Komunikaty PR

Gdańsk wysoko oceniany przez firmy IT

2021-02-25  |  09:00
Biuro prasowe

W największym polskim centrum biznesowym swoje siedziby mają giganci sektora IT i usług z nim związanych. Dlaczego akurat Gdańsk i jakie korzyści daje im funkcjonowanie w takich biznesowych hubach jak Olivia Business Centre?

Zdjęcia: https://1drv.ms/u/s!Ak6vnk2kpo84ib5hKhX77FS7-hEkVA?e=cCAmdy

 

Jednym z największych magnesów jest sam Gdańsk, który w licznych rankingach uznawany jest jako jedno z najlepszych polskich miast do życia, prowadzenia biznesu, a z kolei znane portale podróżnicze podkreślają jego wciąż nieodkryty potencjał, przykuwając uwagę turystów z Europy i wielu innych rejonów świata. Jednak globalny biznes nie potrzebował potwierdzenia potencjału Gdańska w raportach i już kilka lat temu ulokował swoje siedziby w stolicy Pomorza. Amazon, Intel, Epam, Sii czy InfoShare należą do europejskich i światowych liderów w swoich sektorach, a biura mają właśnie w gdańskim Olivia Business Centre.

 

Dlaczego Gdańsk?

 

Rosnąca atrakcyjność miasta ma znaczenie dla firm otwierających w Gdańsku swoje biura. Liczą się nie tylko dostępne zasoby kadrowe, ale również wizerunek miasta w oczach pracowników myślących o relokacji. Tak pozytywnie odbierany Gdańsk stanowi magnes, zdecydowanie ułatwiający pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników z innych regionów Polski, ale również dla ekspatów, przenoszących się do Gdańska z wielu europejskich miast.

 

Nie bez znaczenia jest również położenie miasta i jego główne atuty przestrzenne. Pracownicy z sektora IT, to często młodzi ludzie, ceniący sobie nowoczesne, wielkomiejskie życie, jednak bardzo często połączone ze sportowymi pasjami. Gdańsk ma tę zaletę, że oferuje zarówno bliskość morza, jak i piętrzących się wzgórz Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, będącego mekką miłośników kolarstwa górskiego, joggingu, nordic walkingu czy biegów na orientację. – mówi Maciej Kotarski, dyrektor działu komercjalizacji Olivii Business Centre, który przyznaje, że te właśnie argumenty mają spore znaczenie w czasie negocjacji biznesowych: Dla przyszłych pracowników duże znaczenie ma również położenie miejsca pracy w centrum miasta i jego dobre skomunikowanie. Właśnie tym może poszczycić się Olivia Business Centre, zapewniające dostęp do praktycznie wszystkich form miejskiego transportu wraz z koleją PKM, docierającą w głąb Kaszub, a więc umożliwiającą szybki i komfortowy dojazd mieszkańcom miejscowości położonych nawet 60 km od Gdańska. W przypadku Olivii duże znaczenie odgrywa również bliskość najwyżej ocenianych pod względem jakości życia dzielnic Gdańska: Oliwy i Przymorza oraz bliskość kampusu uniwersyteckiego. Stanowi to znaczne ułatwienie życia absolwentom, którzy nie są zobligowani do poszukiwania nowego miejsca zamieszkania w związku ze swoją pierwszą poważną pracą.

 

To samo podkreślają  Rezydenci Olivii: Wielką zaletą jest dla nas lokalizacja, która sprawia ze prawie każdy z pracowników ma dokładnie ten sam czas dojazdu pomimo zamieszkiwania w rożnych miejscowościach – mówi Bartosz Badzioch z firmy Predict X. Ja sam dojeżdżam około 70km do pracy. Dostęp do wielu usług takich jak myjnia, szwalnia, fryzjer, restauracje oraz wiele innych bardzo ułatwia życie. Jest to zaleta pozwalająca nam pozyskać nowych pracowników. Dodatkowo, dzięki Olivii poznaliśmy wiele osób pracujących w IT, dzięki czemu znacznie lepiej poznaliśmy polski rynek pracy w branży IT.   

