Komunikaty PR

„AI na krawędzi”, czyli sztuczna inteligencja wysokich prędkości

2022-03-03  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Artur Kosior
ITBC Communication

Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl

Edge AI to termin, na który z coraz większym zaciekawieniem patrzą zarówno eksperci cyfrowej transformacji jak i same firmy i organizacje. Najbliższa przyszłość rysuje się pod znakiem decentralizacji narzędzi SI i wyposażania w nie każdych pojedynczych cyfrowych urządzeń w przedsiębiorstwie. Gartner przewiduje, że już do 2025r aż trzy czwarte wszystkich danych firmowych będzie generowanych i przetwarzanych poza tradycyjnymi centrami danych i „chmurowymi centralami”.

Po to, by jeszcze szybciej analizować informacje i pozwalać każdemu urządzeniu przetwarzać je natychmiast po zebraniu, bez potrzeby odsyłania ich do nadrzędnych systemów IT. Sam rynek oprogramowania dedykowanego obsłudze Edge AI, ma zdaniem agencji badawczej Markets And Markets wzrosnąć z poziomu 590 mln dolarów w 2020r do przeszło 1,8 miliarda $ w 2026 roku. Tempo powszechnego wdrażania tej technologii będzie jednak w dużej mierze zależne od zaufania firm i zwalczania barier, jakie dostrzegają w procesie „inteligentyzacji” wszystkiego.

SI pójdzie na skróty

Istotą Edge AI jest wyposażanie w algorytmy sztucznej inteligencji wszystkich urządzeń zbierających dane. Ogromny potencjał tego rozwiązania dostrzeżono szczególnie w branży przemysłowej, gdzie poszczególne czujniki, zautomatyzowane maszyny produkcyjne czy kontrolujące proces produkcji, posiadające zdolność do uczenia maszynowego same podejmują decyzje istotne z punktu widzenia wydajności, bez potrzeby przesyłania danych do analizy i otrzymania ich zwrotnie od centralnych systemów. Model ten ma jednak zastosowanie także w przypadku wielu innych gałęzi gospodarki. – Dla przykładu, systemy analityczne dużych banków łączące poszczególne krajowe oddziały z centralną siedzibą mogłyby szybciej dostarczać wnioski nt. potencjału i wolumenu sprzedaży, satysfakcji użytkowników aplikacji mobilnej czy zainteresowania produktami, gdyby miały algorytmy SI zaimplementowane „u siebie”, znacznie skracając drogę analizy. Myślę, że można tu posłużyć się niemal dowolnym przykładem, choćby z branży handlowej, medialnej, transportowo-logistycznej, motoryzacyjnej, czy z administracji publicznej – tłumaczy Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.

Ciekawym obszarem adaptacji Edge AI jest m.in. branża motoryzacyjna i montowane w autach czujniki zdolne do analizy sposobu jazdy real-time czy monitoringu zmęczenia kierowcy. Tutaj, muszą one potrafić samodzielnie procesować zbierane informacje, bez potrzeby ich odsyłania do systemów IT producentów aut, co przy mobilnym transferze danych o ograniczonej prędkości byłoby dodatkowo wydłużone, zaś w tym modelu odbywa się w ciągu milisekund.

Opanowane strumienie danych

Decentralizacja analizy danych ma być również sposobem na lepsze zarządzanie coraz większą ich ilością i odciążeniem środowisk chmurowych w firmach, a przez to ich wydajnym dopełnieniem. Analitycy serwisu Statista prognozują, że w ciągu 10 lat, tj. od 2025 do 2035r liczba wygenerowanych cyfrowych informacji, na którą w ogromnym stopniu wpłyną platformy chmurowe i urządzenia Internetu Rzeczy, ma urosnąć o ponad 1000%, ze 175 ZB (zettabajtów) do 2142 ZB. – Przeniesienie części procesów przetwarzania danych na same urządzenia je gromadzące czy zewnętrzne systemy, posiadające pewną część własnej autonomii od „centralnych chmur” firmowych ma być metodą nie tylko na przyspieszenie analiz i szybsze reagowanie na otrzymane wnioski, ale także zwiększyć bezpieczeństwo ze względu na rozproszenie procesów wykorzystujących tzw. krytyczne informacje cyfrowe – dodaje Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.           

Walka o zaufanie

Na drodze do szerokiej popularyzacji sięgania po sztuczną inteligencję w znacznie większym zakresie niż dotąd stoją jednak pewne obawy, które zgłaszają firmy zainteresowane inwestycjami w AI, lecz nie do końca pewne możliwości i niezawodności wysokiej automatyzacji. A także tego, w jaki sposób może to wpłynąć na relacje z pracownikami i samymi klientami. Jak informuje opublikowane właśnie opracowanie DataRobot – State of AI Bias, ponad połowa firm z całego globu przyznaje, że ma szereg wątpliwości lub uprzedzeń względem sztucznej inteligencji. Pośród nich, najczęściej zgłaszanymi były obawa o zaufanie klientów w przypadku większego zautomatyzowania interakcji z nimi oraz brak pewności co do tego, jak na implementację narzędzi SI zareagują sami pracownicy. Ponad 80% profesjonalistów IT uważa natomiast, że odpowiednie regulacje rządowe, jasno definiujące poszczególne rozwiązania czy normujące zakres wsparcia sztucznej inteligencji, byłyby bardzo pomocne w zwalczaniu uprzedzeń do tej technologii.

 

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ITBC Communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie Biuro prasowe
2024-07-02 | 01:00

Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie

Światło stanowi jeden z najważniejszych elementów architektonicznych, którego rola nie ogranicza się wyłącznie do kreowania estetyki przestrzeni. Coraz bardziej zaawansowane
IT i technologie Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
2024-07-01 | 10:00

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce

Feedink - dostawca technologii specjalizujący się w rozwiązaniach dla e-commerce, wprowadził do oferty Cropink – innowacyjne narzędzie reklamowe, które ma na celu
IT i technologie iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS
2024-07-01 | 09:00

iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS

iiyama zapowiada nową serię gamingowych monitorów z klanu Red Eagle wyposażonych w 180Hz matrycę Fast IPS o superszybkim czasie reakcji plamki wynoszącym zaledwie 0,2 ms (MPRT).

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Prawo

Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

Transport

Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.