Czy digital twin zrewolucjonizuje sektor lotnictwa i obronności? [raport]
Technologia digital twin to znacznie więcej niż, jak do tej pory uważało wiele firm, sposób tworzenia modeli produktów i rozwiązań w 3D. Wiemy już, że jej pełne wykorzystanie pozwala na znaczne zmniejszenie kosztów, skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek, zwiększenie sprzedaży oraz poprawę wydajności operacyjnej. Co ważne, cyfrowe bliźniaki mogą również wspierać zrównoważony rozwój. To szczególnie ważne dla branży lotniczej, która przoduje pod względem emisji dwutlenku węgla. Aż 73% firm tego sektora ma dalekosiężne plany związane z rozwojem tej technologii.
Raport Capgemini „Mirroring reality: Digital twins in aerospace and defense.” pokazuje rosnące zainteresowanie technologią digital twin w organizacjach sektora przemysłu lotniczego i obronnego (A&D). Firmy sięgają po nią podczas transformacji cyfrowej i wdrażania inteligentnych procesów operacyjnych. Obecnie 73% organizacji A&D posiada długoterminową strategię wykorzystania cyfrowych bliźniaków, podczas gdy rok temu było to zaledwie 57%. Ponadto, prawie dwie trzecie (61%) obecnie uważa tę technologię za strategiczną część transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa, w porównaniu z 51% w 2021 roku.
Według badania Capgemini, kluczowe czynniki napędzające inwestycje w digital twin to: chęć rozwoju technologicznego (78%), zmniejszenie kosztów (71%), skracanie czasu wprowadzenia produktów na rynek (70%), zwiększanie sprzedaży (63%) oraz zapewnienie pracownikom i pracownicom nowoczesnego środowiska szkoleniowego (68%).
- Digital twin to precyzyjna wirtualna replika fizycznego systemu lub procesu, która pozwala monitorować, analizować i optymalizować fizyczny oryginał. Ta technologia może być wykorzystana m.in. do testowania nowych produktów przed ich pełną realizacją, szkolenia pracowników i pracownic w wirtualnym środowisku identycznym do rzeczywistego, wypróbowania nowych modeli biznesowych czy tworzenia symulacji w wolnym od ryzyka srodowisku – opowiada Mariia Nalapko, Global Process Owner of Digital Twin w Capgemini Polska.
Digital twin kluczowy dla dekarbonizacji
Branża lotnicza od lat jest jedną z największych producentek dwutlenku węgla. W 2018 roku wyemitowała ponad miliard ton CO2[1]. Technologia digital twin może odegrać kluczową rolę w redukcji wpływu sektora na środowisko. Według danych Capgemini, dwie na trzy (67%) organizacje wymieniły zrównoważony rozwoju jako główny czynnik napędowy inwestycji w tę technologię. Jeszcze rok temu takiej odpowiedzi udzieliło tylko 60% pytanych[2].
Idąc za przykładem branży samochodowej, firmy lotnicze poszukują nowych sposobów dekarbonizacji, takich jak paliwo wodorowe czy baterie elektryczne. Jednak, aby je wdrażać inżynierowie muszą na jak najwcześniejszym etapie ocenić wiele scenariuszy postępowania. W przeprowadzonym badaniu 75% organizacji A&D wspomniało, że technologia digital twin może dostarczyć natychmiastowej wartości od samego początku procesu rozwoju produktu i operacji. Umożliwia ona inżynierom wirtualną walidację każdego kroku procesu projektowania, skracając czas i koszty związane z prototypowaniem i testowaniem. Ponadto, technologia ta może poprawić efektywność istniejących silników i zwiększyć ich wykorzystanie, co pozwoli zaoszczędzić znaczną ilość emitowanego dwutlenku węgla.
Właściwe zarządzanie danymi jest niezbędne do sukcesu digital twin
Blisko połowa (47%) organizacji objętych badaniem uważa, że wdrożenie technologii digital twin w fazę projektowania szybko przyniesie wymierne korzyści. 39% sądzi, że pomoże ona również zoptymalizować łańcuchy dostaw. 33% badanych twierdzi, że niebawem będzie mogła wspierać inżynierię produkcji.
Problemy z łańcuchami dostaw mają negatywny wpływ również na branżę A&D. Tworzenie wirtualnego środowiska sieciowego do modelowania, symulowania, monitorowania, analizowania wydajności i przepływu produktów w łańcuchach dostaw, pomoże zaradzić zakłóceniom oraz bieżąco optymalizować operacje. Dodatkowo cztery na pięć (81%) pytanych uważa, że technologia digital twin poprawia dostępność i niezawodność systemów i urządzeń. 73% twierdzi, że optymalizuje również tempo produkcji.
Aby uzyskać wszystkie opisywane korzyści konieczne jest jednak odpowiednie przygotowanie do wdrożenia wirtualnych bliźniaków. Aby można było w pełni wykorzystywać ich możliwości potrzebna jest inteligentna infrastruktura cyfrowa oraz dobre zarządzanie danymi. Potwierdza to 78% Original Equipment Manufacturer (producentów oryginalnego wyposażenia, OEM) i dostawców pierwszego szczebla, którzy prowadzą inicjatywy związane z tą technologią. I właśnie tu pojawia się wyzwanie: niemal 60% organizacji wciąż wskazuje brak zintegrowanych platform danych jako przeszkodę we wdrożeniu technologii digital twin.
- Najnowsze rozwiązania technologiczne, zwłaszcza te, które przynoszą szereg wymiernych korzyści, kuszą firmy i zachęcają do szybkiego wdrażania. Bardzo ważne jest jednak rozważne podchodzenie do tematu. Proces rozwoju technologicznego firmy musi zachodzić stopniowo, nie można zapominać o fundamentach. W przypadku digital twin jest to niewątpliwie zarządzanie danymi. Jako partner wielu procesów wdrażania wirtualnych bliźniaków, Capgemini skupia się tym, aby unikać luk technologicznych i przygotowac dane do integracji – dodaje Mariia Nalapko, Global Process Owner of Digital Twin w Capgemini Polska.
Raport „Mirroring reality: Digital twins in aerospace and defense.” można znaleźć tutaj.
[1] Raport Capgemini „Climate change and flying: what share of global CO2 emissions come from aviation?”, październik 2020.
[2] Raport Capgemini, „Digital Twins: Adding intelligence to the real world”, maj 2022.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.