Ewolucja procesów i nowe technologie w branży TSL
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Rozwój globalnego łańcucha dostaw, logistyki oraz transportu jest napędzany dzięki dynamicznym zmianom gospodarczym, nowym modelom biznesowym czy postępowi technologicznemu. Cały sektor zyskuje na implementacji innowacyjnych narzędzi, jak między innymi automatyzacja, cyfryzacja, rozszerzona rzeczywistość oraz big data. Ewolucja procesów jest zatem nieunikniona, a pandemia COVID-19 wiele z nich drastycznie przyspieszyła, tym bardziej że do tej pory wydawało się, że transport i logistyka to takie gałęzie gospodarki, którym nie grożą rewolucyjne zmiany.
Przełomowe zmiany zachodzą na naszych oczach. Pandemia wymusiła na operatorach adaptację do nowej rzeczywistości i reakcję na funkcjonowanie w zupełnie nowych realiach. Z drugiej strony, powszechna transformacja modeli biznesowych była nieunikniona, ponieważ sektor TSL nie mógł pozostać bierny na dynamiczny progres segmentu e-commerce. Autonomika w transporcie to przyszłość, jednak cyfrowa rewolucja w postaci wyeliminowania człowieka z procesów logistycznych na razie nam nie grozi.
Ewolucja usług
Jak wynika z raportu PwC – „CEE Transport&Logistics Trendbook 2019” – digitalizacja, przesunięcia w handlu międzynarodowym, rozwiązania software’owe, wewnętrzne zmiany w handlu oraz rozwój narzędzi w obszarze maszyn i urządzeń wymuszą zmiany w sektorze TSL. Niemal 70% prezesów firm transportowo-logistycznych z całego świata uważa, że podstawowe technologie w zakresie świadczenia usług będą ulegać transformacjom. 62% jest natomiast zdania, że zmiany bezpośrednio dotkną kanałów dystrybucji.
Koncentrując się na nowych technologiach, mowa o digitalizacji, sztucznej inteligencji, big data czy internetowej synergii pomiędzy produktami a usługami. Innowacje mają nie tylko przyspieszyć obsługę i przynieść optymalizację, ale wprost mogą mieć przełożenie na wymierne korzyści biznesowe. W samym przemyśle inwestycje mają przynieść dodatkowe przychody nawet do 3% w ciągu roku.
Nowe trendy
Powszechna automatyzacja procesów magazynowych jest wiodącym trendem, zmieniającym dotychczasowy wizerunek branży logistycznej. Robotyzacja przekłada się na radykalne skrócenie realizacji zamówień, ale również zwiększa bezpieczeństwo w przestrzeni magazynowej oraz minimalizuje ryzyko związane z niewłaściwym doborem pracowników, którym brakuje odpowiednich kwalifikacji. Dla przykładu, firma Amazon działa w oparciu o zautomatyzowany system Amazon Robotics, który znajduje zastosowanie również w zaawansowanym technologicznie magazynie w Kołbaskowie nieopodal Szczecina. Obok tysiąca ludzi pracuje trzy tysiące robotów, co pozwala codziennie realizować ok. 400 tysięcy przesyłek na terenie Europy.
Innym trendem, który w ostatnich latach przybrał na sile, jest elektromobilność. Transport samochodowy musi sprostać nowym wyzwaniom, będących efektem restrykcyjnych regulacji związanych z ochroną środowiska w Unii Europejskiej, co w konsekwencji ma przynieść zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a także NOx. Strefy niskoemisyjne w wielu miastach na Starym Kontynencie są już standardem i nie mają do nich dostępu pojazdy zanieczyszczające powietrze. W ciągu najbliższych kilku lat całkowity koszt użytkowania ciężarówek elektrycznych ma być bardziej konkurencyjny w relacji do tradycyjnych pojazdów między innymi dzięki obniżeniu cen baterii.
Nowe możliwości
Możliwości technologiczne nabrały zupełnie nowego znaczenia w czasach pandemii. Raport PwC wskazuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat, w czterech z pięciu firm łańcuch wartości, czyli koncepcja, która dzieli wykonywane czynności na kategorie działań wartościowych, jak między innymi zaopatrzenie, logistyka, dostarczanie i obsługa wyrobów, zostanie zdigitalizowany. Inwestycje do końca 2020 r. mają osiągnąć nawet 140 mld euro rocznie, natomiast trudno prognozować ich finalną wartość z uwagi na to, w jak nieprzewidywalnych czasach obecnie funkcjonujemy. Zmiany w przemyśle pociągną jednak za sobą konieczność zmian w sektorach powiązanych, jak na przykład TSL, co w najbliższej przyszłość jest po prostu nieuniknione.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska
InsERT ustanawia absolutny rekord – milion sprzedanych licencji systemów dla MŚP
MITTZON – nowa seria mebli biurowych od IKEA, która wspiera dobre samopoczucie
Technics i Automobili Lamborghini przedstawiają system gramofonowy SL-1200M7B
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.