Grupa Packeta zmienia właściciela.
Akcjonariusze Grupy Packeta, firmy-matki czeskiej firmy technologiczno-logistycznej Zásilkovna, sprzedali 100% udziałów w Grupie Packeta konsorcjum składającemu się z CVC Capital Partners i Emma Capital (przy wsparciu kapitałowym od R2G). Transakcja podlega zatwierdzeniu przez odpowiednie organy regulacyjne, a jej finalizacja spodziewana jest w pierwszej połowie 2024 roku. Warunki transakcji nie zostały ujawnione. Grupa Packeta od dłuższego czasu odnotowuje zyski i w tym roku osiągnie obroty w wysokości 7,25 miliarda koron czeskich.
- Po pierwsze, chciałbym wyrazić wdzięczność ponad 2.000 współpracownikom za ich wkład w rozwój Packety, która jest obecnie jedną z wiodących europejskich platform do dostarczania przesyłek w branży e-commerce. Bez ich wysiłku i umiejętności Packeta nie byłaby w tym miejscu, w którym jest dzisiaj. Jestem również wdzięczna naszym klientom – sklepom internetowym, które powierzyły nam swoje paczki. Wspólnie, w ciągu ostatniej dekady, przyczyniliśmy się do znacznego rozwoju nowoczesnej branży e-commerce w Europie Środkowej. Wierzę, że nowi inwestorzy, którzy wykazali się wiedzą i doświadczeniem w sektorze dostaw ostatniej mili, pomogą Grupie Packeta jeszcze bardziej się rozwinąć i podnieść poziom usług świadczonych klientom, a także satysfakcję z pracy naszych pracowników. Chciałabym też podziękować doradcom i zespołowi zarządzającemu za ich pomoc i wsparcie podczas tego bardzo wymagającego, międzynarodowego i wielozadaniowego projektu. Na koniec dziękuję wszystkim akcjonariuszom, którzy przez wiele lat pomagali mi zarządzać spółką i byli dla mnie wsparciem, zwłaszcza w ostatnich trudnych latach – skomentowała Simona Kijonková, założycielka Zásilkovna, CEO Packeta i przedstawicielka JSK Investments, największego akcjonariusza Grupy Packeta.
Proces transakcyjny rozpoczął się wiosną tego roku i prowadzony był przez doradców finansowych CORPIN (reprezentujących JSK Investments) i IMAP REDBAENK (reprezentujących pozostałych akcjonariuszy). Doradcami prawnymi byli HAVEL & PARTNERS (reprezentujący JSK Investments), HLADKY.LEGAL i Axialis Legal (reprezentujący pozostałych akcjonariuszy). Usługi Vendor Due Diligence świadczone były przez CMS Cameron McKenna Nabaro Olswang, Ernst & Young oraz Boston Consulting Group.
Poszukiwania odpowiedniego inwestora dla Grupy Packeta trwały przez większość 2023 r. i zaowocowały dużą liczbą ofert od różnych inwestorów finansowych i strategicznych oraz sporym zainteresowaniem ze strony dużych międzynarodowych grup.
Zásilkovna, spółka córka Packety, została założona w 2010 roku przez Simonę Kijonkovą. Od tego czasu firma rozszerzyła swoją działalność na siedem europejskich krajów i zatrudnia ponad 2.000 osób. Packeta posiada sieć ponad 15.000 własnych punktów odbioru przesyłek, w tym 6.000 automatycznych paczkomatów – Z-BOXów.
Od momentu powstania firma osiągnęła na czeskim rynku kilka ważnych kamieni milowych i zdobyła wiele prestiżowych nagród:
- W lutym 2018 r. została założona spółka holdingowa Packeta.
- W maju 2019 r. otwarto pierwszy zrobotyzowany punkt odbioru Z-BOT i uruchomiono usługę Mezi námi ("Między nami").
- W listopadzie 2019 r. Zásilkovna zdobyła pierwsze miejsce w konkursie Křištálová lupa w kategorii Inspiracja e-commerce.
- W grudniu 2019 r. Packeta przejęła firmę kurierską Zavezu.cz.
- W styczniu 2020 r. aplikacja mobilna Zásilkovna osiągnęła 1.000.000 pobrań, a do dzisiaj liczba ta wzrosła do ponad 8.000.000 pobrań.
- W maju 2020 r. Zásilkovna zdobyła nagrodę ZONKY INNOVATION AWARD.
- W czerwcu 2020 r. Zásilkovna otrzymała nagrodę BEST MANAGED COMPANIES.
- We wrześniu 2020 r. Zásilkovna wprowadziła dostawę do punktów Z-BOX.
- W październiku 2020 r. Zásilkovna znalazła się w TOP 10 najlepszych pracodawców w Czechach.
- W listopadzie 2020 r. Zásilkovna zdobyła pierwsze miejsce w kategorii Internet Retail w badaniu Křišťálová lupa.
- W lutym 2021 r. firma Zásilkovna otrzymała nagrodę Czech Superbrands 2021.
- W październiku 2021 r. Packeta wprowadziła na rynek PackMan’a, robota do sortowania paczek.
- W listopadzie 2021 r. Zásilkovna zdobyła nagrodę Křišťálová lupa w kategorii Internet Retail.
- W lutym 2022 r. Zásilkovna zdobyła pierwsze miejsce w konkursie TOP Employers w kategorii Transport i logistyka.
- W marcu 2022 r. założono Fundację Simony Kijonkovej (Nadační Fond Simony Kijonkové).
- W czerwcu 2022 r. Packeta uruchomiła dostawę minutową na Słowacji.
- W październiku 2022 r. Zásilkovna uruchomiła wysyłkę paczek za pośrednictwem skrzynek Z-BOX.
- W listopadzie 2022 r. Zásilkovna zdobyła nagrodę Křišťálová lupa w kategorii Internet Retail.
- W marcu 2023 r. Zásilkovna znalazła się wśród trzech najbardziej ulubionych czeskich marek.
- W listopadzie 2023 r. Zásilkovna po raz drugi zdobyła nagrodę za najbardziej godną zaufania markę.
- W grudniu 2023 r. Grupa Packeta osiągnęła rekordową liczbę przesyłek przetworzonych i przetransportowanych w ciągu jednego dnia.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.