Grodzisz z gratulacjami od Roberta Makłowicza!
Międzynarodowe jury European Beer Star, największego i najważniejszego konkursu piw w Europie, po raz 20 przyznało medale dla najlepszych przedstawicieli piw w 74 kategoriach. W tym roku po raz pierwszy jedną z nich była kategoria piw uwarzonych w stylu grodziskim. Pośród interpretacji tego klasycznego stylu, warzonego w wielu krajach świata, najlepsze okazało się grodziskie z browaru w Grodzisku Wielkopolskim. Jedne z pierwszych gratulacji spłynęły od Roberta Makłowicza, który, jak przyznaje, od dawna jest miłośnikiem grodzisza.
Tradycyjna polska receptura podbija świat
Listopad 2023 r. zdecydowanie zapisze się w historii polskiego (i światowego) piwowarstwa. Piwo grodziskie browaru z Grodziska Wielkopolskiego zdobyło złoto w prestiżowym konkursie European Beer Star. Gratulacje złożył Pan Robert Makłowicz, który przyznaje, że piwo grodziskie to jego jedno z ulubionych stylów piwa. Gratulacje od Pana Roberta zostały opublikowane na profilu Browaru Grodzisk na Instagramie.
Browar Grodzisk udostępnił również tradycyjną recepturę grodzisza i zawalczył o unieważnienie ochrony słownego znaku towarowego „piwo grodziskie”, co oznacza, że teraz inne browary mogą używać tej nazwy. A jak zauważa Robert Makłowicz w nagraniu, to bardzo sensowna polityka wielkopolskiego browaru, bo ostatecznie chodzi o to, żeby dobro się szerzyło.
Kultowa kompozycja będąca połączeniem delikatnego dymienia od słodu pszenicznego suszonego w dymie dębowym, szlachetnego chmielenia i wysokiego wysycenia jest fascynującym wyzwaniem dla każdego piwowara. Teraz może inspirować browary z całego świata do uczestniczenia w odrodzeniu tego stylu.
Polskie złoto wśród wielu piw
Prestiżowy konkurs European Beer Star odbywa się już od 2004 r. Co roku jury składające się z międzynarodowych ekspertów, dziennikarzy branżowych i doświadczonych piwowarów – łącznie 150 profesjonalnych sędziów – wyłania i nagradza browary w wielu kategoriach. W konkursie mogą brać udział piwa z całego świata, niezależnie od wielkości browaru.
– Konkurs jest otwarty dla wszystkich – zgłaszają się nie tylko dobrze znane w swoich krajach, duże browary, ale także małe brewpuby serwujące piwo wyłącznie na miejscu. To ogromny walor naszego konkursu – wszystkie piwa konkurują na tym samym poziomie – wyjaśnia Stefan Stang, General Manager organizatora, Private Brauereien Bayern e.V.
W tym roku ceremonia wręczenia nagród odbyła się 29 listopada w Norymberdze. O miejsce na podium łącznie rywalizowało 2365 piw w 74 różnych kategoriach – stylach piwa. Doświadczeni sędziowie z całego świata ocenili i nagrodzili trzy najlepsze piwa w każdej z kategorii. W tym roku w kategorii grodziskie złoto zdobyło piwo pochodzące z miejsca narodzin stylu.
– Złoto w tak prestiżowym konkursie to dla nas ogromny zaszczyt. Mamy nadzieję, że dzięki tej nagrodzie oraz działalności edukacyjnej ambasadorów stylu samo grodziskie stanie się bardziej rozpoznawalne na całym świecie – Krzysztof Panek, prezes Browaru Grodzisk.
Piwo grodziskie to nowa kategoria w konkursie, ale pisana historia samego stylu sięga 1601 r. Słynie z szampańskiego wysycenia, lekkości oraz idealnej równowagi dymu, chmielu, lekkiej pszenicznej słodowości i zauważalnej goryczki.
– Mimo upływu lat nasze grodziskie nadal warzymy z kluczowych oryginalnych składników: lokalnej wody, odtworzonego słodu grodziskiego, przywróconych do życia drożdży oraz szlachetnego chmielu Tomyskiego. Te składniki udostępniamy też innym browarom – zauważa Marcin Ostajewski, piwowar z Browaru Grodzisk.
Mimo że piwo grodziskie to jedyny polski styl piwa, to wcale nie jest rozpoznawalne przez wszystkich konsumentów w Polsce. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Browaru Grodzisk aż 82% Polaków nie wie, że możemy cieszyć się rodzimym stylem piwa. Czy wraz z najwyższym wyróżnieniem w prestiżowym konkursie przyjdzie czas na najwyższe uznanie wśród szerszej grupy odbiorców? Czas pokaże.
Więcej informacji o wynikach konkursu można znaleźć na: www.european-beer-star.com.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.