Komunikaty PR

Hak holowniczy a zużycie paliwa

2021-05-31  |  11:00
Biuro prasowe

 

Zużycie paliwa uwarunkowane jest wieloma czynnikami, począwszy od konstrukcji samego silnika, przez kształt nadwozia, po liczbę osób podróżujących autem. Nie bez znaczenia jest także odpowiednie ciśnienie w oponach oraz poprawnie ustawiona geometria zawieszenia, która pozwala zachować prawidłowy tor jazdy. A jak zużycie paliwa ma się do montażu haka holowniczego i ciągnięcia za jego pomocą różnego rodzaju akcesoriów?

Standardowy hak holowniczy zbudowany jest z kilku połączonych elementów. Ze względu na zmiany w budowie samochodów, w tym podwozia, nadwozia i systemu mocowań, musi być on dopasowany do konkretnego modelu auta. Podstawowym elementem konstrukcyjnym haka jest korpus, w skład którego wchodzą: belka główna, wsporniki mocujące oraz uchwyty kuli. Korpus haka zazwyczaj schowany jest za zderzakiem, w którym często należy wykonać wycięcie na elementy mocujące kulę. Belki nie muszą być proste – mogą być wygięte, szczególnie na dwóch skrajnych końcach. Ich długość waha się od kilkudziesięciu centymetrów do prawie dwóch metrów. Taki korpus ważny od kilkunastu do kilkudziesięciu kilogramów, w zależności od rodzaju i wielkości pojazdu. Umieszcza się go zamiast tylnej belki zderzeniowej. Tak jak wspomniano, belka zderzaka może ważyć kilka kilogramów, natomiast korpus haka dochodzi do ponad 30 kg, w zależności od rodzaju pojazdu. W czasach, w których producenci samochodów walczą o zredukowanie każdego kilograma masy, taka zamiana może teoretycznie spowodować minimalne zwiększenie zużycia paliwa. Jednakże w warunkach drogowych, w porównaniu do innych czynników wpływających na zapotrzebowanie na paliwo, będzie to zmiana o niewielkim znaczeniu.

Najbardziej charakterystyczną częścią zestawu haka jest oczywiście kula. Znajduje się z reguły pośrodku belki i umożliwia holowanie przyczepy. Oprócz wspomnianych elementów, producent umieszcza jeszcze uchwyt gniazda elektrycznego. Jest ono wykonane z plastiku lub blaszki i dokręcane do uchwytu kuli za pomocą dołączonych śrub. Gniazdo za sprawą wiązki elektrycznej musi dawać możliwość oświetlenia przyczepy lub nawet zasilać obecne w niej urządzenia, jeśli takie występują. Tutaj naturalnie pojawia się kwestia oporu powietrza – kula jest jednym elementem haka, który wystaje z samochodu podczas jego używania. W praktyce nie ma to jednak żadnego przełożenia na zwiększenie tych oporów, ponieważ kula wystaje z dolnej części nadwozia - średnio od 65 do 120 mm tj. wymiar poziomy od krawędzi zderzaka do osi kuli. Jest ona schowana za całą bryłą pojazdu, zatem nie ma wpływu na kwestię aerodynamiki.

To, co w praktyce może powodować nieznaczne zwiększenie zużycia paliwa to akcesoria, jakie towarzyszą używaniu haka holowniczego tj. przyczepa kempingowa, bagażnik rowerowy czy przyczepa o DMC do 750 kg. Jest to oczywista konsekwencja zwiększenia łącznej masy zestawu samochodu i przyczepy oraz większe opory powietrza podczas jazdy. To samo – w mniejszej skali - dotyczy zwiększenia liczby osób w samochodzie lub dodatkowych bagaży.

Warto wspomnieć, że w pewnych sytuacjach hak może wręcz korzystnie wpłynąć na zużycie paliwa w porównaniu do zastosowania alternatywnych rozwiązań. Jeśli np. chcemy przewieźć rowery, z punktu widzenia oporów powietrza lepszym wyborem będzie platforma montowana na haku holowniczym i ustawienie rowerów tuż za bagażnikiem niż tradycyjne przewożenie ich pionowo na dachu. Przykładem takiego bagażnika jest lekka i wytrzymała aluminiowa platforma rowerowa Veturo od Steinhof, która pomieści od jednego do nawet czterech rowerów” – wyjaśnia Mariusz Fornal, kierownik działu technicznego w firmie Steinhof.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Volkswagen Financial Services z najnowszą kampanią marketingową Biuro prasowe
2024-09-27 | 01:00

Volkswagen Financial Services z najnowszą kampanią marketingową

Droga na szczyt? Klucz to sprawdzony partner w finansowaniu samochodów – to główne przesłanie najnowszej kampanii Volkswagen Financial Services. Realizacja kontynuuje
Motoryzacja Ekologia na torach – czyli co?
2024-09-23 | 01:00

Ekologia na torach – czyli co?

Infrastruktura kolejowa i tramwajowa odgrywają ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu miast i regionów w całym kraju. Aby sprostać rosnącym wymaganiom przewozowym oraz poprawić
Motoryzacja Volkswagen Financial Services na Kongresie Nowej Mobilności 2024
2024-09-20 | 12:00

Volkswagen Financial Services na Kongresie Nowej Mobilności 2024

Volkswagen Financial Services, lider w finansowaniu aut osobowych oraz laureat nagrody „Lider Elektromobilności 2023” w kategorii Finansowanie, jest ponownie partnerem strategicznym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.