Komunikaty PR

Żabka Polska testuje gospodarkę o obiegu zamkniętym dla marki własnej

2020-10-20  |  12:00
Biuro prasowe

Odpady z tworzyw sztucznych to jedno z największych światowych wyzwań środowiskowych. W połowie XX w. produkcja plastiku wynosiła 2 mln ton, obecnie jest to już ilość przekraczająca 400 mln ton rocznie, z czego największy udział ma produkcja jednorazowych opakowań. Dlatego sieć Żabka, jako pierwsza firma w Polsce, zachęca klientów i franczyzobiorców do zbiórki plastikowych butelek i darowania opakowaniom drugiego życia, wdrażając rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki własnej. Akcja ma charakter pilotażowy i jest prowadzona w 23 warszawskich sklepach. Z zebranych opakowań powstaną butelki wody mineralnej marki własnej OD NOWA. Żabka chce również, by dzięki akcji klienci wyrobili w sobie nawyk oddawania do sklepów plastikowych opakowań po napojach, tak jak oddaje się butelki szklane.

Klienci, którzy wezmą udział w projekcie, zostaną nagrodzeni dodatkowymi punktami lojalnościowymi, czyli tzw. żappsami – 10 żappsów za każdą przyniesioną pustą butelkę plastikową.

Żabka kontynuuje działania w zakresie odpowiedzialności społecznej, podejmując kolejne kroki i promując recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Od początku roku systematycznie wprowadza na opakowaniach produktów marki własnej informacje o tym, jak właściwie segregować zużyte opakowania. Dba także o to, by jak najwięcej z nich powstawało z surowców wtórnych. Przy okazji akcji, sieć w innowacyjny sposób wykorzystuje także aplikację żappka, w ramach której za oddany plastik klienci otrzymają punkty lojalnościowe – żappsy.

- Wpływ plastiku na stan środowiska to aktualnie jeden z najważniejszych tematów społecznych. Tymczasem każdy z nas, robiąc nawet małą rzecz, może przyczynić się do poprawy stanu naszej planety. Dlatego jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z naszymi klientami i franczyzobiorcami, zamierzamy przetestować działanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Gorąco więc zachęcamy mieszkańców dwóch dzielnic Warszawy – Pragi Północ i Południe – by przy okazji zakupów w Żabce, przynosili do sklepu puste opakowania po napojach. Wspólnie pokażemy, że małe, proste działania składają się na duży, namacalny efekt. Plastik ten trafi bowiem ponownie na rynek w postaci butelki wody mineralnej OD NOWA. Mamy również nadzieję, że dzięki naszej akcji klienci wyrobią w sobie nawyk oddawania do sklepu pustych plastikowych butelek, tak jak robią to już ze zwrotnymi butelkami szklanymi – mówi Anna Gorączka Green officer w firmie Żabka Polska.

Akcja ma charakter pilotażowy i biorą w niej udział 23 sklepy Żabka zlokalizowane na terenie dwóch warszawskich dzielnic – Praga Północ i Praga Południe. W placówkach tych staną specjalne kosze, do których warszawiacy, przy okazji zakupów, mogą wrzucić przyniesione opakowania po napojach.

- Ekologia to temat, który interesuje coraz szerszą grupę klientów. Coraz częściej pytają oni o ekologiczne produkty; cieszą się, że w naszym sklepie nie ma plastikowych toreb na zakupy, tylko papierowe; doceniają oznaczenia na opakowaniach produktów marek własnych, ułatwiające segregację odpadów. Pomysł na wspólne zbieranie opakowań i dawanie im drugiego życia uważam za świetny. W akcję chętnie zaangażowali się nie tylko nasi klienci. Do pojemnika, który stoi w moim sklepie, puste plastikowe butelki wrzucam również ja i moi pracownicy. Praca dla sieci, dla której liczy się nie tylko zysk, ale także nasze zdrowie czy otaczające nas środowisko napawa mnie dumą i daje mnóstwo satysfakcji – mówi Adrian Olszak, franczyzobiorca sklepu przy ul. Markowskiej w Warszawie.

Zebrany w sklepach Żabka surowiec zostanie przekazany do sortowni Lekaro. - W Lekaro, odbierając odpady od ponad miliona osób, widzimy jak mieszkańcy coraz chętniej i odpowiedzialniej je segregują. Choć wciąż zdarza się, że jakość selektywnej zbiórki jest dość niska. Z tego powodu przykładamy dużą wagę do ekoedukacji i podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców. Segregacja u źródła, przez nas, w naszych domach, jest niezwykle ważna, gdyż finalnie przekłada się na to, czy dane odpady mogą być przekazane do recyklingu. Mimo dużego zaawansowania sortowni, wciąż o wiele więcej surowców odzyskuje się z odpadów wstępnie przesortowanych niż ze zmieszanych, bo te są zabrudzone. Dzięki odzyskowi ograniczamy negatywny wpływ na środowisko, gdyż mniej odpadów jest składowanych na składowiskach, mniej surowców zużywa się do produkcji materiałów pierwotnych, pozostawiając czystsze środowisko dla następnych pokoleń – mówi Leszek Zagórski, dyrektor Lekaro.

Z LEKARO surowiec zostanie przetransportowany do zakładu PET Recycling Team w Radomsku należącego do grupy ALPLA. Tam zostanie on przetworzony na granulat, z którego w jednej ze swoich fabryk w Polsce firma ALPLA, producent opakowań z tworzyw sztucznych, wytworzy preformy butelek. Następnie preformy trafią do producenta wody mineralnej OD NOWA, czyli firmy Cechini.

 - Naszym celem, jako globalnego lidera rynku opakowań i recyklingu, jest aktywne działanie na rzecz tworzenia gospodarki w obiegu zamkniętym. Współpraca realizowana z siecią sklepów Żabka jest kolejnym z projektów prowadzonych przez nas w tym obszarze. Bardzo cieszymy się, że w ramach tej inicjatywy poprzez prawidłową segregację oraz przekazanie nam wartościowego towaru, jakim są zużyte butelki PET, poddane zostaną one recyklingowi, z których odzyskamy cenny surowiec i nadamy mu drugie życie – mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający ALPLA w Polsce.

OD NOWA to naturalna woda mineralna, pochodząca ze źródła „Anna” w uzdrowisku Muszyna w woj. małopolskim. Woda od Żabki jest także przyjazna dla środowiska. Jej opakowanie – butelka i etykieta – jest wykonane z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu. Gwarancją tego, że opakowanie wody nie tworzy kolejnego pierwotnego plastiku i nie generuje kolejnych śmieci, jest specjalny znak i hasło na butelce.

OD NOWA to już kolejny produkt marek własnych w ofercie Żabki w opakowaniu z produktów przyjaznych środowisku. Butelki pochodzące w 100% z recyklingu (tzw. rPET) mają także produkty Foodini, Wycisk i S!

Żabka wspólnie z franczyzobiorcami zbiera także surowce wtórne. Udział w programie „Naturalnie razem” jest dobrowolny, do projektu dołączyło już 4 tys. sklepów. W jego ramach Żabka odbiera od franczyzobiorców folię i makulaturę. Dzięki akcji w 2019 r. do odzysku przekazanych zostało 900 ton folii i 7 tys. ton kartonu i papieru.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie Biuro prasowe
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1]. Najnowsze dane z 2024 r. pokazują jednak
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.