Komunikaty PR

Ile mieszkań jest obecnie kupowanych za gotówkę? [SONDA]

2022-06-22  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Mikołaj Ostrowski
RynekPierwotny.pl

ul. Adama Naruszewicza 27/101
02-627 Warszawa
m.ostrowski|rynekpierwotny.pl| |m.ostrowski|rynekpierwotny.pl
530619988
rynekpierwotny.pl

Parametrem pierwotnego segmentu mieszkaniówki, który od dość dawna już cieszy się rekordową popularnością mediów i wzbudza skrajne emocje, pozostaje udział transakcji gotówkowych. Portal RynekPierwotny.pl systematycznie monitoruje w związku z tym odsetek takich zakupów i jego wpływ na koniunkturę rynkową. 

Pierwszy tego typu sondaż przeprowadzono na początku 2018 roku, a dotyczył on sytuacji w roku poprzednim – 2017. Z kompletu zebranych wówczas przez RynekPierwotny.pl danych wynikało jednoznacznie, że praktycznie u wszystkich deweloperów uczestniczących w badaniu zakres umów gotówkowych zamykał się w przedziale 30-40 proc. i miał charakter zdecydowanie progresywny w stosunku do okresów ubiegłych. Oczywiście niektóre firmy sygnalizowały okresowe odchylenia od takiego zakresu zarówno w górę jak i w dół. 

Tymczasem podobne badanie przeprowadzone po około dwóch latach, czyli w pierwszym kwartale 2020 roku i niemal tuż przez wykryciem pierwszych krajowych przypadków COVID-19 wykazało, że w stosunku do roku 2017 odsetek zakupów nowych lokali mieszkalnych bez udziału kredytu mieszkaniowego zwiększył się o około 10 pp. do poziomu 40-50 proc. Oczywiście w okresie pierwszych miesięcy pandemii proporcje te zostały okresowo zaburzone, by w roku 2021 ustabilizować się na stałym poziomie około 35 proc. u przeważającej części sondowanych deweloperów. Tak wynika z najnowszej sondy przeprowadzonej ponownie pod koniec maja br. wśród najbardziej rozpoznawalnych rodzimych deweloperów mieszkaniowych. Jednak najciekawsze statystyki dotyczą już nie roku ubiegłego, ale tegorocznych miesięcy, w których doszło do ich prawdziwej eksplozji.

Poniżej prezentujemy wypowiedzi przedstawicieli firm deweloperskich, którzy wzięli udział w sondzie portalu RynekPierwotny.pl.

TOMASZ KALETA, dyrektor Departamentu Sprzedaży, Develia S.A.

Do końca 2021 roku nasza struktura sprzedaży dzieliła się równo na dwie połowy. 50 proc. stanowili klienci posiłkujący się kredytem hipotecznym, kupujący najczęściej na własne potrzeby duże, 3- lub 4-pokojowe lokale. Druga połowa nabywców kupowała za gotówkę, głównie małe mieszkania, w celach inwestycyjnych, chcąc uchronić kapitał przed rosnącą inflacją. 

Udział klientów kredytowych i gotówkowych różni się w zależności od celu zakupu, a tym samym charakteru projektu, jego lokalizacji, struktury mieszkań i klienta, do którego jest adresowany. Klienci korzystający z kredytu dominowali w inwestycjach realizowanych z dala od centrum miast, gdzie istotnie więcej było lokali o dużych powierzchniach, a więc globalnie droższych i nabywanych z myślą o zaspokojeniu własnych potrzeb lokalowych. Z kolei inwestorzy i kupcy gotówkowi przeważali w projektach powstających w dzielnicach centralnych, gdzie znajdowało się więcej ofert o mniejszych powierzchniach. Tutaj ich udział często przekraczał 80 proc.

Od początku 2022 roku obserwujmy wyraźną zmianę na rynku. Seria podwyżek stóp procentowych oraz wejście w życie nowelizacji tzw. rekomendacji S Komisji Nadzoru Finansowego spowodowały znaczny spadek zdolności kredytowej wśród osób zainteresowanych zakupem za pomocą finansowania hipotecznego. Obecnie tylko 28 proc. sprzedawanych przez nas mieszkań nabywanych jest ze wsparciem bankowego kredytu. 

