Komunikaty PR

IKEA publikuje raport “Made in Poland”

2020-07-01  |  10:00
Biuro prasowe

IKEA podsumowuje działalność na polskim rynku w 2019 roku w raporcie „Made in Poland”. Firmy z korzeniami IKEA silnie wpływają na polską gospodarkę i lokalne społeczności, w obrębie których funkcjonują. Zatrudniają bezpośrednio 16 tys. osób, a kolejne 75 tys. osób pracuje u dostawców. Spółki z korzeniami IKEA zapłaciły w Polsce w 2019 roku blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT), a ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat wyniosły ponad 4,92 mld zł. Całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.

Polska była pierwszym po Szwecji kraj, w którym blisko 60 lat temu rozpoczęła się produkcja mebli dla IKEA. To również szczególny kraj na mapie globalnej działalności IKEA i jednocześnie pierwszy w historii, w którym firma rozszerzyła swoją działalność. To właśnie tutaj reprezentowany jest cały łańcuch wartości IKEA – począwszy od produkcji, poprzez dostawców, dystrybucję, aż po handel detaliczny oraz farmy wiatrowe. Dzięki 20 fabrykom należącym do IKEA Industry i blisko 90 dostawcom zewnętrznym, Polska jest drugim co do wielkości producentem mebli IKEA na świecie, zaraz po Chinach. Dzisiaj prawie 20% produktów IKEA na świecie nosi kod kreskowy zaczynający się od 590, czyli „wyprodukowano w Polsce”. W przypadku mebli drewnianych ta proporcja dochodzi do 50% światowej produkcji IKEA Industry.

- Prawie 60 lat temu Polska stała się pierwszym krajem po Szwecji, z którym IKEA związała swoją przyszłość, zamawiając krzesła w fabryce w Radomsku. Także dzisiaj zajmuje ona wyjątkowe miejsce na naszej globalnej mapie. IKEA posiada w kraju nad Wisłą cały łańcuch dostaw wraz z produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą prowadzoną w 11 sklepach i kilkunastu Punktach Odbioru Zamówień realizujących zakupy online – mówi Carolina Garcia Gomez, Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju i Prezeska IKEA Retail Polska. - Kluczem do wspólnego sukcesu są historyczne więzi i wzajemne zaufanie budowane przez lata. Duch przedsiębiorczości Polaków połączony ze skandynawską prostotą i innowacyjnością daje nam niesamowite możliwości rozwoju, nawet w trudnych czasach – dodaje.

Dziś w Polsce reprezentowane są cztery grupy biznesowe z korzeniami IKEA: Grupa Ingka, Grupa Inter IKEA, Grupa Ikano oraz Grupa Interogo, które łączą wspólne wartości oraz wizja. Spółki należące do tych grup zapłaciły w Polsce w 2019 blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT). Ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat wyniosły ponad 4,92 mld zł, a całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.

Biznes w modelu o obiegu zamkniętym do 2030 r.

Jedną z podstawowych wartości IKEA jest działanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Od 2020 roku IKEA wycofała wszystkie produkty jednorazowego użytku, a dzięki jej zrównoważonemu podejściu w 2019 roku udało się uratować ponad 47 milionów produktów, poprzez ich ponowne przepakowanie oraz odsprzedaż w ramach sklepowych Działów Sprzedaży Okazyjnej.

Żaden sposób nie jest lepszy od dobrego przykładu, dlatego celem firmy jest inspirowanie Polaków do prowadzenia bardziej zrównoważonego życia w domu oraz wspólne pozytywne wpływanie na planetę. Chcąc stać się biznesem w pełni opartym na gospodarce o obiegu zamkniętym w perspektywie do 2030 r. IKEA wdroży nowe rozwiązania, prowadzące do maksymalnego wykorzystania produktów wyposażenia domu, m.in. poprzez ich odnawianie, ponowne użycie komponentów czy recykling materiałów. Dodatkowo, firma przywiązuje dużą wagę do stosowania surowców odnawialnych takich, jak butelki PET z recyklingu, przetworzone drewno używane przy produkcji frontów kuchennych KUNGSBACKA czy bio-plastik – główny składnik torebek strunowych ISTAD.

Biznes neutralny dla klimatu do 2030 r.

Już w tym roku Grupa Ingka będzie produkować tyle energii z odnawialnych źródeł, ile sama konsumuje w swoich operacjach. Ambicje IKEA sięgają jednak dalej – do 2030 roku IKEA globalnie ma ambicje osiągnąć neutralność klimatyczną, natomiast już w 2020 r. Globalnie IKEA zainwestowała dotąd blisko 2,5 miliarda euro w rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE), w tym lądową i morską energię wiatrową oraz słoneczną. Inwestycje w Polsce rozpoczęły się w 2011 roku i do dzisiaj firma zainwestowała w tym obszarze ponad 250 mln euro.

Farmy wiatrowe IKEA w Polsce są drugim co do wielkości portfolio odnawialnych źródeł energii Grupy Ingka na świecie. Od 2016 roku na terenie Polski działa 80 turbin wiatrowych ulokowanych na sześciu farmach. Pozwala to na redukcję emisji CO2 o około 450 000 ton rocznie. Polskie farmy wiatrowe IKEA wytwarzają w ciągu roku do 470 GWh energii. Odpowiada to średniemu zużyciu prądu przez prawie 188 tysięcy gospodarstw domowych. Dodatkowo firma wprowadziła w 2017 r. dla swoich klientów w Polsce możliwość zakupu i instalacji paneli fotowoltaicznych na potrzeby produkcji energii w domach jednorodzinnych.

4,5 miliona złotych na walkę z koronawirusem w Polsce

W trudnym czasie epidemii koronawirusa w Polsce IKEA aktywnie włączyła się w działania wspierające zarówno lokalne społeczności, służbę zdrowia, jak i swoich pracowników. Na ten cel IKEA Retail zdecydowała się przeznaczyć w Polsce blisko 4,5 mln złotych.

Wsparciem w pierwszej kolejności zostały objęte osoby z grup wysokiego ryzyka oraz osoby, które niosą pomoc w walce z epidemią koronawirusa. IKEA w ramach akcji #Pomagamy Razem, przy współpracy z MSWiA, wsparła wyposażenie gminnych centrów kwarantanny, a razem z Ministerstwem Aktywów Państwowych dostarczyła ponad 2 tys. produktów wyposażenia do obiektów infrastruktury krytycznej w Polsce. Wyposażenie IKEA o łącznej wartości ponad 1,6 mln złotych trafi również do 37 oddziałów psychiatrii dla dzieci i młodzieży w całej Polsce.

Raport, w którym można znaleźć więcej informacji o polskiej działalności firm z korzeniami IKEA dostępny jest na stronie www.IKEAwPolsce.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG Biuro prasowe
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie
Firma Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec
2025-05-29 | 11:15

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion
Firma Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
2025-05-28 | 12:00

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Codzienne sytuacje pokazują, że proszenie o opiekę nad zwierzakiem wiąże się często z czymś więcej niż wdzięcznością. Znajoma dokarmia kota podczas urlopu, sąsiad

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.