Komunikaty PR

Co 3. kobieta w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii – nowy raport

2021-03-05  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Wynika z niego m.in., iż 34 proc. respondentek, które trafiły do świata IT, zdobywało wiedzę poza studiami informatycznymi. I co ciekawe, prawie 60 proc. uczestniczek badania mogło liczyć w ubiegłym roku na podwyżkę wynagrodzenia.

– Z badania przeprowadzonego przez No Fluff Jobs jasno wynika, że dla kobiet nie ma rzeczy niemożliwych mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i Chief Operating Officer, No Fluff Jobs. Kobiety coraz chętniej decydują się na zmianę branży i rozwijanie swoich umiejętności w pracy z nowymi technologiami, a ich zaplecze zawodowe i wykształcenie okazują się bardzo różnorodne. Co równie istotne, są zdeterminowane, by zdobywać wiedzę technologiczną, ucząc się samodzielnie lub decydując się na uczestnictwo w specjalistycznych kursach.

Jak kobiety zaczynają swoją przygodę z IT

Przeprowadzone przez No Fluff Jobs badanie dowiodło, iż zarówno kobiety, które już pracują w branży IT jak i te, które planują się w niej rozwijać, są dobrze wykształcone. Aż 61 proc. z nich ukończyło studia magisterskie, a niecałe 30 proc. studia licencjackie i inżynierskie. Choć, jeśli chodzi o grupę już pracujących w IT respondentek, 28 proc. studiowało na kierunkach informatycznych i pokrewnych, to aż 22 proc. zadeklarowało, iż zdobywało wiedzę technologiczną samodzielnie, a 12 proc. uczestniczyło w kursach IT. Oznacza to, że 34 proc. kobiet w IT zdobywało wiedzę poza  studiami informatycznymi.

Ponadto jeśli chodzi o kobiety, które deklarują chęć pracy w branży nowych technologii, najliczniejszą grupę stanowią te, które pracują obecnie branżach takich jak bankowość i finanse, sprzedaż, marketing, inżynieria i przemysł, a nieco mniejszą kobiety zatrudnione w sektorach dziennikarstwo i edukacja. Co ciekawe, prawie połowa respondentek z tej właśnie grupy odpowiedziała, iż zdobywa wiedzę z zakresu IT samodzielnie, a 1/4 uczestniczyła w kursach specjalistycznych.

Testing i Java najpopularniejsze wśród kobiet w IT

W obecnej edycji badania najpopularniejszą specjalizacją wśród kobiet pracujących w IT jest Testing (16 proc.), zostawiając Frontend i Backend (po 12 proc.) na drugiej i trzeciej pozycji. Tuż za nimi znalazły się kolejno Fullstack (8 proc.), UX/UI (8 proc.), Project Management (8 proc.) oraz Analiza Biznesowa (6 proc.). Najmniej popularnymi okazały się specjalizacje związane z IT Support (4 proc.), czyli DevOps, Administracja IT, Security i Embedded, a także Product Management (3 proc.).

Z kolei, jeśli chodzi o znajomość języków programowania oraz frameworków, najwięcej ankietowanych kobiet wskazało Javę (15 proc.). Na miejscu drugim znalazł się Javascript (12 proc.), a na kolejnych pozycjach Python oraz SQL (po 11 proc.). W przypadku kobiet, które dopiero zamierzają rozwijać się w branży nowych technologii, jako najbardziej pożądane specjalizacje wskazują dziedzinę UX/UI (15 proc.), a następnie Testing (11 proc.), Project Management i Frontend (po 10 proc.).

Zarobki ważne, choć atmosfera w miejscu pracy na pierwszym miejscu

Według badania, oczekiwania finansowe większości specjalistek IT są większe niż ich realne wynagrodzenia. Podczas gdy widełki juniorek rozpoczynających pracę w IT, zamykają się w przedziale 3-4 tys. złotych netto, wymarzona ich pensja wynosi 5-6 tys. złotych netto. Z kolei kobiety z doświadczeniem zawodowym w IT na poziomie średnio zaawansowanym (mid/regular) zarabiają średnio 5-6 tys. złotych netto, przy czym ich oczekiwania to 10-15 tys. złotych netto.

Okazuje się jednak, że choć dobre zarobki dla kobiet pracujących w branży IT są ważne (65 proc.), największą wartością w miejscu pracy jest dla nich atmosfera – została ona wskazana przez aż 66 proc. respondentek. Równie ważny jest dla nich rozwój osobisty oraz możliwość uczestnictwa w ciekawych projektach. Z kolei dla kobiet, które dopiero decydują się na zmianę branży, największą wartością są zadowalające zarobki, ale wiele z nich wskazuje również na rozwój osobisty.

– Wyniki przeprowadzonego przez nas badania nie pozostawiają wątpliwości – coraz więcej kobiet decyduje się na przejście do branży IT – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i Chief Operating Officer, No Fluff Jobs. Bardzo cieszy również fakt, iż zdecydowana większość kobiet pracujących w branży IT czuje się spełniona w obecnym miejscu pracy. I, co zaskakujące, odsetek kobiet (35 proc.), które zadeklarowały, iż nie realizują się w nim, jest niemal taki sam, jak odsetek tych, które w ubiegłym roku je zmieniły (34 proc.), co jest bardzo pozytywnym trendem i pozwala wnioskować, że kobiety aktywnie poszukują rozwiązań i podążają za swoimi zawodowymi potrzebami.

