Inwestycja w naukę zawodu w czasach koronawirusa
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Zakończyła się przebudowa bazy dydaktycznej w ramach unijnego projektu „Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Białymstoku - Szkoła inteligentnych specjalizacji”. W szkole powstał też nowy kierunek nauczania zawodu, pod patronatem firmy KAN - zajęcia odbywają się obecnie w ramach e-learningu.
Zakończone w ramach projektu prace budowlane w placówce objęły przede wszystkim gruntowną przebudowę pomieszczeń wewnątrz obiektu i docieplenie szkolnego budynku warsztatowo-dydaktycznego, wykonanie nowych chodników i rampy wjazdowej do jednego z pomieszczeń warsztatowych oraz budowę i przebudowę instalacji. W ramach inwestycji powstały też, dostosowane do potrzeb dydaktycznych pracownie, które w najbliższym czasie zostaną wyposażone w pomoce naukowe i nowoczesny sprzęt, do produkcji elementów z tworzyw sztucznych. Postępowania przetargowe są w trakcie realizacji.
Zajęcia praktyczne i e-learning
Nowy kierunek „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” powstał przy wsparciu Miasta Białystok, jako odpowiedź na zapotrzebowanie pracodawców, borykających się z brakiem fachowców w tym zawodzie. Patronat nad nowopowstałą klasą objęła spółka KAN - białostocki producent instalacji wodnych i grzewczych. Klasa funkcjonuje od września w Branżowej Szkole I st. nr 9, wchodzącej w skład ZSZ nr 2. Przez pierwszy rok uczniowie nowego kierunku zgłębiają w szkole podstawy teoretyczne zawodu. Ich uzupełnieniem są praktyczne zajęcia w firmie KAN, które ruszyły w lutym br. – na kilka tygodni przed zamknięciem szkół z powodu koronawirusa. Uczniowie byli pod wrażeniem parku maszynowego, innowacyjnych technologii i warunków pracy na hali KAN. Możliwość poznawania zawodu od strony praktycznej okazała się ogromnym atutem edukacji, w systemie dualnym (łączącym zajęcia praktyczne i teoretyczne). Uczniowie poznawali m.in. podstawowe rodzaje materiałów, technologie produkcji wyrobów, typy oraz rodzaje maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich budowę,
- Możliwość uczenia się zawodu na produkcji ostatecznie przekonała mnie do tego kierunku – mówi Bartłomiej Stefanowicz, uczeń klasy patronackiej. – Dotychczas nauczyłem się jak działa maszyna do produkcji rur, jak można ją naprawić, skąd bierze się surowiec do produkcji. Uczymy się używać narzędzi pomiarowych, czytać dane. Lubię atmosferę, która panuje w trakcie zajęć, jeśli mamy pytania – każdy chętnie udziela nam odpowiedzi. Zdecydowanie polecę tą klasę młodszym kolegom.
Zajęcie praktyczne w KAN będą kontynuowane po zakończeniu przerwy, spowodowanej koronawirusem. Tymczasem uczniowie uczą się teorii w ramach zajęć on-line. Zdaniem prowadzącego zajęcia, Wiesława Kalinowskiego, kierownika kształcenia praktycznego w ZSZ nr 2, taki zdalny system nauki, choć niełatwy, zdaje egzamin.
- Realizujemy program zgodnie z planem, choć przygotowanie do zajęć on-line zajmuje o wiele więcej czasu, bo to przecież nie tylko lekcje – ale też zadania, ćwiczenia i pokazy on-line – mówi Wiesław Kalinowski. - W e-learningu wykorzystujemy platformę Moodle i e-dziennik; za ich pośrednictwem wysyłamy uczniom materiały realizowane w ramach bieżącej jednostki modułowej, a pracę indywidualną uczeń wykonuje on-line z nauczycielem prowadzącym. Dotyczy to zarówno zajęć ogólnokształcących, jak i zawodowych.
Gwarancja miejsc pracy i wysokie stypendia
Program nauczania uwzględnia wymagania pracodawcy i jest zgodny z nową podstawą programową dla tego zawodu.
- Priorytetowe w tym programie jest zapotrzebowanie przedsiębiorców, bo to oni będą przyszłymi pracodawcami tych uczniów – dodaje Wiesław Kalinowski. – Dlatego tak ważne są, ujęte w programie w formie kształcenia dualnego, zajęcia w zakładzie pracy – konkretnie w firmie KAN, z wykorzystaniem jej parku maszynowego i prowadzone przez przedstawicieli firmy. Dzięki takim zajęciom praktycznym, a także przewidzianym w programie - praktykom wakacyjnym, uczniowie bezproblemowo odnajdą się w przyszłości w nowym miejscu pracy.
Uczniowie mogą też liczyć m.in. na bardzo atrakcyjny system stypendialny, zaproponowany i realizowany przez KAN.
Absolwenci klasy, po trzyletnim okresie nauki, mają zapewnione miejsca pracy.
Absolwenci profilu mogą kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.
Projekt „Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”, jest realizowany przez Miasto Białystok. Jego całkowita wartość wynosi ponad 3 mln 175 tys. zł, w tym ponad 2 mln 698 tys. zł (85 proc.) to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Realizacja projektu ma zapewnić rozwój szkolnictwa zawodowego w mieście i Białostockim Obszarze Funkcjonalnym, poprzez. podniesienie poziom kształcenia i stworzenia młodym ludziom komfortowych warunków do zdobywania zawodu

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
Ostatnie dni czerwca to dobra okazja do podsumowania pół roku prezydencji Polski w Radzie UE. Z tej okazji w Łodzi odbył się Wielki Piknik Europejski w Łodzi, w trakcie którego również wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego podsumowała ten okres: w ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polska była silnym i odważnym przywódcą i również nam dała siłę i odwagę, aby kroczyć naprzód w tych bardzo trudnych czasach. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego Polsce udało się odbudować swoją pozycję na arenie międzynarodowej.
Polityka
Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy

W Hadze rusza szczyt NATO. Jednym z ważniejszych punktów ma być podwyższenie wydatków państw sojuszniczych na zbrojenia i obronność do 5 proc. PKB. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, państwa członkowskie przeznaczą łącznie na ten cel ponad 500 mld euro więcej rocznie. – Zwiększając wydatki na broń, nie tworzy się warunków do pokoju. Dlatego jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – podkreśla włoski europoseł Pasquale Tridico z Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S).
Ochrona środowiska
Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.