Znaczenie promocji Gdańska podkreśla również Grzegorz Borowski, od 2007 roku organizator InfoShare – największej konferencji środowiska IT w Europie środkowo-wschodniej, mającej swoją siedzibę w Olivii Business Centre, a której część wydarzeń również odbywa się gdańskim centrum biurowym. Olivia to zdecydowanie dobra lokalizacja do rozwoju firm z naszego sektora. Mamy tutaj sporo zagłębie firm IT, poczynając od największych globalnych marek jak Intel i Amazon, przechodząc poprzez dużych dostawców usług jak EPAM czy SII, kończąc na całej rzeszy mniejszych lokalnych spółek, także niezwykle istotnych dla całego ekosystemu. To istotne w kontekście dostępu do kadr, ale także ich cyrkulacji. Ale Gdańsk i szerzej Trójmiasto to na podstawie wielu rankingów najlepsze miejsce w Polsce pod względem jakości życia. To pomaga w relokacji, w przyciąganiu talentów spoza regionu do Trójmiasta. Bardzo mocno wspierają to lokalne władze, a także agencja rozwoju regionalnego - Invest In Pomerania (ze swoim programem "Live More Pomerania").

InfoShare powołało do życia również akademię prowadzącą szkolenia kadr IT, której prezes zarządu, Andrzej Kiesz, również dostrzega inne czynniki, powodujące, że Trójmiasto stało się swoistym hubem sektora IT: Trójmiasto to zdecydowanie jest przestrzeń, w której segment IT rozwija się wyjątkowo dynamicznie. I nie chodzi tylko o to, że mamy tu dużo atrakcyjnej przestrzeni biurowej, czy o to, że Trójmiasto to super miejsce do życia i wypoczynku. Chodzi o cały ekosystem IT. W Trójmieście funkcjonuje pełen przekrój firm działających w IT, od światowych gigantów (Amazon, Intel, Nordea, Acoustic, Nike), przez dostawców usług (SII), skończywszy na lokalnych i dynamicznie rosnących, np. SentiOne, GetResponse, czy Speednet. Są też firmy, których IT nie jest corem działalności, ale mają bardzo rozbudowane działy technologiczne, np. LPP, Hapag-Lloyd, czy Wirtualna Polska. Praktycznie każdy inżynier IT znajdzie coś dla siebie. Rozwój ekosystemu IT dodatkowo aktywnie wspiera Invest in Pomerania, która pomaga firmom rozpocząć działalność w Trójmieście. Ponadto ściąga do Gdańska talenty i pomaga takim osobom w relokacji.

Sukces lokalnych biznesów dodatkowo promuje miasto

Jednak nie tylko wsparcie lokalnych instytucji odgrywa rolę w tworzeniu efektu synergii. Również biznes przykłada swoją cegiełkę do ściągania oczu programistów na Gdańsk. InfoShare, stając się miejscem spotkań ekspertów z praktycznie każdego zakątka globu również przyczynia się do promocji stolicy Pomorza. W naszych wydarzeniach bierze udział ogromna liczba uczestników spoza regionu i z zagranicy, poznając w ten sposób ofertę firm z Trójmiasta czy to, jeśli chodzi o potencjalne miejsca pracy, czy ewentualne nowe inwestycje (budowę tutaj swoich oddziałów) – mówi Grzegorz Borowski. W naszym konkursie startupowym w 2020 roku wzięły udział 672 startupy z 50 krajów. Dla wielu z nich to pierwsze zetknięcie z naszym regionem, a informacje, które od nich otrzymujemy wskazują jednoznacznie, że nieostatnie. Naszymi działaniami staramy się także rozwijać kompetencje pracowników lokalnych firm IT, dając im dostęp do uznanych globalnych ekspertów (w ostatnim Infoshare wzięło udział ponad 180 speakerów reprezentujących wszystkie kontynenty). Ostatnie lata to nie tylko realizacja największej w tej części Europy konferencji technologicznej (ponad 6000 uczestników w 2019 i ponad 7500 w ramach konferencji online w tym roku), ale także wiele innych projektów (np. Pipeline Summit, Future3, Tech3Camp, Poland Prize) wspierających rozwój i edukację programistów, menadżerów, założycieli startupów, a także promujących potencjał Pomorza.

Segment IT cechuje dynamiczny rozwój przedsiębiorstw, ale również okresowe potrzeby wynikające z projektowych zleceń, dlatego tak istotny jest dla nich bank powierzchni biurowej, dostępny w miejscu, w którym lokują swoje firmy.

