Komunikaty PR

Jak rozwiązać problem braku specjalistów od bezpieczeństwa w IT?

2021-02-04  |  14:10
Biuro prasowe

W obszarze cyberbezpieczeństwa dostępność odpowiednich specjalistów zawsze stanowiła pewien problem. Traktowanie zabezpieczeń tak, jak to często ma miejsce w przypadku szybkiego tworzenia nowych aplikacji biznesowych, nie zawsze uchodzi firmom na sucho. Efektem jest zwykle nadmierne obciążenie specjalistów ds. bezpieczeństwa, których i tak jest zbyt mało. Jednocześnie pracownicy specjalizujący się w cyberbezpieczeństwie są bardzo poszukiwani na rynku pracy, a na zajmowanych przez nich stanowiskach widać dużą rotację.

W przypadku cyberbezpieczeństwa braki personalne mogą być większym zagrożeniem niż sami przestępcy, którzy obiorą sobie za cel kradzież danych, pieniędzy i czasu oraz zniszczenie reputacji firmy. Tak jest od dawna, pandemia COVID-19 zmieniła jednak to wyzwanie kadrowe w pełnowymiarowy problem, przez co bezpieczeństwo nierzadko jest zaniedbywane.

W najlepszych czasach – a przynajmniej w normalniejszych czasach – trudno jest znaleźć specjalistów w tej dziedzinie. Ich pozyskanie jest kosztowne, a ich samych trudno zatrzymać w firmie. Pandemia zaostrzyła niedobór specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, ponieważ przedsiębiorstwa skupiły się na podtrzymywaniu – lub budowaniu od podstaw – narzędzi do pracy z domu i właśnie do tych zadań przesunęły swój personel. Proaktywne zabezpieczenia zeszły w wielu firmach na dalszy plan, a w zespołach ds. cyberbezpieczeństwa pojawiły się olbrzymie luki.

W badaniu przeprowadzonym przed pandemią przez ISC (międzynarodowe stowarzyszenie non-profit zrzeszające menedżerów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji) niedobór specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w Stanach Zjednoczonych oszacowano na prawie 500 000 pracowników. Stowarzyszenie połączyło też swoje szacunki dotyczące liczebności kadr i niedoborów personalnych w tym obszarze. Na tej podstawie doszło do wniosku, że aby zaspokoić aktualne potrzeby amerykańskich firm, liczba pracowników wyspecjalizowanych w cyberbezpieczeństwie musi wzrosnąć o 62%. W 11 gospodarkach objętych analizą stowarzyszenia liczba pracowników tego segmentu sięga szacunkowo 2,8 miliona osób, a ich globalny niedobór to według szacunków 4,07 miliona. Oznacza to, że na całym świecie kadry wyspecjalizowane w cyberbezpieczeństwie musiałyby być liczniejsze o 145%.

Respondenci stwierdzili, że brak wykwalifikowanych/doświadczonych specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa to jeden z ich największych problemów i czynnik średniego lub nawet ekstremalnego ryzyka dla ich firm. Badania na potrzeby raportu Ponemon Institute Cost of a Data Breach Report na rok 2020 rozpoczęły się kilka miesięcy przed pandemią COVID-19, lecz pytania dodatkowe związane z potencjalnym wpływem pracy zdalnej w trakcie pandemii wykazały, że 76% przedsiębiorstw spodziewa się utrudnionego reagowania na potencjalne naruszenia ochrony danych.

W badaniu Ponemon Institute oszacowano, że przeciętny łączny koszt naruszenia ochrony danych wynosi 3,86 mln USD, zapobieganie incydentom w zakresie cyberbezpieczeństwa ma więc kluczowe znaczenie. Nie wszystko jednak stracone. O ile nie da się błyskawicznie rozwiązać problemu z brakiem specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, to przedsiębiorstwa mogą podjąć pewne działania wykraczające poza próby zatrudnienia nowych pracowników. Oto sposoby na zwiększenie cyberbezpieczeństwa firmy.

1. Wewnętrzne programy szkoleń i certyfikacji w dziedzinie bezpieczeństwa

Perspektywicznie myślące firmy zdają sobie sprawę z faktu, że prawdziwe cyberbezpieczeństwo wymaga zmiany kulturowej. Na pewnym poziomie musi być ono po prostu obowiązkiem każdego pracownika. Nie chodzi tu oczywiście o to, że dyrektor działu marketingu miałby stanąć na pierwszej linii walki z cyberprzestępcami. Każdy pracownik powinien jednak uczestniczyć w programach edukacyjnych i certyfikacyjnych w tym obszarze. Nie oznacza to również, że wystarczy stworzyć prezentację w programie PowerPoint i zmusić pracowników do jej biernego zaliczenia, aby uznać, że mają to z głowy raz na zawsze. Chodzi raczej o opracowanie odpowiednich, dostosowanych do sytuacji programów, które zainteresują pracowników i pomogą im zrozumieć cyberzagrożenia oraz własną rolę w ich powstrzymywaniu. W tym celu można wykorzystać na przykład szkolenia prowadzone podczas lunchu, symulacje naruszeń bezpieczeństwa, a nawet zabawy typu escape room.

