Komunikaty PR

Zajezdnia Chocianowice w Łodzi zmienia oblicze

2022-05-30  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt
Wojciech KMITA
Drawbridge Media sp. z o.o.

ul. Nowogrodzka 10 lok. 6
00-511 WARSZAWA
w.kmita|media.drawbridge.pl| |w.kmita|media.drawbridge.pl
+48 604 16 17 92
www.drawbridge.pl

Zajezdnia Chocianowice w Łodzi zmienia oblicze

Ekipy Budimeksu zakończyły już etap prac rozbiórkowych i rozpoczęły budowę nowej hali. Zgodnie z zapowiedziami, do końca 2023 r. najstarsza łódzka zajezdnia tramwajowa zyska nowy wygląd i funkcjonalność.

- To jedna z trudniejszych pod względem logistycznym naszych inwestycji, wymagająca skoordynowania wielu równoległych działań. A wszystko przez to, że prace prowadzone są przy normalnie działającej zajezdni, która na czas remontu ani na chwilę nie wstrzymała obsługi kursującego po mieście taboru – mówi Jakub Nagraba, dyrektor Dywizji Budownictwa Ogólnego Budimex S.A.

Zajezdnia Chocianowice to kawał historii Łodzi. Jej najstarsza część pochodzi z 1901 r. W niewielkiej hali z własną elektrownią obsługiwano wtedy jedną tylko linię - do Pabianic. Dopiero w 1910 r. ruszyły kolejne - z Rudą Pabianicką, a podczas I wojny także z Tuszynem i Rzgowem. Po 1945 r. Chocianowice stały się zajezdnią miejską, przejmując obsługę tramwajów jeżdżących w granicach całej Łodzi. I wprawdzie przez kolejne lata była modernizowana, ale kiedyś musiał nadejść czas na generalny remont.

Przetarg na przebudowę i rozbudowę obiektu władze Łodzi ogłosiły w 2020 r. Zgłosiło się sześć 6 firm, a ich oferty wahały się od 119 mln do blisko 160 mln zł. Ostatecznie wygrał Budimex, który podjął się realizacji tego zadania za 136,2 mln zł. Umowę podpisano w połowie ub. roku, a inwestycja ma być gotowa do końca 2023 r. Jak postępują prace?

Kończymy już etap robót rozbiórkowych i rozpoczęliśmy budowę hali obsługi. Równolegle trwają prace remontowe na torach, zarówno na terenie samej zajezdni, jak i przy ul. Pabianickiej. Oczywiście, nie jesteśmy odosobnioną wyspą na rynku budowlanym i wszystkie problemy z drożejącymi materiałami czy rosnącymi kosztami robocizny dotykają także i nas, ale na tę chwilę nie widzę zagrożeń, jeśli chodzi o dotrzymanie terminu zakończenia inwestycji – informuje Artur Adamus, dyrektor kontraktu.

Prace prowadzone są przez Budimex na terenie całej zajezdni, mającej blisko 7,5 ha powierzchni. Obejmują one m.in. wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstanie też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali. Wprawdzie nie będzie to wierne odtworzenie historycznej fasady, ale zachowanych zostanie wiele dawnych elementów architektonicznych, a wewnątrz zostanie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów.

Jako że zajezdnia liczy sobie już 120 lat i ekipy budowlane muszą liczyć się z różnymi, niekoniecznie historycznymi, niespodziankami. - Natrafiliśmy choćby na niezinwentaryzowane wcześniej nasypy niebudowlane. Okazało się, że to różnego rodzaju „pozostałości” po wcześniejszych przebudowach. Musieliśmy je zlikwidować, bo znajdowały się akurat w miejscu, w którym ma powstać parking, a jednocześnie jest to teren jedynej alternatywnej drogi na czas realizacji nowej hali obsługi – wyjaśnia dyr. Artur Adamus.

Przebudowa Chocianowic to część realizowanego przez miasto projektu „Tramwaj dla Łodzi”. W sumie za 660 mln złotych (z czego 411 mln to unijne dofinansowanie) powstaje także 2 km nowych torów i jezdni, a 13 km torowisk przejdzie remont. W jego ramach kupiono również 30 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma, które będą serwisowane w zmodernizowanej zajezdni.

Budimex znany jest z wielu udanych inwestycji w regionie. W samej Łodzi odpowiadał m.in. za rewitalizację biurowo-usługowego kompleksu Monopolis w pofabrycznym budynku dawnego Monopolu Wódczanego oraz budowę nowej siedziby wydziału chemii Politechniki Łódzkiej. Spółka pracuje także na jednym z odcinków obwodnicy Łodzi i na autostradzie A1 między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Drawbridge Media sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą! Biuro prasowe
2024-12-20 | 10:00

Koniec przebudowy ul. Suwak. Na Służewcu pojedziemy nową ulicą!

Inwestorzy dotrzymali obietnicy i tuż przed Świętami Bożego Narodzenia oddany został do użytkowania łącznik ulicy Suwak i ulicy Cybernetyki na warszawskim Służewcu. Oznacza to, że
Infrastruktura Modernizacje w branży wod-kan
2024-11-28 | 01:00

Modernizacje w branży wod-kan

Koszty utrzymania i rozwoju infrastruktury, coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ekologii i bezpieczeństwa, a nawet problemy z dostępnością personelu – to najbardziej
Infrastruktura Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
2024-10-31 | 01:00

Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli

Fontanny od wieków są ważnym elementem architektury miejskiej, pełniąc zarówno funkcje praktyczne, jak i dekoracyjne. Ich historia sięga czasów starożytnych. Powstawały

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.