Czy polski e-commerce nadąża za światowymi trendami UX
![Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_833976778.jpg)
Ekonomiści przewidują, że nadchodzące spowolnienie gospodarcze dotknie również sektor e-commerce. Handlowcom przyjdzie walczyć o względy konsumentów, których portfele staną się cieńsze - a stawką będzie przetrwanie w trudnych warunkach. Mimo ogromnej elastyczności, jaką handel online wykazał podczas pandemii, branża ta będzie musiała coraz uważniej analizować swój biznes, ofertę i posiadane atuty.
Pełna recepta na sukces będzie oczywiście inna w różnych sklepach. Statystyki jednak pokazują element wspólny dla wszystkich – a są nim doświadczenia klienta (UX). Nawet 70 proc. firm działających w sieci upada właśnie z powodu słabego UX. Mimo to, tylko nieco ponad połowa biznesów przeprowadza w tym obszarze jakiekolwiek testy[1].
Samo pojęcie UX jest bardzo szerokie. Istotę zagadnienia dobrze oddaje anglojęzyczny termin „shopping friction”: zbiorcze określenie problemów, które napotyka klient podczas swojej ścieżki zakupowej, mogących skutkować porzuceniem przez niego koszyka. Eliminowanie tego zjawiska wymaga działań w różnorodnych obszarach – od usprawnienia wyszukiwania produktów na stronie, aż po uproszczenie procesu finalizacji transakcji czy weryfikacji tożsamości użytkownika.
Jak sklepy internetowe pracują nad UX?
Jak pokazuje raport Data Points, większość MŚP na świecie, myśląc o UX, planuje wdrożenia związane przede wszystkim z płatnościami[2]: wprowadzenie możliwości płatności cyfrowymi portfelami, kartami zbliżeniowymi lub z pomocą asystenta głosowego, a także funkcjonalności takie jak “Buy Now, Pay Later” czy różnorodne warianty “Buy Online, Pickup In Store”. Cel wszystkich tych wdrożeń jest jeden: spersonalizować ścieżkę, prowadzącą do finalizacji transakcji. A ta bywa wyboista.
Przycisk „kup” często jest dopiero początkiem procesu, który obejmuje konieczność wypełniania różnorodnych formularzy i wybierania wielu opcji.
Sklep, do którego klient zagląda po raz kolejny, ma ten luksus, że może zaproponować automatyczne wypełnienie jego danych, podsunąć preferowaną metodę płatności czy dostawy – jednak nie wszędzie będzie to możliwe. Już teraz istnieją widoczne luki między oczekiwaniami klientów a stanem faktycznym, oferowanym przez sklepy internetowe.
Przykładowo, prawie 7 na 10 konsumentów oczekuje, że będzie mogło płacić swoją ulubioną metodą płatności, podczas gdy tylko nieco ponad połowa sklepów faktycznie to umożliwia[3].
MŚP z całego świata aktywnie pracują nad poprawą doświadczeń klienta. W 2021 roku mały i średni biznes zmniejszył przeciętnie poziom „shopping friction” o 54 proc. w porównaniu do poprzednich 12 miesięcy[4]. Również w Polsce sklepy online działają na rzecz UX. Jak pokazuje badanie Twisto, najpopularniejszym krokiem jest tu eliminacja konieczności założenia konta: 78 proc. największych graczy umożliwia robienie zakupów bez rejestracji, 43 proc. oferuje alternatywne formy logowania (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych), a 59 proc. nie wymaga weryfikacji konta[5].
Jednocześnie jednak nadal tylko co czwarty badany sklep oferuje tak prostą funkcjonalność, jak automatyczne uzupełnienie formularza. Zaledwie 7 na 10 umożliwia szybsze przejście do kasy po wyborze produktu (tj. bez konieczności wchodzenia w zawartość koszyka)[6].
Te dane pokazują, że polskie MŚP sprzedające online, mimo iż dostrzegają wyzwania związane z UX, muszą jeszcze popracować nad dopasowaniem się do potrzeb klientów - w tym nad umożliwieniem im szybszego zamykania transakcji. Widać, że istnieją proste rezerwy, które można szybko poprawić. W trudniejszych biznesowo czasach taki krok może się okazać bezcenny.
Michał Bogusławski, Chief Commercial Officer w ZEN.COM
***
O ZEN.COM
Operator płatności ZEN.COM udostępnia biznesom rozwiązania płatnicze, które są odpowiedzią na wyzwania związane z konkurencyjnością q-commerce’u. Ułatwiają one konsumentom szybkie opłacenie zakupów, niezależnie od wybranej przez nich metody płatności, a sprzedawcom umożliwiają zarządzanie tymi transakcjami w ramach jednego panelu. Najniższe rynkowe prowizje za najpopularniejsze metody transakcji (Blik, Apple Pay, Google Pay, Xiaomi Pay czy przelewy online) pozwalają na zachowanie konkurencyjnej cenowo oferty bez obawy o jakość działania płatności.
Kontakt dla mediów
Katarzyna Kopka
Senior PR Manager, CluePR
48 789 378 590
katarzyna.kopka@cluepr.pl
Dorota Zielińska
PR Consultant, CluePR
+48 608 435 723
dorota.zielinska@cluepr.pl
https://twitter.com/antylady
https://www.linkedin.com/in/dorota-malgorzata-zielinska/
[1] https://www.smallbizgenius.net/by-the-numbers/ux-statistics/#gref
[2] https://www.pymnts.com/smbs/2022/the-data-point-smbs-worldwide-cut-shopping-friction-by-54-pct-yoy-in-2021/
[3] https://www.pymnts.com/smbs/2022/the-data-point-smbs-worldwide-cut-shopping-friction-by-54-pct-yoy-in-2021/
[4] https://www.pymnts.com/smbs/2022/the-data-point-smbs-worldwide-cut-shopping-friction-by-54-pct-yoy-in-2021/
[5] https://www.signs.pl/sklepy-internetowe-a-ux%3A-wyniki-raportu-koszyk-roku-2022,395710,artykul.html
[6] https://www.signs.pl/sklepy-internetowe-a-ux%3A-wyniki-raportu-koszyk-roku-2022,395710,artykul.html
![Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_101500437,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
![SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2095741652,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
![realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_725345042,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.