EDYTA KOŁODZIEJ, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development

W obecnej chwili większość mieszkań sprzedajemy za gotówkę, jeśli wziąć pod uwagę całą naszą ofertę, ale poszczególne inwestycje dość mocno różnią się między sobą pod tym względem. W przypadku naszej inwestycji FIQUS Marcelin klienci kupujący za gotówkę stanowią aż 70% nabywców. Najczęściej są zainteresowani jedno- i dwupokojowymi mieszkaniami o powierzchni do 40 mkw. jako inwestycją chroniącą oszczędności przed inflacją, licząc również na wzrost wartości mieszkań, bowiem FIQUS znajduje się w bardzo dogodnej lokalizacji, a standard przewyższa znacząco rynkową średnią. Zastosowane rozwiązania zarówno w obszarze designu mieszkań, jak i części wspólnych, wykorzystywane materiały budowlane i wykończeniowe plasują ten obiekt w klasie wyższej. 

Z drugiej strony w inwestycji ST_ART Piątkowo zakupy gotówkowe i kredytowe rozkładają się po równo. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że inna jest tutaj struktura mieszkań pod względem średnich metraży i liczby pokoi. Nabywcami częściej są tu osoby myślące o docelowym lokum. Wśród zakupów finansowanych kredytem przeważają mieszkania trzy- i czteropokojowe, o powierzchniach od 60 mkw. do ponad 90 mkw. 

Obie inwestycje są zlokalizowane w mieście, dobrze skomunikowane, z pełną infrastrukturą handlową i usługową w otoczeniu, a także w bliskości terenów zielonych i rekreacyjnych.. 

W porównaniu z  analogicznym okresem 2021 roku, w pierwszym kwartale tego roku daje się zauważyć rosnący udział zakupów gotówkowych, wynoszący od 10 do 20 punktów procentowych w zależności od inwestycji. 

JOANNA JANOWICZ, dyrektor zarządzająca w firmie Constructa Plus 

Wśród naszych klientów już od dłuższego czasu przeważają osoby, które finansują zakup nieruchomości ze środków własnych. W przypadku mieszkań o wyższym standardzie, w inwestycjach o zbliżonej charakterystyce (lokalizacja w centrum Poznania, w obiektach rewitalizowanych lub budowanych w bezpośrednim sąsiedztwie zabytków) jest to prawidłowość, która zaistniała jeszcze przed pojawianiem się galopującej inflacji, skokowo rosnących stóp procentowych i ograniczeń związanych z zerwanymi łańcuchami dostaw w efekcie pandemii i rosyjskiej agresji na Ukrainę. Nasze inwestycje są pod tym względem bardzo spójne, więc mogę to powiedzieć z pełnym przekonaniem. 

W tej chwili sprzedajemy mieszkania w jednej inwestycji - jest to Kościelna 23 w Poznaniu i udział zakupów za gotówkę nie różni się w jej przypadku od naszych wcześniejszych realizacji. Jest to już od kilku lat niezmiennie ok. 60-70% nabywców.

ANDRZEJ GUTOWSKI, Wiceprezes, Dyrektor Sprzedaży RONSON Development

Nasze statystyki sprzedażowe pokazują, że niezależnie od tego czy mamy do czynienia z klientem gotówkowym, czy wspierającym się kredytem hipotecznym, najlepiej sprzedają się mieszkania 1-pokojowe, o metrażu do 30 m2 oraz mieszkania 2-pokojowe o powierzchni od 35 do 42 m2. Częściej są to lokale z segmentu popularnego, zlokalizowane w miastach. 

W I kwartale 2021 roku mieliśmy ok. 35% klientów gotówkowych. Natomiast w I kwartale 2022 roku już 55-70%. 

MICHAŁ WITKOWSKI, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper S.A.

Obecnie za gotówkę nabywanych jest około 70% mieszkań z naszej oferty, podczas gdy w poprzednim roku takich transakcji było o połowę mniej. Mamy bardzo zróżnicowane portfolio inwestycji i projektów, które odpowiada na potrzeby zarówno klienta zainteresowanego najpopularniejszymi obecnie mieszkaniami 1- i 2-pokojowymi, jak i poszukującego większego lokum. Wśród klientów gotówkowych zainteresowaniem od zawsze cieszą się mieszkania o powierzchni do 45 m2.

W ostatnich miesiącach dodatkowo obserwujemy wzrost tego trendu. Do tej pory zakupy gotówkowe dotyczyły głównie mieszkań z naszych najbardziej prestiżowych inwestycji. Dzisiaj odnotowujemy wzrost takich transakcji w kategorii mieszkań bardziej popularnych. Sama lokalizacja nieruchomości nie ma istotnego wpływu na dzisiejsze proporcje źródeł finansowania.

dr IWONA SROKA, członek zarządu Murapol SA

Ile procent mieszkań kupowanych jest obecnie za gotówkę a ile za kredyt? 

