Komunikaty PR

Co trzeci internauta ofiarą cyber-oszustw związanych z COVD-19

2020-07-29  |  01:00
Biuro prasowe

Sytuacja związana z pandemią daje wiele możliwości działania dla cyberprzestępców. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TransUnion napastnicy najczęściej wykorzystują phishing.

 

Amerykańska firma TransUnion, zajmująca się oceną zdolności kredytowej konsumentów, opublikowała raport  Consumer Financial Hardship. Analiza zawiera aktualne informacje na temat problemów finansowych oraz ich wpływu na postawy konsumentów w czasie pandemii koronawirusa. W raporcie znalazły się również dane dotyczące cyberataków wymierzonych przeciwko użytkownikom indywidualnym. 32 proc. respondentów twierdzi, że padło ofiarą oszustw cyfrowych związanych z COVID-19. Przestępcy stosują różne sposoby, aby oszukać internautów, niemniej z zestawienia Consumer Financial Hardship wynika, że najczęstszą metodą jest phishing.

 

Najczęstsze rodzaje oszustw, z którymi borykają się internauci w czasie pandemii to:

 

  • phishing 27 proc
  • oszustwa w legalnych sklepach internetowych - 21 proc
  • oszustwa charytatywne i zbieranie funduszy - 19 proc.
  • oszustwa związane z ofertami pracy - 18 proc.
  • fałszywe szczepionki, leki, testy i środki ochrony indywidualnej przeciwko COVID-19 - 15 proc
  • fałszywe ubezpieczenie - 15 proc
  • oszustwa związane z wysyłką towarów - 14 proc.
  • kradzież tożsamości - 14 proc.
  • skradziona karta kredytowa lub fałszywe opłaty - 13 proc
  • oszustwo sprawdzające bodźce - 12 proc
  • zmiana danych osobowych lub informacjo o koncie za pośrednictwem call center - 12 proc.
  • przejęcie konta - 11 proc

 

 

TransUnion zauważa, że skuteczność poszczególnych rodzajów oszustw nie wszędzie jest taka sama. Przykładowo phishing najbardziej upowszechnił się w Kanadzie, Hongkongu, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Fałszywe oferty pracy są plagą w Republice Południowej Afryki, zaś w Kolumbii przeważają występki związane ze sprzedażą w sklepach internetowych.

 

 

  • Wprawdzie TransUnion nie uwzględnił Polski w zestawieniu Consumer Financial Hardship, ale nasi internauci stykają się z bardzo podobnymi problemami. Z naszych analiz wynika, że phishing jest najczęstszą formą ataków wymierzonych przeciwko rodzimym internautom. Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię. Phishing to dopiero pierwszy etap działania przestępców. W dalszej kolejności dążą do przejęcia kont ofiar, a następnie ich tożsamości. Oszustwa związane z tożsamością to główny sposób, w jaki oszuści wykorzystują skradzione dane konsumentów. Może to mieć długoterminowe skutki dla konsumentów, takie jak narażenie wielu kont internetowych i obniżenie ocen kredytowych - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

 

TransUnion gromadzi informacje o ponad 1 miliardach konsumentów indywidualnych w ponad 30 krajach. Wśród jej klientów jest ponad 65 000 firm. Agencja przebadała 7384 dorosłe osoby w Kanadzie, Kolumbii, Hongkongu, RPA, Wielkiej Brytanii i USA w okresie od 30 czerwca do 6 lipca 2020 r.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.