Wykonawcy dróg konsekwentnie wybierają asfalt
Spośród 49 inwestycji realizowanych od lipca 2019 roku w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, aż w 36 przypadkach wykonawcy postawili na technologię asfaltową. Przy trzech realizacjach wybrano technologię betonową, a w pozostałych decyzja o wyborze technologii jeszcze nie zapadła.
Od 2019 roku na kontraktach realizowanych w systemie Projektuj i buduj, GDDKiA pozostawia wykonawcom elastyczną i komfortową możliwość wyboru rodzaju konstrukcji nawierzchni – asfaltowej lub betonowej. Najważniejsza dla organu jest jakość wykonania drogi, co jest skrupulatnie monitorowane w laboratoriach Dyrekcji. Z najnowszego zestawienia GDDKiA (ostatnie zestawienie pojawiło się w lipcu 2021 r. – przyp.) ponownie wynika, że rynek wykonawców dobitnie wskazuje na przewagę technologii asfaltowej nad betonową.
Wielka dominacja asfaltu
W ponad 90% inwestycji, na które GDDKiA do 5 kwietnia 2022 r. podpisała umowy, wykonawcy wybrali nawierzchnię asfaltową. Chodzi m.in. o trzy odcinki drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, cztery odcinki S6 w woj. pomorskim (dwa w ramach Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej i dwa między węzłami Skórowo a Bożepole Wielkie). Nawierzchnię asfaltową wybrali również wykonawcy realizujący drogę ekspresową S19 w woj. podlaskim, lubelskim i podkarpackim. Chodzi m.in. o odcinki Białystok Południe - Ploski (woj. podlaskie), Lubartów Północ - Lublin Rudnik (woj. lubelskie) czy Miejsce Piastowe - Dukla (woj. podkarpackie).
- Nawierzchnie asfaltowe raz jeszcze potwierdziły dominację na polskim rynku drogowym. Wybór tej technologii przez ponad 90% firm wykonawczych realizujących inwestycje w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r. jest tego najlepszym dowodem. Wykonawcy doceniają liczne zalety takiej technologii np. szybkość realizacji, trwałość, funkcjonalność, bezpieczeństwo w użytkowaniu czy niższy poziom emitowanego hałasu. Nie bez znaczenia jest też to, że drogi asfaltowe są coraz bardziej ekologiczne. Obecnie może być ona całkowicie poddana recyklingowi, a sama produkcja nawierzchni, dzięki zastosowaniu nowych technologii, pozostawia coraz mniejszy ślad węglowy - mówi Andrzej Wyszyński, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nawierzchni Asfaltowych.
Więcej na temat wyboru nawierzchni przez wykonawców polskich dróg można przeczytać na stronie GDDKiA w tym miejscu: https://www.gov.pl/web/gddkia/nawierzchnie-asfaltowe-czy-betonowe-sprawdzmy-co-wybieraja-wykonawcy?fbclid=IwAR1AlRh7ZFfXLVhJNQNzJw8o7CMOoTI-mnOc6R3KOzREMJqPnbnmYWpY39I

Sieć stacji paliw MOYA otworzyła jubileuszową 500. stację w Kobyłce

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Modernizacje w branży wod-kan
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.