Komunikaty PR

Dane ponad granicami 3.0 – nowy raport Salesforce

2023-07-31  |  01:00

Transgraniczne przepływy danych zyskały na znaczeniu podczas japońskiej prezydencji G20 w 2019 r. Wraz z ramami Data Free Flow with Trust (DFFT), kraje G20 uznały DFFT za główny priorytet w promowaniu światowej cyfryzacji.

Transgraniczny handel elektroniczny wzrósł 45-krotnie w ciągu dekady i przewiduje się, że do 2023 r. osiągnie szacunkową wartość 2,7 bln USD. Szacuje się również, że 70 procent nowych wartości tworzonych w gospodarce, w ciągu następnej dekady, będzie opierać się na modelach biznesowych opartych na platformach cyfrowych.


Globalny ruch danych osiągnął 230 eksabajtów, czyli 230 miliardów gigabajtów miesięcznie w 2020 roku i oczekuje się, że do 2026 roku wzrośnie ponad trzykrotnie do 780 eksabajtów miesięcznie.

W swoim najnowszym raporcie Data Beyond Borders, Salesforce analizuje otwartość gospodarek G20 na transgraniczny przepływ danych oraz stopień, w jakim wpływa to na ich ogólną konkurencyjność.

Raport wyraźnie wskazuje na bezpośredni i pozytywny związek między płynnym przepływem danych ponad granicami a prawdopodobieństwem, że dany kraj będzie w stanie zaoferować możliwości swoim obywatelom, społecznościom i przedsiębiorstwom w kontekście coraz bardziej zdigitalizowanej globalnej gospodarki. Z kolei wdrożenie środków i ograniczeń dotyczących lokalizacji danych może utrudnić innowacje oparte na danych i indywidualne swobody gospodarcze.


Możemy oczekiwać, że indyjska prezydencja G20 w 2023 r. będzie próbowała wykorzystać i rozwinąć ten potencjał gospodarczy. Kluczowym wyzwaniem jest jednak pogodzenie różnych podejść do zarządzania danymi cyfrowymi w ramach G20, przy jednoczesnym uwzględnieniu obaw związanych z suwerennością danych i konkurencją w erze cyfrowej.

Współpracując ze sobą, największe gospodarki świata mogą kształtować bardziej otwartą przyszłość dla wszystkich.


Niwelowanie przepaści cyfrowej za pomocą danych


Podczas gdy raport pokazuje, że ułatwianie transgranicznych przepływów danych wyraźnie postępuje w gospodarkach G20, to jednocześnie pokazuje sporą lukę gospodarczą między krajami, które stosują politykę otwartego transferu danych, a tymi, które tego nie robią. Jeśli nie podejmie się odpowiednich działań, ta przepaść może z czasem ulec pogłębieniu, ostatecznie wpływając na potencjalne korzyści płynące ze wspierania bardziej otwartych gospodarek cyfrowych.

Gospodarka, która ułatwia transgraniczny przepływ danych, z większym prawdopodobieństwem zapewni sprzyjające środowisko gospodarcze dla dynamicznego ekosystemu start-upów i rozwoju innowacji opartych na danych. Umożliwienie przepływu danych ponad granicami i jurysdykcjami jest również bardziej prawdopodobne, że zagwarantuje jednostkom swobodę pracy, produkcji, konsumpcji i inwestowania w dowolny sposób.

W raporcie określono pięć działań, które kraje mogą podjąć w celu wspierania transgranicznych transferów danych i zachęcania do innowacji.


1. Promowanie konwergencji i interoperacyjności przepisów dotyczących prywatności

Różnorodność przepisów stanowi poważne wyzwanie dla skutecznego transgranicznego transferu danych. Rządy powinny dążyć do zmniejszenia rozbieżności w przepisach dotyczących prywatności, co będzie wspierać przedsiębiorstwa i sprzyjać większej współpracy i zaufaniu między krajami.

Wysiłki na rzecz harmonizacji obowiązków i wymogów dotyczących transgranicznego przekazywania danych znacznie przyspieszyły od 2021 r. i powinny być kontynuowane. W maju 2022 r. grupa G7 opracowała plan działania na rzecz promowania swobodnego przepływu danych z zaufaniem, wspierający przyszłą cyfrową interoperacyjność regulacyjną.

2. Rozszerzenie umów dotyczących gospodarki cyfrowej o postanowienia dotyczące danych transgranicznych


Międzynarodowe umowy, których celem jest ułatwienie regulacyjnego dostępu do danych ponad granicami, są coraz powszechniejsze. Kilka gospodarek G20 podjęło również zobowiązania w umowach o wolnym handlu (FTA) w celu promowania swobodnego przepływu danych i zmniejszenia ograniczeń dotyczących lokalizacji danych.


3. Zaufane struktury udostępniania danych


Wzmocnienie zaufania do międzynarodowych transferów danych poprzez solidne przepisy dotyczące ochrony danych, cyberbezpieczeństwa i ram ich klasyfikacji umożliwi bezpieczny i płynny przepływ danych.

Transgraniczne przepływy danych mają kluczowe znaczenie dla cyberbezpieczeństwa. Pomagają na przykład wykrywać oszustwa i zapobiegać im, monitorować wzorce ruchu, identyfikować anomalie i przekierowywać potencjalne zagrożenia. Ponadto przechowywanie danych w różnych lokalizacjach może zmniejszyć ryzyko ataków fizycznych i pomóc w zarządzaniu opóźnieniami w sieci.


4. Przyspieszenie cyfryzacji przedsiębiorstw i usług rządowych


Rządy podejmują wysiłki w zakresie transformacji cyfrowej, aby usprawnić procesy wewnętrzne oraz poszerzyć i rozszerzyć świadczenie usług publicznych.

Oczekiwania obywateli wobec rządu również rosną - oczekują oni wysokiej jakości usług, które są niezawodne, wygodne i szybkie, a jednocześnie chronią ich prywatność. Prawie dwie trzecie obywateli oczekuje, że cyfrowe usługi rządowe będą działać na poziomie wiodących firm prywatnych, jeśli nie lepiej.


5. Suwerenność danych musi być jasno sformułowana i mieć jasno określony zakres

Suwerenność danych opiera się na założeniu, że gospodarki, w których dane są gromadzone, przechowywane lub przetwarzane, mogą wykorzystywać swoje prawa i struktury regulacyjne w celu uzyskania dostępu do danych lub w inny sposób wpływać na nie.Istnieją sposoby na zarządzanie suwerennością cyfrową przy jednoczesnym umożliwieniu platformom cyfrowym działania eksterytorialnie. Posiadanie silnego niezależnego organu ochrony danych, którego nie mają wszystkie gospodarki G20, może również znacznie przyczynić się do rozwiązania kwestii suwerenności danych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal
IT i technologie realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
2024-07-23 | 06:00

realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży

Główny aparat realme 12 o rozdzielczości 50MP oraz matryca SONY LYT-600 z optyczną stabilizacją obrazu (OIS) zapewnia doskonałą jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.