 

Działalność w Polsce zaczęliśmy w 2018. Szukaliśmy bardzo malej przestrzeni z możliwością rozszerzania jej z upływem czasu. – mówi Bartosz Badzioch z firmy Predict X. Spowodowane było to nieznajomością rynku Polskiego. Nie wiedzieliśmy czy będziemy w stanie znaleźć odpowiednich specjalistów. Oczywistym wyborem był Coworking O4 w Olivii. Dla nas kluczowym warunkiem była możliwość powiększania biura w miarę rozrostu firmy.  Być może w przyszłości będziemy także wynajmować powierzchnie bezpośrednio od Olivia Business Centre. Wszystko zależy od rozwoju polskiego oddziału i ilości realizowanych projektów dla naszej firmy matki mieszczącej się w Londynie. Pomimo wszystkich możliwych ruchów biurowych adres pozostanie ten sam. Tylko Olivia w Trójmieście dało nam taką możliwość. – podkreśla Bartosz Badzioch.

 

Synergia pomaga się rozwijać

Dobrze prowadzona promocja miasta przyczynia się do pozyskiwania inwestorów, jednak sama w sobie nie jest czynnikiem pozwalającym biznesowi dynamicznie się rozwijać. Przedstawiciele sektora IT podkreślają, że jednym z kluczowych czynników, pozwalającym im poszerzać możliwości jest poruszanie się w środowisku znacznie większych firm, z którymi wchodzą w kooperację. Potwierdza to założyciel InfoShare, Grzegorz Borowski: Rezydując od kilku lat w Olivii widzimy sporo korzyści z funkcjonowania w tym środowisku. Już współpracujemy z wieloma firmami mającymi swoje biura na terenie centrum, ale także to otoczenie samo w sobie ułatwia nawiązywanie nowych relacji, w tym biznesowych. Część naszych wydarzeń jak choćby Tech3Campy organizujemy właśnie tutaj, wiedząc, że dla wielu ich uczestników ta lokalizacja jest bardzo komfortowa. Nie inaczej widzi to Bartosz Badzioch z Predict X: Obecnie współpracujemy z 6 firmami. Z większością z nich współpracujemy podczas procesu rekrutacji pracowników do naszej firmy. Korzystamy również z usług firm PR-owych, a także z kancelarii prawniczej.  Na pewno łatwy dostęp do tych firm ułatwił nam rozwój. Wszystkie sprawy możemy sprawnie omówić na miejscu. Sama obecność w Olivii spowodowała również większa rozpoznawalność naszej firmy na rynku IT.  

Develocraft, firma, która tworzy aplikacje, głównie na rynek skandynawski, również podkreśla, że dzięki ulokowaniu siedziby w hubie biznesowym osiąga wymierne korzyści. Jak twierdzi Michał Bułakowski, odpowiedzialny za marketing firmy, miejsce, w którym firma ma siedzibę pozwala odpowiednio spozycjonować firmę w oczach klientów: Sama lokalizacja oraz nowoczesny kompleks biurowy budują zaufanie u klientów, z którymi wcześniej firma nie miała kontaktu. Obecność w tym miejscu na pewno pomaga w poszerzeniu horyzontów oraz możliwości łatwego dostępu do osób z różnymi umiejętnościami. W szczególności sprzyjające warunki daje nam O4 – Cowroking, a w Olivii współpracujemy z około 10 firmami. Jednym z naszych lokalnych projektów jest aplikacja Olivka, którą przygotowaliśmy dla restauracji Natka. Michał Bułakowski przyznaje również, że ich firma współpracuje z około 10 firmami mającymi siedziby w Olivii. Również w tym przypadku nie są to wyłącznie ich klienci, ale również firmy, którym Develocraft zleca realizację usług.

Stara maksyma mówi, że jeżeli chcesz złowić dużą rybę, to nie możesz łowić na płytkich wodach. Budowana od lat renoma Gdańska powoduje, że firmom łatwiej jest pozyskiwać klientów i pracowników, jednak analizując wypowiedzi odnoszących sukcesy przedsiębiorców z segmentu IT duże znaczenie w sukcesie ma również odpowiedni wybór miejsca, w którym ulokuje się biznes.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.

Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Konsument

Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

Finanse

UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro.  – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.