Komunikaty PR

Tegoroczne żniwa na finiszu. Czy padnie rekord zbioru pszenicy?

2022-08-26  |  01:00
Biuro prasowe

Rolnicy niepewnie podchodzili do tegorocznych żniw. Wysokie temperatury i niedostateczne opady w okresie wegetacji miały obniżyć znacznie plony. Na szczęście obawy okazały się bezpodstawne. Wstępne szacunki Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że tegoroczna produkcja pszenicy osiągnie rekordowy poziom. Wyniesie on 13 mln ton, czyli o blisko 8 proc. więcej niż w poprzednim roku.


Z danych GUS-u wynika, że powierzchnia uprawy pszenicy wynosi prawie 2,5 mln ha i jest większa o ok. 120 tys. ha niż rok temu.


Plony (wydajność z jednego hektara) zbóż podstawowych z mieszankami oceniono na poziomie o 6 proc. wyższym, niż w roku ubiegłym. GUS oszacował wzrost plonów wszystkich zbóż podstawowych, z tego w największym stopniu w przypadku żyta (o 9 proc. r/r), pszenicy ozimej (o 2%) jarej (o 5%) i pszenżyta ozimego (o 5 proc.). Słychać też głosy, że zwyżki plonowania zbóż są jednak większe, niż prognozuje GUS, choć występuję spore zróżnicowanie między poszczególnymi regionami kraju (np. w pszenicy od +1% do +15%).


- Jednak trzeba pamiętać o tym, że jakość tegorocznych zbiorów jest nieco gorsza niż w latach poprzednich. Przykładowo pszenica zawiera mniej białka, niż miało to miejsce rok czy dwa lata temu. Dlaczego tak się stało? Drogie nawozy i kłopoty z ich dostępnością sprawiły, że nie wszystkie pola były nawożone optymalnie – ocenia Krzysztof Gwiazda, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego. - Biorąc pod uwagę większy areał zasiewów pszenicy, wyższe jej plonowanie - prognoza GUS produkcji pszenicy na rekordowym poziomie 13 mln t – nie wydaje się przesadzona. Ponadto wchodzimy w kolejny sezon z dużo większymi zapasami. Niektórzy analitycy twierdzą, że są one nawet dwa razy wyższe niż rok temu. Bilansowo pszenicy nie zabraknie zarówno na potrzeby rynku krajowego jak i na eksport.


Według stanu z pierwszej połowy sierpnia, w zależności od regionu kraju, ceny zbóż z tegorocznych zbiorów z dostawą kształtowały się następująco:
• pszenica konsumpcyjna - 1500-1560 PLN/t,


• pszenica paszowa – 1400-1500 PLN/t,


• żyto konsumpcyjne – 1150-1250 PLN/t,


• żyto paszowe – 1100-1200 PLN/t,


• jęczmień paszowy – 1200-1260,


• pszenżyto - 1230-1330 PLN/t,


• owies paszowy - 1050-1150 PLN/t,


• kukurydza - 1350-1450 PLN/t.


Co na to rolnicy? Niestety nie są zadowoleni z oferowanych cen za ziarno przez przetwórców czy firmy handlowe i niechętnie sprzedają zebrane zboża. Wolą je magazynować, niż sprzedawać po proponowanych stawkach. Zdaniem prezesa związku młynarskiego gromadzenie zbóż i czekanie na wyższe ceny może nie być dobrym rozwiązaniem.


- W efekcie mogą na tym tylko stracić. Polska ma w tym momencie naprawdę sporą nadwyżkę. Zawsze namawiamy producentów do rozkładania ryzyka i sprzedawania ziarna w partiach, stopniowo, w trakcie całego sezonu w celu uśrednienia ceny sprzedaży. Czekanie na zwyżki cen może skończyć się sprzedażą na poziomach sporo niższych niż obecnie oferowane. Trzeba pamiętać także o tym, że baza magazynowa przetwórców i przepustowość portów jest ograniczona. Może więc dojść do sytuacji, że gdy producenci ruszą gremialnie do sprzedawania. Może być tak, że zrobią to w jednym czasie i wówczas dojdzie do paraliżu logistyki (portów, transportu kolejowego i samochodowego). Będzie to miało wpływ na ceny ziarna wewnątrz kraju. A trzeba jeszcze pamiętać, że często te same nabrzeże portowe, wagony kolejowe czy samochody będą obsługiwać miliony ton węgla w imporcie - podsumowuje Krzysztof Gwiazda.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.