Komunikaty PR

Eurocash podsumowuje I półrocze 2022 r. i ogłasza strategię na lata 2023-2025

2022-08-29  |  18:00
Biuro prasowe
  • Umocnienie pozycji największego hurtownika w Polsce, inwestycje w rozwój sieci franczyzowych i partnerskich oraz zbudowanie platformy technologicznej dla sklepów lokalnych – to główne filary strategii Grupy Eurocash na lata 2023-2025.
  • Grupa Eurocash w 2025 r. chce osiągnąć 1 mld zł EBITDA (przed MSSF 16). Eurocash zamierza również powrócić do regularnego wypłacania dywidendy.
  • W pierwszym półroczu 2022 r. Grupa Eurocash zanotowała silny wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na wzrost przychodów o ponad 16% r/r, do 14,3 mld zł. 
  • Po czwartym z rzędu kwartale zwiększania rentowności w Hurcie i w Detalu, Grupa osiągnęła w pierwszym półroczu br. najwyższy historycznie wynik EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację), który wyniósł 407 mln zł (+102% r/r).

 

– Grupa Eurocash już dzisiaj jest największym hurtownikiem FMCG w kraju, dysponującym najbardziej zaawansowaną siecią logistyczną. Dostarczamy produkty do 90 tysięcy punktów w całym kraju, a w zasięgu sklepów współpracujących z Grupą znajduje się 85% gospodarstw domowych. Jesteśmy również organizatorem sieci franczyzowych i partnerskich skupiających prawie 16 tysięcy sklepów oraz właścicielem największego supermarketu internetowego w Polsce. Nowa strategia pozwoli w pełni wykorzystać ten potencjał i jeszcze lepiej wspierać rozwój polskich przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Zgodnie z przyjętą strategią, Grupa Eurocash w latach 2023-2025 skoncentruje się na dalszym rozwoju podstawowej działalności, w szczególności obszaru hurtowego, który ma funkcjonować w modelu omnichannel (tj. wielokanałowym, łączącym sprzedaż stacjonarną i online). Celem Eurocash w tym obszarze jest m.in. poprawa warunków zakupowych, wzrost lojalności klientów, jak i podwojenie sprzedaży B2B e-commerce za pośrednictwem eurocash.pl. 

Jako organizator sieci franczyzowych i partnerskich, Grupa Eurocash planuje dalsze inwestycje w ich rozwój i pozycjonowanie, co z kolei ma przełożyć się na wzrost liczby sklepów zrzeszonych w tych sieciach oraz zwiększenie udziałów rynkowych. Także marka Delikatesy Centrum będzie rozwijana w modelu franczyzowym, w tym z partnerami (joint-venture).

Grupa Eurocash zamierza ponadto być platformą technologiczną, oferującą nowoczesne rozwiązania cyfrowe, w tym zintegrowany program lojalnościowy oraz największą platformę POS w handlu niezależnym.

W obszar platformy technologicznej wchodzi również Frisco, lider rynku e-grocery w Polsce. Grupa zakłada, że w 2025 r. przychody Frisco sięgną 1 mld zł. Dla porównania, w 2021 r. wyniosły one 294 mln zł, a w pierwszej połowie 2022 r. już blisko 190 mln zł. 

 

Cele 2025: 1 mld EBITDA, niższe zadłużenie i dywidenda

Zarząd Grupy Eurocash zakłada, że realizacja przyjętej strategii pozwoli na osiągnięcie w 2025 r. 1 mld EBITDA (zysk z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację, przed MSSF 16). 

Jednocześnie, w otoczeniu rosnących stóp procentowych, Grupa Eurocash zamierza zmniejszyć zadłużenie i koszty finansowania. Celem jest ustabilizowanie struktury finansowania na poziomie 1,5x dług netto/EBITDA (przed MSSF 16), przy tymczasowo wyższych poziomach wskaźnika dla skorzystania z okazji powiększenia udziałów rynkowych.

Intencją Eurocash jest również powrót do regularnego wypłacania dywidendy, przy czym rekomendacja oraz kwota dywidendy będą uwzględniały warunki i strukturę finansowania, którego stroną będzie Grupa. 

 

Dynamiczny wzrost sprzedaży i EBITDA w pierwszej połowie 2022 r. 

Istotną poprawę widać już w wynikach Grupy Eurocash za pierwsze półrocze 2022 r. Skonsolidowana sprzedaż w omawianym okresie przekroczyła 14,3 mld zł i była o ponad 16% wyższa niż przed rokiem. Co ważne, wzrost przychodów przewyższył wzrost kosztów, co przełożyło się na poprawę marży EBITDA i historycznie wysoki poziom zysku EBITDA – w pierwszym półroczu 2022 r. wyniósł on 407 mln zł. To ponad dwukrotnie więcej w porównaniu z wynikiem zaraportowanym w pierwszej połowie 2021 r. i o 44% r/r w porównaniu z wynikiem znormalizowanym (bez uwzględnienia odpisu w segmencie detalicznym). 

– W segmencie hurtowym zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji, a pozytywny efekt dźwigni operacyjnej przełożył się na wzrost marży EBITDA. W efekcie, EBITDA w Hurcie wzrosła o 24% r/r, do 357 mln zł, przy wzroście przychodów o 14% r/r, do 10,35 mld zł. Jednocześnie coraz więcej naszych klientów zamawia produkty na eurocash.pl. Liczba użytkowników tej platformy w czerwcu wzrosła do blisko 38 tysięcy wobec niespełna 31 tysięcy na początku roku – poinformował Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

– W segmencie detalicznym również zanotowaliśmy poprawę sprzedaży w każdej kategorii. Dodatkowy, pozytywny wpływ miała konsolidacja sklepów Arhelan, przejętych w listopadzie 2021 r. Łączna sprzedaż Detalu wzrosła w pierwszym półroczu o blisko 20% r/r, do 3,6 mld zł – wskazał Jacek Owczarek.

EBITDA segmentu detalicznego w pierwszej połowie 2022 r. wyniosła 141 mln zł, co oznacza wzrost o 89% r/r w ujęciu znormalizowanym (bez uwzględnienia odpisu dokonanego w pierwszej połowie 2021 r.).

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu br. wyniosła z kolei 349 mln zł i była o 41% wyższa niż przed rokiem. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz sieci marketów alkoholowych Duży Ben (na koniec czerwca br. liczyła ona już 249 sklepów wobec 204 na koniec 2021 r.). Z uwagi na koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosła -34 mln zł wobec -22 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.

 


Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ok. 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. 

Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Duży Ben. Grupa Eurocash jest także właścicielem Frisco – największego supermarketu internetowego w Polsce. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.