawić się w świadomości konsumentów przy okazji wydarzeń sportowych – powiedział Piotr Hassine, Managing Director The Digitals oraz Booost (Grupa S/F), współautor raportu „Świat Kibica”.
[1] Badanie „Świat Kibica”, zrealizowane przez IQS w drugiej połowie stycznia 2020 r., CAWI, N=1256
![Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1026418013,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI
![Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_939093608,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC
![Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1108148521,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.