Żabka Polska testuje gospodarkę o obiegu zamkniętym dla marki własnej
Odpady z tworzyw sztucznych to jedno z największych światowych wyzwań środowiskowych. W połowie XX w. produkcja plastiku wynosiła 2 mln ton, obecnie jest to już ilość przekraczająca 400 mln ton rocznie, z czego największy udział ma produkcja jednorazowych opakowań. Dlatego sieć Żabka, jako pierwsza firma w Polsce, zachęca klientów i franczyzobiorców do zbiórki plastikowych butelek i darowania opakowaniom drugiego życia, wdrażając rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki własnej. Akcja ma charakter pilotażowy i jest prowadzona w 23 warszawskich sklepach. Z zebranych opakowań powstaną butelki wody mineralnej marki własnej OD NOWA. Żabka chce również, by dzięki akcji klienci wyrobili w sobie nawyk oddawania do sklepów plastikowych opakowań po napojach, tak jak oddaje się butelki szklane.
Klienci, którzy wezmą udział w projekcie, zostaną nagrodzeni dodatkowymi punktami lojalnościowymi, czyli tzw. żappsami – 10 żappsów za każdą przyniesioną pustą butelkę plastikową.
Żabka kontynuuje działania w zakresie odpowiedzialności społecznej, podejmując kolejne kroki i promując recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Od początku roku systematycznie wprowadza na opakowaniach produktów marki własnej informacje o tym, jak właściwie segregować zużyte opakowania. Dba także o to, by jak najwięcej z nich powstawało z surowców wtórnych. Przy okazji akcji, sieć w innowacyjny sposób wykorzystuje także aplikację żappka, w ramach której za oddany plastik klienci otrzymają punkty lojalnościowe – żappsy.
- Wpływ plastiku na stan środowiska to aktualnie jeden z najważniejszych tematów społecznych. Tymczasem każdy z nas, robiąc nawet małą rzecz, może przyczynić się do poprawy stanu naszej planety. Dlatego jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z naszymi klientami i franczyzobiorcami, zamierzamy przetestować działanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Gorąco więc zachęcamy mieszkańców dwóch dzielnic Warszawy – Pragi Północ i Południe – by przy okazji zakupów w Żabce, przynosili do sklepu puste opakowania po napojach. Wspólnie pokażemy, że małe, proste działania składają się na duży, namacalny efekt. Plastik ten trafi bowiem ponownie na rynek w postaci butelki wody mineralnej OD NOWA. Mamy również nadzieję, że dzięki naszej akcji klienci wyrobią w sobie nawyk oddawania do sklepu pustych plastikowych butelek, tak jak robią to już ze zwrotnymi butelkami szklanymi – mówi Anna Gorączka Green officer w firmie Żabka Polska.
Akcja ma charakter pilotażowy i biorą w niej udział 23 sklepy Żabka zlokalizowane na terenie dwóch warszawskich dzielnic – Praga Północ i Praga Południe. W placówkach tych staną specjalne kosze, do których warszawiacy, przy okazji zakupów, mogą wrzucić przyniesione opakowania po napojach.
- Ekologia to temat, który interesuje coraz szerszą grupę klientów. Coraz częściej pytają oni o ekologiczne produkty; cieszą się, że w naszym sklepie nie ma plastikowych toreb na zakupy, tylko papierowe; doceniają oznaczenia na opakowaniach produktów marek własnych, ułatwiające segregację odpadów. Pomysł na wspólne zbieranie opakowań i dawanie im drugiego życia uważam za świetny. W akcję chętnie zaangażowali się nie tylko nasi klienci. Do pojemnika, który stoi w moim sklepie, puste plastikowe butelki wrzucam również ja i moi pracownicy. Praca dla sieci, dla której liczy się nie tylko zysk, ale także nasze zdrowie czy otaczające nas środowisko napawa mnie dumą i daje mnóstwo satysfakcji – mówi Adrian Olszak, franczyzobiorca sklepu przy ul. Markowskiej w Warszawie.
Zebrany w sklepach Żabka surowiec zostanie przekazany do sortowni Lekaro. - W Lekaro, odbierając odpady od ponad miliona osób, widzimy jak mieszkańcy coraz chętniej i odpowiedzialniej je segregują. Choć wciąż zdarza się, że jakość selektywnej zbiórki jest dość niska. Z tego powodu przykładamy dużą wagę do ekoedukacji i podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców. Segregacja u źródła, przez nas, w naszych domach, jest niezwykle ważna, gdyż finalnie przekłada się na to, czy dane odpady mogą być przekazane do recyklingu. Mimo dużego zaawansowania sortowni, wciąż o wiele więcej surowców odzyskuje się z odpadów wstępnie przesortowanych niż ze zmieszanych, bo te są zabrudzone. Dzięki odzyskowi ograniczamy negatywny wpływ na środowisko, gdyż mniej odpadów jest składowanych na składowiskach, mniej surowców zużywa się do produkcji materiałów pierwotnych, pozostawiając czystsze środowisko dla następnych pokoleń – mówi Leszek Zagórski, dyrektor Lekaro.
Z LEKARO surowiec zostanie przetransportowany do zakładu PET Recycling Team w Radomsku należącego do grupy ALPLA. Tam zostanie on przetworzony na granulat, z którego w jednej ze swoich fabryk w Polsce firma ALPLA, producent opakowań z tworzyw sztucznych, wytworzy preformy butelek. Następnie preformy trafią do producenta wody mineralnej OD NOWA, czyli firmy Cechini.
- Naszym celem, jako globalnego lidera rynku opakowań i recyklingu, jest aktywne działanie na rzecz tworzenia gospodarki w obiegu zamkniętym. Współpraca realizowana z siecią sklepów Żabka jest kolejnym z projektów prowadzonych przez nas w tym obszarze. Bardzo cieszymy się, że w ramach tej inicjatywy poprzez prawidłową segregację oraz przekazanie nam wartościowego towaru, jakim są zużyte butelki PET, poddane zostaną one recyklingowi, z których odzyskamy cenny surowiec i nadamy mu drugie życie – mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający ALPLA w Polsce.
OD NOWA to naturalna woda mineralna, pochodząca ze źródła „Anna” w uzdrowisku Muszyna w woj. małopolskim. Woda od Żabki jest także przyjazna dla środowiska. Jej opakowanie – butelka i etykieta – jest wykonane z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu. Gwarancją tego, że opakowanie wody nie tworzy kolejnego pierwotnego plastiku i nie generuje kolejnych śmieci, jest specjalny znak i hasło na butelce.
OD NOWA to już kolejny produkt marek własnych w ofercie Żabki w opakowaniu z produktów przyjaznych środowisku. Butelki pochodzące w 100% z recyklingu (tzw. rPET) mają także produkty Foodini, Wycisk i S!
Żabka wspólnie z franczyzobiorcami zbiera także surowce wtórne. Udział w programie „Naturalnie razem” jest dobrowolny, do projektu dołączyło już 4 tys. sklepów. W jego ramach Żabka odbiera od franczyzobiorców folię i makulaturę. Dzięki akcji w 2019 r. do odzysku przekazanych zostało 900 ton folii i 7 tys. ton kartonu i papieru.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.