Czy bezpłatna promocja marki w sieci jest możliwa?
Docieranie do nowych klientów przy małym budżecie
Koronawirus zmusił niemal co drugą markę (48 proc.) w Polsce do zmiany wydatków na SEM, a jedną trzecią do przetasowania budżetów na social media[1]. To nie jedyne działania marketingowe, które uległy transformacji wskutek pandemii. Wideo, lokowanie produktu, content marketing czy influencer marketing – wiele firm zmniejszyło intensywność aktywności tego typu. Tymczasem promocja marki powinna być jedną z najważniejszych pozycji w budżecie – to klucz do pozyskiwania nowych klientów.
– Zmniejszone przychody przedsiębiorstw zmuszają je do rezygnacji z wielu wydatków – w tym ograniczenia środków przeznaczonych na reklamę. Całkowite wykreślanie tej pozycji z budżetu może mieć jednak długofalowo negatywne skutki. Jeśli natomiast zmniejszymy nakłady na reklamę, znacznie łatwiej będzie potem wrócić do intensywniejszych działań. Warto pamiętać, że nawet przy ograniczonych możliwościach finansowych możliwe jest prowadzenie relatywnie niskokosztowych działań, takich jak pozycjonowanie strony w Google’u czy dotarcie do nowych klientów za pośrednictwem social media – mówi Kamil Sroka, Head of SEO w DevaGroup, agencji marketingu interaktywnego.
Zadbanie o SEO nie wymaga wielkich kosztów
Firmy, które borykają się z problemem słabej widoczności w wyszukiwarce Google i trudnościami z pozyskaniem nowych klientów drogą online, powinny zacząć od określenia głównych fraz kluczowych, na które chcą się pozycjonować. Pomagają w tym bezpłatne narzędzia, takie jak Semstorm, Planer Słów Kluczowych Google czy Moz Keyword Explorer. Następnym krokiem jest rozbudowanie strony o odpowiednie treści – opisy podstron, wpisy na blogu, publikacje eksperckie. W tych materiałach powinny znaleźć się nie tylko informacje istotne dla klientów, ale również wymienione wyżej frazy kluczowe.
Ważne jest również nadawanie podstronom oraz wszystkim materiałom tytułów zawierających frazy kluczowe i umieszczonych w odpowiednich nagłówkach HTML. Każde zdjęcie powinno być opisane – to ważne nie tylko dla osób niedowidzących, ale również algorytmów Google’a. Pozycję strony w wynikach wyszukiwania poprawia również odpowiednie linkowanie do poszczególnych podstron. Przykładowo, wpis na blogu firmowym o tym, jak dobrać telefon, może zawierać link do oferty telefonów danego przedsiębiorstwa.
Co na to by powiedział klient?
– Warto wcielić się w rolę potencjalnego klienta i z jego perspektywy przejrzeć stronę internetową. Czy strona szybko się ładuje i czy jest zoptymalizowana pod urządzenia mobilne? Na ile dobrze witryna komunikuje przekaz Twojej firmy? Jak łatwo można znaleźć konkretną ofertę? Czy klient może szybko skontaktować się z Tobą np. za pośrednictwem live chatu lub wtyczki Messengera, czy zostawiasz go tylko z formularzem kontaktowym i odpowiadasz na emaile po kilku dniach? – wylicza Kamil Sroka.
Żyłą złota przy relatywnie niskich nakładach finansowych może być również prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Konto na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy LinkedInie może umożliwić dotarcie do nowych odbiorców. Dziesiątki potencjalnych klientów znajdują się właśnie w tych kanałach, a dobre wyczucie momentu, dzielenie się wartościowymi treściami oraz umiejętność zręcznego włączania się w konwersacje publiczne może otworzyć wiele nowych drzwi. To właśnie również za pośrednictwem social media wiele osób zadaje pytania o produkty lub usługi. Odpowiednio promowane angażujące posty, które chętnie udostępniane są dalej, mogą być kluczem do poszerzenia świadomości o nawet najbardziej niszowej firmie, a tym samym promocji marki.
– Sposobów na promocję firmy przy małym budżecie jest bardzo wiele. Jednak najważniejsze jest stworzenie spójnej strategii marketingowej, która połączy wszystkie kanały i umożliwi dotarcie do klienta z jednolitym przekazem. Aktywna promocja marki jest trudna, jeśli w zasadzie nie do końca wiadomo, co właściwie chcemy powiedzieć klientom – podsumowuje Kamil Sroka.
W prowadzeniu działań reklamowych mogą pomóc liczne poradniki oraz artykuły dostępne bezpłatnie w sieci. Jeśli wyzwanie jest większe i niezbędne będzie kompleksowe podejście do tematu promocji marki, potrzebne może się okazać sięgnięcie po pomoc profesjonalnej agencji marketingowej, która przeprowadzi audyt strony oraz profilów w mediach społecznościowych i doradzi, w jaki sposób można dotrzeć z przekazem do nowych klientów.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.