Warto zauważyć zmianę trendu wynikającą ze zmian w czynnikach makro, a spowodowanych znaczącym wzrostem stóp procentowych, rekomendacją S nadzoru finansowego i ograniczeniem w związku z tym dostępności kredytów hipotecznych, co wprost przekłada się na zmianę proporcji w finansowaniu zakupu mieszkania tj. klienci kredytowi versus klienci gotówkowi. Było to odpowiednio w 2020 roku 58% finansowania kredytem hipotecznym, po znaczący spadek tej formy finansowania do 37% w pierwszym kwartale 2022. W okresie od stycznia do kwietnia 2022, zatem 63% transakcji mieszkaniowych dokonano za gotówkę. Klienci gotówkowi to także te osoby, które poszukują na rynku nieruchomości tzw. spokojnej przystani, czyli utrzymania wartości swoich oszczędności w warunkach wysokiej inflacji.

Jakie mieszkania są najczęściej kupowane za gotówkę/kredyt? (liczba pokoi, metraż )

W obydwu grupach dominują kompaktowe 2-pokojowe mieszkania, kupowane zarówno na potrzeby własne, jak i inwestycyjnie czy jako forma produktu antyinflacyjnego. Wybiera je 60% klientów kredytowych oraz 66% gotówkowych. Także najczęściej wybierane metraże pokrywają się, 40% klientów kredytowych oraz 54% gotówkowych nabywa lokale o powierzchni od 35 do 45mkw. 

Czy częściej dotyczą segmentu premium czy popularnego?

Grupa Murapol dostarcza mieszkania w segmencie popularnym i popularnym premium i takie lokale wybierane są z naszej oferty zarówno przez klientów kredytowych, jak i gotówkowych. W naszej ocenie są to najbardziej popularne i odpowiadające potrzebom szerokiej grupy docelowej na naszym rynku mieszkania.

Czy dotyczą mieszkań kupowanych w miastach czy na ich obrzeżach?

Realizujemy inwestycje w dzielnicach rozwijających się, raczej nie są to centra miast, lecz niemal co do zasady - lokalizacje atrakcyjne rozwojowo, dobrze skomunikowane i o rozwiniętej infrastrukturze miejskiej. Taka oferta jest atrakcyjna zarówno dla klientów gotówkowych, jak i kredytowych. 

Jak zakupy gotówkowe wyglądają teraz (I kw 2022 vs I kw. 2021 r.)

Porównując pierwszy kwartał 2022 do pierwszych trzech miesięcy 2021, jak wyżej wskazano - zauważamy znaczący wzrost udziału klientów gotówkowych w sprzedaży ogółem. Stanowią oni 63% transakcji zakupowych, podczas gdy w 1Q 2021 zaledwie 38%. W pierwszym kwartale minionego roku aż 85% klientów gotówkowych kupowało lokale 2-3-pokojowe. W 1Q 2022 klienci gotówkowi częściej wybierali mieszkania 2 pokojowe – było to 67% całej sprzedaży. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: RynekPierwotny.pl
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości BRAK ZDJĘCIA
2024-12-23 | 14:15

Centrum Marszałkowska z nowym najemcą

Centrum Marszałkowska już w 2025 roku poszerzy swoją ofertę o Zdrofit, klub największej sieci fitness w Polsce. Zajmie on powierzchnię ponad 1 865 mkw. w tym doskonale skomunikowanym budynku biurowo-handlowo-usługowym. Nowy najemca
Nieruchomości Grupa Murapol zaprasza na ostatni w 2024 roku Mieszkaniowy Dzień Otwarty
2024-12-23 | 08:00

Grupa Murapol zaprasza na ostatni w 2024 roku Mieszkaniowy Dzień Otwarty

Trwa wielkie odliczanie do końca 2024 roku. A gdyby tak pożegnać mijający czas w spektakularnym stylu, zostając właścicielem nowoczesnego mieszkania, a przy okazji otrzymać wyjątkowy,
Nieruchomości Aurec Home laureatem Symbolu Nowoczesnego Budownictwa 2024
2024-12-22 | 01:00

Aurec Home laureatem Symbolu Nowoczesnego Budownictwa 2024

Aurec Home został uhonorowany prestiżową nagrodą Symbol 2024 w kategorii Symbol Nowoczesnego Budownictwa. To wyjątkowe wyróżnienie podkreśla zaangażowanie dewelopera w realizację

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.