Komunikaty PR

Hakerzy uderzają w branżę medyczną, lawinowy przyrost malware’u w marcu

2020-04-16  |  01:00
Biuro prasowe

Analitycy Bitdefender odnotowują wyraźny wzrost liczby złośliwych aplikacji w czasie pandemii COVID-19. Branża medyczna stała się w ostatnim czasie ulubionym celem cyberprzestępców.

 

Spam zawierający nieprawdziwe informacje oraz phishing to metody, którymi najczęściej posługują się hakerzy działający w czasie pandemii. Dane telemetryczne Bitdefendera wykazują, iż przestępcy zmieniają i dywersyfikują wiadomości w taki sposób, aby dotrzeć do jak największej liczb osób. Najczęściej wykorzystują do tego celu boty zombie, które wysyłają tysiące e-maili na adresy zazwyczaj pozyskane w wyniku różnego rodzaju wycieków danych. Wiadomości zwykle nawiązują do pandemii koronawirusa i próbują przekonać adresatów do otwarcia załącznika, a tym samym zainstalowania złośliwego oprogramowania.

 

W lutym bieżącego roku Bitdefender wykrył 1448 rodzajów złośliwego oprogramowania, zaś w pierwszej połowie marca było ich już 8319. To oznacza wzrost malware’u o 475 proc. w ciągu jednego miesiąca.

 

Hakerzy szczególnie upodobali sobie szpitale, kliniki, instytucje farmaceutyczne oraz dystrybutorów sprzętu medycznego. Niemniej spam i phishing rozprzestrzeniał się również w innych branżach oraz wśród zwykłych obywateli. Bitdefender ujawnił kilka przykładów najbardziej popularnych cyberataków. Jednym z nich jest korespondencja do działu zakupów przedsiębiorstwa. Napastnicy wysyłają e-mail, w którym proszą adresata o podanie kodu SWIFT, a także zapoznanie się z treścią załącznika, w którym jest np. lista produktów typu maseczki ochronne. W rzeczywistości zawiera on złośliwy plik wykonywalny. Inna popularna metoda polega na poinformowaniu odbiorcy e-maila o oczekującej przesyłce kurierskiej.

W obecnym czasie wiele osób przebywa w swoich mieszkaniach, gdzie wykonują zdalną pracę bądź przebywają na przymusowych urlopach. Przestępcy kierują do nich wiadomości typu - „Twoja paczka dotarła do naszego magazynu, ale ze względu na epidemię koronawirusa, musisz ją odebrać w naszym magazynie. Szczegóły znajdują się w załączniku”. Nieświadomy odbiorca uruchamia plik ISO, który jest zamontowany jako obraz płyty DVD i uruchamia pliki wykonywalny zawierający złośliwą aplikację.

 

Niektóre informacje trafiają bezpośrednio do firm, a ich autorzy twierdzą, że przesyłają zdjęcia pracowników zarażonych wirusem COVID-19. Jednocześnie zalecają rozpoczęcie izolacji zainfekowanego personelu i analizę jego dotychczasowych kontaktów. Podobnie jak w poprzednim przypadku załączony plik IMG otwiera się jako zamontowany dysk DVD ze złośliwym kodem.

 

  • Nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie liczba tego typu ataków zmaleje. Możemy się jedynie spodziewać, że przestępcy zmienią metody wraz z ewolucją pandemii. Dlatego też każdy z nas powinien być bardzo ostrożny w tym okresie i najlepiej nie otwierać wiadomości pochodzących z nieznanych źródeł. Absolutnym minimum jest zainstalowanie zaawansowanego i sprawdzonego systemu bezpieczeństwa. – doradza Mariusz Politowicz ekspert ds. bezpieczeństwa Bitdefender Polska.

 

Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.