Komunikaty PR

Czy coboty są odpowiedzią na problemy rynku pracy w branży motoryzacyjnej?

2023-07-07  |  11:00
Biuro prasowe

Czy coboty są odpowiedzią na problemy rynku pracy w branży motoryzacyjnej?

 

WARSZAWA, 6.07.2023 Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), rozwija swoją obecność w fabrykach branży automotive w Polsce. Obecnie trwają testy kolejnego, trzeciego cobota w fabryce Stellantis w Tychach. Za wdrożenie odpowiedzialna jest firma Drim Robotics.

W maju w Tychach odbyło się spotkanie specjalistów automatyzacji z przemysłu motoryzacyjnego zorganizowane przez Universal Robots oraz Drim Robotics. W 50-osobowym gronie dyskutowano na tematy związane z rozwojem branży i zmianach, które przed nią stoją. Ponadto omówiono problemy z pozyskaniem nowych pracowników, a także wpływ robotyzacji na cały sektor produkcyjny.

Demografia i brak rąk do pracy

Wszyscy mówcy zgodzili się, że nie ma możliwości rozwoju produkcji bez automatyzacji. Wskazywali na dwie główne przyczyny tej sytuacji: trudności ze znalezieniem pracowników do prac monotonnych, ale jednocześnie wymagających zachowania czasów cyklu i wysokiej jakości a także zmieniającą się strukturę demograficzną społeczeństwa.

Polska jest dopiero na początku drogi ku pełniejszej automatyzacji produkcji, ale branża automotive przoduje w tym zakresie. – Zakłady motoryzacyjne odpowiadają za większość robotyzacji w naszym kraju – powiedział Daniel Niepsuj, Channel Development Manager w Universal Robots. – Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki, gęstość automatyzacji w Polsce w 2021 roku wynosiła 63, czyli tyle robotów przypadało na 10000 pracowników. Natomiast w samym sektorze automotive było to już 247. W porównaniu z sąsiednimi Czechami lub Niemcami wypadamy jednak raczej blado, ponieważ tam gęstość robotyzacji w branży automotive wynosi odpowiednio 577 i 1500 – dodał Daniel Niepsuj.

Gdzie człowiek nie może, tam cobota pośle

Przedstawiciele Stellantis z Tychów oraz Volkswagena z Polkowic na przykładach wdrożeń ze swoich zakładów wskazywali obszary, gdzie roboty współpracujące mogą wspomóc produkcję. Chodzi zwłaszcza o aplikacje związane z wkręcaniem, w których coboty mogą wyręczyć człowieka, precyzyjnie pracując również w trudno dostępnych miejscach, ale także proste czynności, jak uzupełnianie płynu do spryskiwaczy.

– Bardzo ważne jest także odpowiednie zaprojektowanie samochodu – design to manufacture – by procesy montażowe zagwarantowały najwyższą jakość produktu końcowego. Obecnie na jednej linii produkcyjnej montujemy trzy modele pojazdów z segmentu A, co pomaga nam nie tylko optymalizować produkcję, ale i ułatwia jej automatyzację – powiedział Michał Lach, Kierownik Działu Montażu w fabryce Stellantis w Tychach.

Przyjazne i niezawodne

Eksperci zgodnie podkreślali również zalety cobotów: niezawodność oraz łatwość wdrożenia. Decyzje o implementacji wspierają również doświadczenia z innych zakładów. – Wiele zakładów włoskich i francuskich korzysta już z technologii robotów współpracujących. W ramach benchmarkingu rozmawialiśmy z kierownikami odpowiednich działów i zdecydowaliśmy się przeprowadzić te same wdrożenia w naszym zakładzie – powiedział Michał Lach.

Ważnym aspektem była również przyjazność interfejsu. – O wdrożeniu zadecydowała przede wszystkim niezawodność robotów, bardzo przystępny interfejs zarówno dla programistów, jak i dla  osób obsługujących roboty oraz krótkie terminy dostaw – stwierdził Wojciech Filipiński, kierownik serwisu technicznego w fabryce Volkswagena. – Większość projektów wdrożyliśmy sami, wykorzystując doświadczenie naszych wyspecjalizowanych pracowników z Centrum Kompetencji – dodaje.

Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki, automatyzacja branży automotive jest jedną z najszybciej postępujących. W tym roku został uruchomiony milionowy robot w tej gałęzi przemysłu. Z kolei Interact Analysis prognozuje szybki rozwój technologii robotów współpracujących. Według ostatniego raportu sektor ten do 2032 roku będzie rosnąć w tempie około 20% rocznie, a roboty współpracujące będą stanowić ponad 20% całej sprzedaży robotów przemysłowych.

 

O Universal Robots 

Universal Robots jest wiodącym producentem robotów współpracujących (cobotów) wykorzystywanych w wielu branżach oraz w edukacji. Założona w 2005 roku i mająca siedzibę w Odense, w Danii, firma Universal Robots dąży do stworzenia świata, w którym ludzie pracują z robotami, a nie jak roboty. Jej misja jest prosta: Automatyzacja dla każdego. Wszędzie.
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie komercyjnego cobota w 2008 roku, Universal Robots rozwinął portfolio produktów o szerokim zasięgu i ładowności oraz sprzedał ponad 75 000 cobotów na całym świecie. Wokół technologii cobotów rozwinął się rozległy ekosystem tworzący innowacje, Zapewniający klientom wybór spośród szerokiej gamy komponentów, zestawów i rozwiązań dostosowanych do każdego zastosowania.

  

Więcej informacji na stronie: www.universal-robots.com

Kontakt dla mediów:

Dorota Prochowicz, Omega Communication,
dprochowicz@communication.pl, +48 728 433 401

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.