Ciągłość biznesowa w 7 krokach

Agnieszka Łukasiak
Citrix
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl
Ciągłość pracy w firmie może zostać zakłócona na wiele sposobów zarówno przez klęski żywiołowe, jak i zagrożenia zdrowia publicznego. W takich sytuacjach właściwa strategia ciągłości działania, która minimalizuje wpływ czynników zewnętrznych na firmę i pozwala ją utrzymać jest kluczowa. Warto przy jej tworzeniu mieć na uwadze poniższe elementy.
1. Jasno określone role w zespole
W nagłych wypadkach ludzie nie powinni zastanawiać się, kto za co jest odpowiedzialny. Warto stworzyć zespół, którego obowiązkiem będzie utrzymanie ciągłości działania organizacji. W jego skład powinni wejść członkowie z każdego jej obszaru. Takie osoby, w sytuacji kryzysowej będą w stanie pokierować lokalnymi działaniami, a także tymi obejmującymi całą organizację. Powinny być na bieżąco angażowane w planowanie i testowanie procedur, by wprowadzać zmiany i zdobywać wiedzę, którą być później będą musieli wykorzystać pod presją.
2. Szczegółowy plan działania
Warto zastanowić się, jakie sytuacje awaryjne mogą wystąpić w miejscu, w którym prowadzimy działalność. Założyć najgorsze, a następnie sprawdzić, jakie działania należałoby podjąć, by utrzymać najważniejsze procesy w firmie. Uszeregować priorytety pod względem biznesowym, a następnie przypisać je do ludzi, aplikacji, miejsc. Gdy zespół osiągnie porozumienie, co do tych elementów można określić strategię działania w razie wystąpienia awarii i koszty tego procesu.
3. Skuteczne testowanie
Nieaktualny lub nieskuteczny plan ciągłości działania może stworzyć więcej problemów niż jego całkowity brak, dając fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Warto go aktualizować, by odzwierciedlał zmiany w środowisku IT, priorytety biznesowe, strukturę operacyjną oraz inne czynniki, a także przeprowadzać symulacje obejmujące szerokie spektrum działań: od odzyskiwania danych i aplikacji po komunikację kryzysową.
4. Komunikacja kryzysowa
Skuteczna komunikacja może pozwolić odróżnić panikę od płynnej reakcji w sytuacjach awaryjnych. Należy wspierać się szeregiem kanałów komunikacji, od telefonów, e-maili, intranetu, komunikatorów internetowych po stronę internetową firmy. Warto przygotować przykładowe wiadomości, by można je było szybko zaktualizować w trakcie sytuacji kryzysowej. Spójny przekaz jest kluczowy we wszystkich kanałach komunikacji.
5. Bezpieczeństwo pracowników
W sytuacjach kryzysowych dostosowanie firmowych procedur do ludzi oraz regularne ich testowanie wraz ze wszystkimi członkami reagowania kryzysowego pozwala zapewnić pracownikom tak kluczowe bezpieczeństwo. Przy ich opracowaniu można wspomóc się pomocą takich podmiotów jak straż pożarna, policja czy inne jednostki organizacyjne, prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
6. Stały dostęp do firmowych zasobów
Zapewnienie ludziom możliwość pracy zdalnej nie tylko w celu utrzymania ciągłości biznesowej, ale także dla ochrony ludzi w sytuacjach kryzysowych jest bardzo ważne. Cyfrowe środowisko pracy oparte na technologiach zdalnego dostępu umożliwia pracę tam, gdzie jest to bezpieczne i wygodne. Organizacje, które już wcześniej wdrożyły i pozwalały na pracę zdalną nie będą musiały przechodzić procesu adaptacji do niej w sytuacjach awaryjnych. Taka forma działania będzie znana pracownikom oraz będzie opierała się na znanych im narzędziach zdalnego dostępu jedynie w innym, fizycznym otoczeniu.
7. Ciągłość działania IT
Ciągłość działania centrum danych jest ostatnim elementem. Większość dużych organizacji ma więcej niż jedno centrum danych do skalowania i redundancji. W sytuacji awarii jednego z nich należy zadbać o to, by ludzie mogli płynnie korzystać z innego, zapasowego. Dostęp do tych samych aplikacji i danych jest kluczowy. Infrastruktura IT musi zatem być w stanie obsługiwać szybkie, automatyczne przełączanie awaryjne, równoważyć obciążenia a także odpowiednio zarządzać pojemnością sieci.

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.