Komunikaty PR

Innowacje kosmiczne w Europie – wyzwania i możliwości?

2024-05-27  |  01:00
Biuro prasowe

Rozwój przemysłu kosmicznego od kilkunastu lat nabrał tempa. Prace nad rozwiązaniami dla tej branży stały się możliwe dla większej liczby publicznych i prywatnych podmiotów działających w różnych krajach. Europa podejmuje działania mające na celu budowanie konkurencyjnej pozycji w tworzeniu wysoko zaawansowanych technologii kosmicznych. Swój udział w tym przedsięwzięciu mają nie tylko dedykowane instytucje, ale również mali, średni i więksi gracze – także z polskiego rynku.

 

Rosnące zapotrzebowanie na przełomowe rozwiązania dla branży kosmicznej

 

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu opracowywanie rozwiązań dla przemysłu kosmicznego było zdominowane przez rządy największych państw. Obecnie coraz więcej krajów stawia sobie za cel posiadanie własnych udziałów w tworzeniu przełomowych dla branży kosmicznej projektów, a kroku dotrzymują im prywatni inwestorzy.

 

W erze wahadłowców kosmicznych koszt wystrzelenia rakiety wynosił 50 000 USD za kilogram, dziś kwota ta wynosi już 5000 USD za kilogram, oczekuje się również kolejnych redukcji tych kosztów. Oznacza to, że to, co kiedyś było dostępne wyłącznie dla instytucji dysponujących wielomiliardowym budżetem, dziś staje się osiągalne dla większej części globalnego społeczeństwa, które są w posiadaniu odpowiednich środków finansowych.

    

Jak informuje raport Ocena stanu rozwoju badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej w Polsce za 2023 rok, wstąpienie Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej w 2012 r. wpłynęło na znaczne przyspieszenie rozwoju sektora kosmicznego w naszym kraju. Obecnie liczy on blisko 400 podmiotów (firm i instytucji), z czego około 300 na co dzień współpracuje z ESA, a ponad 150 bierze bezpośredni udział w projektach.

 

Zdaniem ekspertów dynamika eksploracji kosmosu stawia przed twórcami rozwiązań wiele wyzwań związanych z transformacją tego, co obecnie uważamy za jego podbój. W grę wchodzi przede wszystkim wprowadzenie bardziej zaawansowanej, a jednocześnie łatwej w produkcji infrastruktury oraz usprawnienie i uodpornienie łańcucha dostaw w przestrzeni kosmicznej.

 

– W Europie od 2018 roku ponad trzykrotnie wzrosło prywatne finansowanie start-upów działających w branży kosmicznej. Ponadto bardzo ważnym katalizatorem rozwoju branży kosmicznej jest  Europejska Agencja Kosmiczna, która dysponuje środkami w wysokości 1,3 mld euro na 3 lata. Około 150 polskich firm i instytucji regularnie pozyskuje z tego źródła dofinansowania na realizację projektów kosmicznych. W większości przypadków podmiotom tym bliżej do start-upów, aniżeli do rozwiniętych spółek – wyjaśnia Szymon Łokaj, ekspert z firmy Innology.

 

Polskie spółki również pozyskują wysokie dofinansowania unijne

 

Większość firm działających w branży kosmicznej finansuje swoje projekty środkami z  ESA, jednak nie jest to jedyne źródło finansowania przełomowych rozwiązań. Dotychczas spółki mogły również liczyć na spory strumień funduszy pochodzących z dofinansowań unijnych.

 

– Dobrym przykładem jak można rozwinąć start-up, wykorzystując m.in. środki publiczne jest  KP Labs, start-up stworzony przez grupę ambitnych inżynierów rozwijający  zaawansowane technologie dla tego sektora. Spółka ma obecnie na swoim koncie około 10 zrealizowanych projektów unijnych, na łączną kwotę dofinansowania  w wysokości około 50 mln PLN. Projekty były związane między innymi z zaawansowanym systemem hiperspektralnym do obserwacji Ziemi oraz budową inteligentnego komputera pokładowego dla nano- i mikrosatelitów – opowiada ekspert z Innology, firmy konsultingowej specjalizującej się w pozyskiwaniu grantów na projekty deep-techowe.

 

Zgodnie z przewidywaniami Europa będzie aktywnie poszukiwać rozwiązań dla przemysłu kosmicznego związanych m.in. z budowaniem infrastruktury naziemnej, produkcją części statków kosmicznych i układów napędowych, produkcją satelitów, obserwacją Ziemi, gospodarką Księżyca i Marsa czy też nawigacją. Działalność w sektorze kosmicznym wiąże się ze zwiększonym ryzykiem, oferując jednocześnie niepowtarzalne szanse, które będą coraz chętniej wykorzystywane. Udział w tym przedsięwzięciu stanowi dla Europy szansę na zbudowanie konkurencyjnej pozycji na międzynarodowej arenie państw chcących mieć swój wkład w podbój kosmosu. Deep techowe spółki wspierane przez publiczne oraz prywatne fundusze mogą pomóc Europie w budowaniu tej pozycji.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.