A powodów do satysfakcji może być wiele. Jak wynika bowiem z badania, aż 81 proc. kobiet pracujących w IT zadeklarowało, iż w swoim obecnym miejscu pracy ma możliwość awansu, a otrzymało go 37 proc. Zdecydowana większość badanych deklaruje, iż piastuje stanowisko specjalistki (67 proc.), ale już 18 proc. kieruje zespołem jako liderka lub menedżerka.

Branża IT daje ogromne możliwości w kwestii rozwoju osobistego – jak pokazało nasze tegoroczne badanie, ponad 80 proc. ankietowanych przyznało, iż ma możliwość awansu w strukturach swojej firmy. Rozwój umiejętności miękkich to zatem klucz nie tylko do lepszego zrozumienia potrzeb klienta i pracy w zespole, ale także zdobywania kolejnych szczebli kariery. To duży zastrzyk motywacji dla kobiet, które dopiero wkraczają do świata IT – zapytane o to, jakie umiejętności nietechniczne nabyły w swoich dotychczasowych branżach, odpowiedziały, iż jest to m.in. umiejętność pracy w grupie, nastawienie na rozwiązywanie problemów czy zdolności analityczne, bardzo cenione wśród pracodawców z branży IT – mówi Marta Steiner, Head of Product & Marketing, No Fluff Jobs.

Kobiety zmieniają pracę, bo potrzebują nowych wyzwań, choć początki bywają trudne

Najczęstszym powodem zmian pracy wśród profesjonalistek pracujących w branży nowych technologii? Okazuje się, że prawie 30 proc. z nich wskazało potrzebę nowych wyzwań. Motorem zmian pracy okazały się w dużej również panująca w firmie atmosfera (15 proc.) i niezgodne z oczekiwaniami zarobki (13 proc.), ale wskazano również m.in. utratę miejsca pracy (12 proc.) oraz brak poczucia stabilizacji zatrudnienia (9 proc.).

Jak wynika z badania No Fluff Jobs, kobiety spotykają się z kilkoma przeszkodami i wyzwaniami na początku swojej przygody z branżą IT. Okazuje, że prawie 40 proc. z nich ma trudności ze znalezieniem odpowiedniej oferty pracy, a 34 proc. nie wie, od czego zacząć oraz jakiej specjalizacji zacząć swoją przygodę z branżą (26 proc.), borykają się także z mentalną barierą lęku przed zmianą obecnej (24 proc.). Część z nich twierdzi również, iż koszty kursów i materiałów do nauki programowania są zbyt drogie (23 proc.).

Pomimo iż co trzecia wkraczająca do świata IT nie wie, od czego zacząć swoją przygodę z nowymi technologiami, badanie pokazuje, iż kobiety dostrzegają także wiele szans i możliwości. Aż 62 proc. ankietowanych z tej grupy wskazuje, iż w sieci dostępnych jest wiele materiałów, które są łatwo dostępne i co pomaga w nauce. Drugim największym motywatorem są również inne osoby, które podjęły pracę w branży IT (38 proc.).

Tegoroczne badanie No Fluff Jobs pokazało, iż kobiety dostrzegają szanse, jakie niesie za sobą praca w branży IT – 38 proc. z nich dostrzega zapotrzebowanie na specjalistów IT na rynku. Jako jedną z szans wskazują także łatwość w przyswajaniu wiedzy i zdobywaniu umiejętności potrzebnych w branży nowych technologii. Pokazuje to, iż kobiety są świadome realiów rynkowych oraz kształtujących się na nim trendów – podsumowuje Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i Chief Operating Officer, No Fluff Jobs.

Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2021 roku na grupie 2650 kobiet z branży IT oraz tych, które deklarowały chęć rozpoczęcia pracy w tym sektorze. Deklarowane i oczekiwane wynagrodzenia w badaniu dotyczą stawek netto.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku

Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ochrona środowiska

Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce

Trend certyfikowania budynków już od wielu lat jest obecny na rynku komercyjnym i dotyczy głównie biurowców i nieruchomości logistycznych. Teraz coraz mocniej wchodzi także do segmentu mieszkań. Liczba certyfikatów dla tego typu inwestycji rośnie, co ma związek z rosnącą świadomością ekologiczną mieszkańców oraz ich chęcią ograniczania kosztów eksploatacji mieszkań.

Konsument

Systemy żywnościowe będą się zmieniać w kierunku bardziej zrównoważonym. Transformacja czeka nie tylko rolników

Europejski Zielony Ład budzi wiele kontrowersji i sprzeciwów, w szczególności w Polsce. Jak przyznaje ekspert zespołu Team Europe powołanego do wyjaśniania polityk Unii Europejskiej, choć w strategii „Od pola do stołu” można poprawić pewne elementy, to jest ona konieczna, by ratować kurczące się zasoby naturalne w Europie. Polska jest dużym producentem rolnym UE i zarazem krajem mocno zagrożonym suszą, więc transformacja systemów żywnościowych jest dla nas szczególnie istotna.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.