2. Rozpowszechnianie zabezpieczeń

Skoro bezpieczeństwo należy do obowiązków każdego pracownika, personel specjalizujący się w zabezpieczeniach nie powinien pracować wyłącznie w dziale informatycznym. Dlatego warto zastanowić się, jak rozpowszechnić zabezpieczenia w całej firmie. Ze względu na wzrost popularności modelu DevSecOps zabezpieczenia w coraz większym stopniu przenikają do procesów programowania. Jednak powinny również zostać zintegrowane z innymi obszarami. Pozwoli to nie tylko zaznajomić cały personel przedsiębiorstwa z kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa, lecz także zachęci do współpracy i będzie szansą na włączenie zabezpieczeń w procesy, produkty i usługi od samego początku.

3. Dokładna analiza posiadanych narzędzi zabezpieczających

Wiele przedsiębiorstw dysponuje narzędziami, których tak naprawdę nie potrzebuje lub które są przestarzałe i nie obsługują nowych technologii, takich jak chmura, kontenery czy Kubernetes. To strata czasu i pieniędzy. Dużo firm korzysta na przykład z przestarzałych zabezpieczeń stworzonych z myślą o ochronie nieużywanych już systemów.

Przedsiębiorstwa często mają również zbyt wiele narzędzi, nad którymi nie potrafią zapanować, co prowadzi do zduplikowanych rozwiązań i trudności z zarządzaniem rosnącą liczbą produktów. Wiele firm nie wykorzystuje też w pełni funkcji, które są wbudowane w istniejące systemy, takie jak system operacyjny, platforma kontenerowa czy zabezpieczenia udostępniane przez dostawcę chmury. Szczegółowy przegląd istniejących narzędzi wykaże, co jest potrzebne, a co nie, aby można było stawić czoła aktualnym problemom w dziedzinie bezpieczeństwa.

4. Spójna strategia automatyzacji

Przy tak licznych zmiennych żaden człowiek ani grupa ludzi nie będzie w stanie załatać każdej luki w zabezpieczeniach. Środowiska informatyczne i świat wokół nas stają się coraz bardziej złożone, podobnie jak incydenty związane z bezpieczeństwem, z którymi zmagają się działy IT. Spójna strategia automatyzacji pozwala firmom skuteczniej niwelować ryzyko przez zmniejszenie liczby błędów ludzkich, jak również rozwiązywać problemy, szybko reagować na alerty bezpieczeństwa oraz tworzyć powtarzalne przepływy pracy w zakresie bezpieczeństwa i zgodności z przepisami.

Warto jednak zauważyć, że automatyzacja nie jest jednym produktem ani nawet zbiorem produktów. Przedsiębiorstwa powinny szukać rozwiązania, które umożliwia zastosowanie spójnej strategii automatyzacji do tworzenia aplikacji, infrastruktury, zabezpieczeń itd. W opracowanym przez Ponemon Institute dokumencie Cost of Data Breach Report stwierdzono wręcz, że firmy, które wdrożyły automatyzację na pełną skalę, odnotowują o 3,58 mln USD niższe całkowite koszty przypadające średnio na naruszenie ochrony danych niż przedsiębiorstwa bez wdrożonej automatyzacji.

Czy problem z niedoborem specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa jest niemożliwy do rozwiązania?

Cóż, patrząc realnie, braku pracowników nie da się wyeliminować całkowicie. Problemowi można jednak skutecznie stawić czoła przez proaktywne planowanie, implementację strategicznych technologii oraz realizowane w całej firmie, ciągłe, atrakcyjne szkolenia i wspólne projekty zwiększające świadomość w zakresie bezpieczeństwa.

Autor: Lucy Kerner, specjalistka ds. bezpieczeństwa i strategii w firmie Red Hat

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie F5 Networks wzmacnia zespół liderów Biuro prasowe
2024-04-27 | 10:30

F5 Networks wzmacnia zespół liderów

Firma F5, Inc. (NASDAQ: FFIV), globalny lider w dziedzinie bezpieczeństwa i dostarczania aplikacji wielochmurowych, powołuje dwóch nowych członków zespołu kierowniczego. Lyra
IT i technologie Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI
2024-04-26 | 15:00

Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI

Świat goni za AI, prywatne firmy prześcigają się w kolejnych osiągnięciach, a na polskich uczelniach w kwestii edukacji w zakresie sztucznej inteligencji wciąż pozostaje wiele do
IT i technologie Strategiczna współpraca AWS i Deloitte
2024-04-26 | 13:00

Strategiczna współpraca AWS i Deloitte

AWS (Amazon Web Services) i Deloitte, wiodący dostawca usług consultingowych, zawarły nową wieloletnią umowę o strategicznej współpracy, aby pomóc organizacjom na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.