Komunikaty PR

Coraz prężniejszy europejski rynek wykorzystania danych satelitarnych

2020-07-29  |  17:00
Biuro prasowe

Europejski rynek firm związanych z wykorzystaniem danych z obserwacji Ziemi dynamicznie się rozwija, a jego przychody rosną rocznie o blisko 10 proc. EARSC, czyli Europejski Związek Firm Teledetekcyjnych, opublikował właśnie raport dotyczący kondycji europejskich firm związanych z wykorzystaniem danych satelitarnych.

Pozytywną informacją z tego opracowania jest znaczący wzrost zatrudnienia w sektorze. Według badania, liczba pracowników w 2019 roku wzrosła, w porównaniu do roku poprzedniego, aż o 17 proc.

Nowa propozycja budżetowa Komisji Europejskiej dla unijnego programu kosmicznego to 16 mld euro, z czego 5,8 mld euro ma trafić do programu Copernicus. ESA w najbliższych 5 latach ma zamiar przeznaczyć aż 2,5 mld euro na samą obserwację Ziemi. Strategia wsparcia dla programu obserwacji Ziemi Copernicus, który stwarza ogromny potencjał rozwojowy dla lokalnego biznesu, zaczyna przynosić żniwa – mówi Maciej Krzyżanowski, Prezes CloudFerro i jednocześnie Dyrektor w EARSC. Wraz z otwarciem dostępu do danych z obserwacji Ziemi, rozwojem technologii i wzrostem możliwości zastosowań zdjęć satelitarnych, rośnie sektor produktów i usług opartych na teledetekcji. Powstaje coraz więcej aplikacji – dla turystów, żeglarzy, sportowców oraz profesjonalnych usług dla branży budowlanej, wydobywczej, służb ratunkowych i rolnictwa. Praktyczne wykorzystanie zdjęć satelitarnych staje się coraz bardziej powszechne – dodaje Prezes CloudFerro.

Według raportu EARSC, zdecydowanie największe zapotrzebowanie na dane z obserwacji Ziemi dotyczy usług związanych z monitoringiem obszarów lądowych, ale także z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym, bezpieczeństwem, obserwacją środowiska morskiego oraz zarządzaniem kryzysowym.

Rosnąca wartość sektora

O kondycji branży najlepiej świadczą liczby, zwłaszcza te związane ze wzrostem obrotów i zatrudnienia. Przychody w tym sektorze w 2019 roku zostały oszacowane na 1,37 mld euro, czyli  blisko 10 proc. więcej niż w roku poprzednim. To spory skok, za którym stoi nie tylko rozwój technologii, ale także dynamiczny wzrost liczby firm w tym sektorze.

Od kilku lat systematycznie rośnie liczba europejskich firm, które zajmują się wykorzystaniem danych z obserwacji Ziemi. Podczas gdy w roku 2000 powołano w sumie 11 takich spółek, od 2015 roku średnio rocznie powstaje ich już ok. 40. Najwięcej firm pochodzi z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. W zestawieniu pod względem liczby zatrudnionych, podium zajmują te same trzy kraje. Co ciekawe, Polska znajduje się tutaj na dość wysokiej, 6. pozycji.

Program Copernicus jest jednym z największych cywilnych producentów danych. Do ich przetworzenia i wykorzystania potrzebne są zaawansowane rozwiązania informatyczne. Polska może się pochwalić wysokiej klasy specjalistami i kompetencjami, jeśli chodzi o rynek IT, myślę że w niedalekiej przyszłości jesteśmy w stanie jeszcze poprawić naszą pozycję w zestawieniu europejskich firm specjalizujących się w wykorzystaniu danych satelitarnych.  Coraz więcej polskich firm i startupów rozwija swoją działalność poza granicami kraju, z sukcesami konkurując z europejskimi gigantami – mówi Maciej Krzyżanowski.

Jednym ze źródeł dostępu do zdjęć satelitarnych, z którego korzystają europejskie firmy, są DIAS-y, czyli Data and Information Access Services, platformy działające w ramach programu Copernicus. Jak wynika z raportu EARSC, już około 30 proc. europejskich spółek korzysta z danych satelitarnych dostępnych właśnie na platformach DIAS. Warto podkreślić, że CloudFerro zbudowało i świadczy usługi chmury obliczeniowej dla dwóch z pięciu platform DIAS: CREODIAS i WEkEO.

Pilnie potrzeba specjalistów

Sektor dynamicznie się rozwija, co powoduje wzrost zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę. Na rynku potrzebni są nie tylko specjaliści od teledetekcji, ale także programiści, specjaliści od Big Data, sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego.

Jednym z najważniejszych problemów, jakie napotykają firmy wykorzystujące zdjęcia satelitarne, jest brak wykwalifikowanych pracowników. To wciąż nowy sektor, którego wzrost przebiega w zdecydowanie bardziej dynamiczny sposób, niż rozwój kierunków na uczelniach wyższych związanych z teledetekcją i wzrost liczby ich studentów – mówi Maciej Krzyżanowski. Aż 4 na 5 badanych firm deklaruje, że ma problem ze znalezieniem odpowiednich kandydatów na rynku pracy. Jednym z pomysłów, jak ten problem rozwiązać, jest ścisła współpraca sektora prywatnych firm z uczelniami wyższymi i ośrodkami naukowymi, która może pomóc w wypracowaniu właściwych rozwiązań.

Co ciekawe, ogromna większość firm tego sektora, to mikro i małe przedsiębiorstwa. 93 proc. z nich zatrudnia do 50 pracowników, a w 70 proc. pracuje poniżej 10 osób. Z badania wiemy, że około 60 proc. pracowników sektora pracuje w firmach, które funkcjonują na rynku od 4-5 lat. Ogromny potencjał rynku, a także spore wsparcie ze strony europejskich instytucji zapowiedziane na najbliższe lata dają mocne podstawy, aby spodziewać się kolejnych lat wzrostu.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie F5 Networks wzmacnia zespół liderów Biuro prasowe
2024-04-27 | 10:30

F5 Networks wzmacnia zespół liderów

Firma F5, Inc. (NASDAQ: FFIV), globalny lider w dziedzinie bezpieczeństwa i dostarczania aplikacji wielochmurowych, powołuje dwóch nowych członków zespołu kierowniczego. Lyra
IT i technologie Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI
2024-04-26 | 15:00

Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI

Świat goni za AI, prywatne firmy prześcigają się w kolejnych osiągnięciach, a na polskich uczelniach w kwestii edukacji w zakresie sztucznej inteligencji wciąż pozostaje wiele do
IT i technologie Strategiczna współpraca AWS i Deloitte
2024-04-26 | 13:00

Strategiczna współpraca AWS i Deloitte

AWS (Amazon Web Services) i Deloitte, wiodący dostawca usług consultingowych, zawarły nową wieloletnią umowę o strategicznej współpracy, aby pomóc organizacjom na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.