Hakerzy uderzają w branżę medyczną, lawinowy przyrost malware’u w marcu
Analitycy Bitdefender odnotowują wyraźny wzrost liczby złośliwych aplikacji w czasie pandemii COVID-19. Branża medyczna stała się w ostatnim czasie ulubionym celem cyberprzestępców.
Spam zawierający nieprawdziwe informacje oraz phishing to metody, którymi najczęściej posługują się hakerzy działający w czasie pandemii. Dane telemetryczne Bitdefendera wykazują, iż przestępcy zmieniają i dywersyfikują wiadomości w taki sposób, aby dotrzeć do jak największej liczb osób. Najczęściej wykorzystują do tego celu boty zombie, które wysyłają tysiące e-maili na adresy zazwyczaj pozyskane w wyniku różnego rodzaju wycieków danych. Wiadomości zwykle nawiązują do pandemii koronawirusa i próbują przekonać adresatów do otwarcia załącznika, a tym samym zainstalowania złośliwego oprogramowania.
W lutym bieżącego roku Bitdefender wykrył 1448 rodzajów złośliwego oprogramowania, zaś w pierwszej połowie marca było ich już 8319. To oznacza wzrost malware’u o 475 proc. w ciągu jednego miesiąca.
Hakerzy szczególnie upodobali sobie szpitale, kliniki, instytucje farmaceutyczne oraz dystrybutorów sprzętu medycznego. Niemniej spam i phishing rozprzestrzeniał się również w innych branżach oraz wśród zwykłych obywateli. Bitdefender ujawnił kilka przykładów najbardziej popularnych cyberataków. Jednym z nich jest korespondencja do działu zakupów przedsiębiorstwa. Napastnicy wysyłają e-mail, w którym proszą adresata o podanie kodu SWIFT, a także zapoznanie się z treścią załącznika, w którym jest np. lista produktów typu maseczki ochronne. W rzeczywistości zawiera on złośliwy plik wykonywalny. Inna popularna metoda polega na poinformowaniu odbiorcy e-maila o oczekującej przesyłce kurierskiej.
W obecnym czasie wiele osób przebywa w swoich mieszkaniach, gdzie wykonują zdalną pracę bądź przebywają na przymusowych urlopach. Przestępcy kierują do nich wiadomości typu - „Twoja paczka dotarła do naszego magazynu, ale ze względu na epidemię koronawirusa, musisz ją odebrać w naszym magazynie. Szczegóły znajdują się w załączniku”. Nieświadomy odbiorca uruchamia plik ISO, który jest zamontowany jako obraz płyty DVD i uruchamia pliki wykonywalny zawierający złośliwą aplikację.
Niektóre informacje trafiają bezpośrednio do firm, a ich autorzy twierdzą, że przesyłają zdjęcia pracowników zarażonych wirusem COVID-19. Jednocześnie zalecają rozpoczęcie izolacji zainfekowanego personelu i analizę jego dotychczasowych kontaktów. Podobnie jak w poprzednim przypadku załączony plik IMG otwiera się jako zamontowany dysk DVD ze złośliwym kodem.
- Nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie liczba tego typu ataków zmaleje. Możemy się jedynie spodziewać, że przestępcy zmienią metody wraz z ewolucją pandemii. Dlatego też każdy z nas powinien być bardzo ostrożny w tym okresie i najlepiej nie otwierać wiadomości pochodzących z nieznanych źródeł. Absolutnym minimum jest zainstalowanie zaawansowanego i sprawdzonego systemu bezpieczeństwa. – doradza Mariusz Politowicz ekspert ds. bezpieczeństwa Bitdefender Polska.
Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl
Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI
Strategiczna współpraca AWS i Deloitte
Zalman Alpha2 36 — efektowne chłodzenie typu AiO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.