Komunikaty PR

Zajezdnia Chocianowice w Łodzi zmienia oblicze

2022-05-30  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt
Wojciech KMITA
Drawbridge Media sp. z o.o.

ul. Nowogrodzka 10 lok. 6
00-511 WARSZAWA
w.kmita|media.drawbridge.pl| |w.kmita|media.drawbridge.pl
+48 604 16 17 92
www.drawbridge.pl

Zajezdnia Chocianowice w Łodzi zmienia oblicze

Ekipy Budimeksu zakończyły już etap prac rozbiórkowych i rozpoczęły budowę nowej hali. Zgodnie z zapowiedziami, do końca 2023 r. najstarsza łódzka zajezdnia tramwajowa zyska nowy wygląd i funkcjonalność.

- To jedna z trudniejszych pod względem logistycznym naszych inwestycji, wymagająca skoordynowania wielu równoległych działań. A wszystko przez to, że prace prowadzone są przy normalnie działającej zajezdni, która na czas remontu ani na chwilę nie wstrzymała obsługi kursującego po mieście taboru – mówi Jakub Nagraba, dyrektor Dywizji Budownictwa Ogólnego Budimex S.A.

Zajezdnia Chocianowice to kawał historii Łodzi. Jej najstarsza część pochodzi z 1901 r. W niewielkiej hali z własną elektrownią obsługiwano wtedy jedną tylko linię - do Pabianic. Dopiero w 1910 r. ruszyły kolejne - z Rudą Pabianicką, a podczas I wojny także z Tuszynem i Rzgowem. Po 1945 r. Chocianowice stały się zajezdnią miejską, przejmując obsługę tramwajów jeżdżących w granicach całej Łodzi. I wprawdzie przez kolejne lata była modernizowana, ale kiedyś musiał nadejść czas na generalny remont.

Przetarg na przebudowę i rozbudowę obiektu władze Łodzi ogłosiły w 2020 r. Zgłosiło się sześć 6 firm, a ich oferty wahały się od 119 mln do blisko 160 mln zł. Ostatecznie wygrał Budimex, który podjął się realizacji tego zadania za 136,2 mln zł. Umowę podpisano w połowie ub. roku, a inwestycja ma być gotowa do końca 2023 r. Jak postępują prace?

Kończymy już etap robót rozbiórkowych i rozpoczęliśmy budowę hali obsługi. Równolegle trwają prace remontowe na torach, zarówno na terenie samej zajezdni, jak i przy ul. Pabianickiej. Oczywiście, nie jesteśmy odosobnioną wyspą na rynku budowlanym i wszystkie problemy z drożejącymi materiałami czy rosnącymi kosztami robocizny dotykają także i nas, ale na tę chwilę nie widzę zagrożeń, jeśli chodzi o dotrzymanie terminu zakończenia inwestycji – informuje Artur Adamus, dyrektor kontraktu.

Prace prowadzone są przez Budimex na terenie całej zajezdni, mającej blisko 7,5 ha powierzchni. Obejmują one m.in. wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstanie też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali. Wprawdzie nie będzie to wierne odtworzenie historycznej fasady, ale zachowanych zostanie wiele dawnych elementów architektonicznych, a wewnątrz zostanie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów.

Jako że zajezdnia liczy sobie już 120 lat i ekipy budowlane muszą liczyć się z różnymi, niekoniecznie historycznymi, niespodziankami. - Natrafiliśmy choćby na niezinwentaryzowane wcześniej nasypy niebudowlane. Okazało się, że to różnego rodzaju „pozostałości” po wcześniejszych przebudowach. Musieliśmy je zlikwidować, bo znajdowały się akurat w miejscu, w którym ma powstać parking, a jednocześnie jest to teren jedynej alternatywnej drogi na czas realizacji nowej hali obsługi – wyjaśnia dyr. Artur Adamus.

Przebudowa Chocianowic to część realizowanego przez miasto projektu „Tramwaj dla Łodzi”. W sumie za 660 mln złotych (z czego 411 mln to unijne dofinansowanie) powstaje także 2 km nowych torów i jezdni, a 13 km torowisk przejdzie remont. W jego ramach kupiono również 30 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma, które będą serwisowane w zmodernizowanej zajezdni.

Budimex znany jest z wielu udanych inwestycji w regionie. W samej Łodzi odpowiadał m.in. za rewitalizację biurowo-usługowego kompleksu Monopolis w pofabrycznym budynku dawnego Monopolu Wódczanego oraz budowę nowej siedziby wydziału chemii Politechniki Łódzkiej. Spółka pracuje także na jednym z odcinków obwodnicy Łodzi i na autostradzie A1 między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Drawbridge Media sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Modernizacje w branży wod-kan Biuro prasowe
2024-11-28 | 01:00

Modernizacje w branży wod-kan

Koszty utrzymania i rozwoju infrastruktury, coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ekologii i bezpieczeństwa, a nawet problemy z dostępnością personelu – to najbardziej
Infrastruktura Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
2024-10-31 | 01:00

Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli

Fontanny od wieków są ważnym elementem architektury miejskiej, pełniąc zarówno funkcje praktyczne, jak i dekoracyjne. Ich historia sięga czasów starożytnych. Powstawały
Infrastruktura ZABERD w gotowości, przygotowany do drogowej akcji “Zima” 2024/25
2024-10-21 | 09:15

ZABERD w gotowości, przygotowany do drogowej akcji “Zima” 2024/25

Niekiedy zima lubi zaskakiwać drogowców, ale aby tego uniknąć, większość z nich powinna być już w pewnej części przygotowana na zmianę warunków pogodowych na drogach w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.