Komunikaty PR

Jak URZĄDdzić bezpieczeństwo

2022-08-08  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Materiał prasowy
Symetria PR

Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr

Są już dostępne wyniki kontroli NIK dotyczące tego, na ile urzędy po pandemii dostosowały bezpieczeństwo swoich procesów do wytycznych Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Sprawdzono, w jaki sposób między 8 marca 2020 a 31 marca 2021 w 142 urzędach przetwarzane były dane podczas pracy na odległość. Kontrolerzy NIK zbadali, czy zapewniono w tym czasie należytą organizację bezpieczeństwa informacji oraz czy i w jakim zakresie wdrożono rekomendowane przez ZBI rozwiązania techniczne. Wyniki?

W połowie urzędów pracujących zdalnie w czasie pandemii nie wprowadzono systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Co więcej, niektóre z nich nie stosowały nawet własnych polityk bezpieczeństwa - głównie dbały o dane osobowe, ignorując inne poufne informacje przetwarzane przez pracujących na co dzień zdalnie urzędników.

Czy przebywający na home office urzędnicy w badanym przez NIK czasie padali ofiarą cyberataków? Z danych departamentu cyberbezpieczeństwa KPRM wynika, że w 2020 r. doszło do 388 incydentów bezpieczeństwa w administracji publicznej, a do sierpnia 2021 r. do kolejnych 287. Patrząc na najnowsze statystyki, mogło być ich jednak więcej. Według danych Check Point z początku czerwca tego roku przeciętna polska firma atakowana była średnio 938 razy w tygodniu. Urzędy i administracja z publiczna z pewnością była również gorącym celem cyberprzestępców.

Przyznać trzeba więc, że jako kraj jesteśmy dla intruzów po prostu łakomym kąskiem. Rekomendacje - wśród których znalazło się między innymi stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego - nie zostały wprowadzone. Jak podaje NIK, podstawowymi kanałami przesyłania informacji niezbędnych do wykonywania zadań w polskiej administracji na odległość były: poczta elektroniczna oraz szyfrowane połączenie VPN. W trzech urzędach dopuszczono możliwość wykorzystywania w celach służbowych także prywatnych kont mailowych, a w dwóch z nich określono warunki, jakie należało spełnić, aby z tej możliwości można było korzystać. Jednym z nich było uzyskanie pisemnej zgody administratora danych lub administratora systemów informatycznych. Takich warunków nie określono w Urzędzie Ochrony Zabytków w Olsztynie.

Podsumowując, w czasach, kiedy wciąż mówi się o bezpieczeństwie, kiedy intruzi wymyślają najbardziej wysublimowane ataki, wykorzystujące brak wiedzy i uwagi użytkowników, kiedy rządy innych państw właśnie z tego powodu wdrażają zaawansowane polityki bezpieczeństwa oparte na najbardziej niezawodnym standardzie FIDO2 i sięgają po modele zero trust i passwordless, u nas nadal brakuje dobrych decyzji i ruchów.

Są też jednak dobre informacje. Wśród instytucji i organizacji działających w Polsce widać zaangażowanie i potrzebę wdrażania najbardziej nowoczesnych i wygodnych rozwiązań bezpieczeństwa.

- Na co dzień dużo rozmawiamy o dobrej, skutecznej kontroli podczas logowania użytkowników. Namawiamy firmy do stosowania niezawodnego i bezpłatnego standardu MFA, czyli FIDO2 - mówi Tomasz Kowalski, CEO i współzałożyciel Secfense. - Uczymy je, że dziś da się przeprowadzić wdrożenie, które jest małoinwazyjne i nie musi wiązać się z zaangażowaniem specjalistów od cybersecurity, których - jak wiedzą wszyscy - wszędzie brakuje. Odczarowujemy mit związany z tym, że nie da się wprowadzić bezhasłowego, wieloskładnikowego uwierzytelniania w dużej firmie na wszystkich aplikacjach. I chociaż na początku brzmi to bardzo nierealnie, to wielu przekonało się, że się da. Wśród organizacji, które uwierzyły są instytucje najbardziej wymagające. Naszej technologii User Access Security Broker używa dziś m.in. Bank BNP Paribas Polska.

Miejmy nadzieję, że urzędy zaobserwują dziejące się obok zmiany i zaczną nie tylko wdrażać rekomendacje, ale też stosować technologie nie tylko poprawiające bezpieczeństwo, ale też ułatwiające codzienne życie. 
 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Symetria PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal
IT i technologie realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
2024-07-23 | 06:00

realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży

Główny aparat realme 12 o rozdzielczości 50MP oraz matryca SONY LYT-600 z optyczną stabilizacją obrazu (OIS) zapewnia doskonałą jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.