Zajezdnia Chocianowice w Łodzi zmienia oblicze
Drawbridge Media sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 10 lok. 6
00-511 WARSZAWA
w.kmita|media.drawbridge.pl| |w.kmita|media.drawbridge.pl
+48 604 16 17 92
www.drawbridge.pl
Zajezdnia Chocianowice w Łodzi zmienia oblicze
Ekipy Budimeksu zakończyły już etap prac rozbiórkowych i rozpoczęły budowę nowej hali. Zgodnie z zapowiedziami, do końca 2023 r. najstarsza łódzka zajezdnia tramwajowa zyska nowy wygląd i funkcjonalność.
- To jedna z trudniejszych pod względem logistycznym naszych inwestycji, wymagająca skoordynowania wielu równoległych działań. A wszystko przez to, że prace prowadzone są przy normalnie działającej zajezdni, która na czas remontu ani na chwilę nie wstrzymała obsługi kursującego po mieście taboru – mówi Jakub Nagraba, dyrektor Dywizji Budownictwa Ogólnego Budimex S.A.
Zajezdnia Chocianowice to kawał historii Łodzi. Jej najstarsza część pochodzi z 1901 r. W niewielkiej hali z własną elektrownią obsługiwano wtedy jedną tylko linię - do Pabianic. Dopiero w 1910 r. ruszyły kolejne - z Rudą Pabianicką, a podczas I wojny także z Tuszynem i Rzgowem. Po 1945 r. Chocianowice stały się zajezdnią miejską, przejmując obsługę tramwajów jeżdżących w granicach całej Łodzi. I wprawdzie przez kolejne lata była modernizowana, ale kiedyś musiał nadejść czas na generalny remont.
Przetarg na przebudowę i rozbudowę obiektu władze Łodzi ogłosiły w 2020 r. Zgłosiło się sześć 6 firm, a ich oferty wahały się od 119 mln do blisko 160 mln zł. Ostatecznie wygrał Budimex, który podjął się realizacji tego zadania za 136,2 mln zł. Umowę podpisano w połowie ub. roku, a inwestycja ma być gotowa do końca 2023 r. Jak postępują prace?
– Kończymy już etap robót rozbiórkowych i rozpoczęliśmy budowę hali obsługi. Równolegle trwają prace remontowe na torach, zarówno na terenie samej zajezdni, jak i przy ul. Pabianickiej. Oczywiście, nie jesteśmy odosobnioną wyspą na rynku budowlanym i wszystkie problemy z drożejącymi materiałami czy rosnącymi kosztami robocizny dotykają także i nas, ale na tę chwilę nie widzę zagrożeń, jeśli chodzi o dotrzymanie terminu zakończenia inwestycji – informuje Artur Adamus, dyrektor kontraktu.
Prace prowadzone są przez Budimex na terenie całej zajezdni, mającej blisko 7,5 ha powierzchni. Obejmują one m.in. wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstanie też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali. Wprawdzie nie będzie to wierne odtworzenie historycznej fasady, ale zachowanych zostanie wiele dawnych elementów architektonicznych, a wewnątrz zostanie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów.
Jako że zajezdnia liczy sobie już 120 lat i ekipy budowlane muszą liczyć się z różnymi, niekoniecznie historycznymi, niespodziankami. - Natrafiliśmy choćby na niezinwentaryzowane wcześniej nasypy niebudowlane. Okazało się, że to różnego rodzaju „pozostałości” po wcześniejszych przebudowach. Musieliśmy je zlikwidować, bo znajdowały się akurat w miejscu, w którym ma powstać parking, a jednocześnie jest to teren jedynej alternatywnej drogi na czas realizacji nowej hali obsługi – wyjaśnia dyr. Artur Adamus.
Przebudowa Chocianowic to część realizowanego przez miasto projektu „Tramwaj dla Łodzi”. W sumie za 660 mln złotych (z czego 411 mln to unijne dofinansowanie) powstaje także 2 km nowych torów i jezdni, a 13 km torowisk przejdzie remont. W jego ramach kupiono również 30 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma, które będą serwisowane w zmodernizowanej zajezdni.
Budimex znany jest z wielu udanych inwestycji w regionie. W samej Łodzi odpowiadał m.in. za rewitalizację biurowo-usługowego kompleksu Monopolis w pofabrycznym budynku dawnego Monopolu Wódczanego oraz budowę nowej siedziby wydziału chemii Politechniki Łódzkiej. Spółka pracuje także na jednym z odcinków obwodnicy Łodzi i na autostradzie A1 między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim.
![Nowe pojazdy ciężarowe WIŚNIOWSKI na polskich i zagranicznych drogach Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1623467234,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe pojazdy ciężarowe WIŚNIOWSKI na polskich i zagranicznych drogach
![Momentum Leisure otwiera trzeci park tematyczny w Polsce!](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1425968580,w_256,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Momentum Leisure otwiera trzeci park tematyczny w Polsce!
![Światowy Dzień Architektury – w dobie cyfryzacji architekci wierzą w siłę druku](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1003886747,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Światowy Dzień Architektury – w dobie cyfryzacji architekci wierzą w siłę druku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/headway-5qgiuubxkwm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
![](https://www.newseria.pl/files/11111/izdebski-awaria-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wiatraki-nowelizacja-2-foto2,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.