Komunikaty PR

Jak URZĄDdzić bezpieczeństwo

2022-08-08  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Materiał prasowy
Symetria PR

Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr

Są już dostępne wyniki kontroli NIK dotyczące tego, na ile urzędy po pandemii dostosowały bezpieczeństwo swoich procesów do wytycznych Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Sprawdzono, w jaki sposób między 8 marca 2020 a 31 marca 2021 w 142 urzędach przetwarzane były dane podczas pracy na odległość. Kontrolerzy NIK zbadali, czy zapewniono w tym czasie należytą organizację bezpieczeństwa informacji oraz czy i w jakim zakresie wdrożono rekomendowane przez ZBI rozwiązania techniczne. Wyniki?

W połowie urzędów pracujących zdalnie w czasie pandemii nie wprowadzono systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Co więcej, niektóre z nich nie stosowały nawet własnych polityk bezpieczeństwa - głównie dbały o dane osobowe, ignorując inne poufne informacje przetwarzane przez pracujących na co dzień zdalnie urzędników.

Czy przebywający na home office urzędnicy w badanym przez NIK czasie padali ofiarą cyberataków? Z danych departamentu cyberbezpieczeństwa KPRM wynika, że w 2020 r. doszło do 388 incydentów bezpieczeństwa w administracji publicznej, a do sierpnia 2021 r. do kolejnych 287. Patrząc na najnowsze statystyki, mogło być ich jednak więcej. Według danych Check Point z początku czerwca tego roku przeciętna polska firma atakowana była średnio 938 razy w tygodniu. Urzędy i administracja z publiczna z pewnością była również gorącym celem cyberprzestępców.

Przyznać trzeba więc, że jako kraj jesteśmy dla intruzów po prostu łakomym kąskiem. Rekomendacje - wśród których znalazło się między innymi stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego - nie zostały wprowadzone. Jak podaje NIK, podstawowymi kanałami przesyłania informacji niezbędnych do wykonywania zadań w polskiej administracji na odległość były: poczta elektroniczna oraz szyfrowane połączenie VPN. W trzech urzędach dopuszczono możliwość wykorzystywania w celach służbowych także prywatnych kont mailowych, a w dwóch z nich określono warunki, jakie należało spełnić, aby z tej możliwości można było korzystać. Jednym z nich było uzyskanie pisemnej zgody administratora danych lub administratora systemów informatycznych. Takich warunków nie określono w Urzędzie Ochrony Zabytków w Olsztynie.

Podsumowując, w czasach, kiedy wciąż mówi się o bezpieczeństwie, kiedy intruzi wymyślają najbardziej wysublimowane ataki, wykorzystujące brak wiedzy i uwagi użytkowników, kiedy rządy innych państw właśnie z tego powodu wdrażają zaawansowane polityki bezpieczeństwa oparte na najbardziej niezawodnym standardzie FIDO2 i sięgają po modele zero trust i passwordless, u nas nadal brakuje dobrych decyzji i ruchów.

Są też jednak dobre informacje. Wśród instytucji i organizacji działających w Polsce widać zaangażowanie i potrzebę wdrażania najbardziej nowoczesnych i wygodnych rozwiązań bezpieczeństwa.

- Na co dzień dużo rozmawiamy o dobrej, skutecznej kontroli podczas logowania użytkowników. Namawiamy firmy do stosowania niezawodnego i bezpłatnego standardu MFA, czyli FIDO2 - mówi Tomasz Kowalski, CEO i współzałożyciel Secfense. - Uczymy je, że dziś da się przeprowadzić wdrożenie, które jest małoinwazyjne i nie musi wiązać się z zaangażowaniem specjalistów od cybersecurity, których - jak wiedzą wszyscy - wszędzie brakuje. Odczarowujemy mit związany z tym, że nie da się wprowadzić bezhasłowego, wieloskładnikowego uwierzytelniania w dużej firmie na wszystkich aplikacjach. I chociaż na początku brzmi to bardzo nierealnie, to wielu przekonało się, że się da. Wśród organizacji, które uwierzyły są instytucje najbardziej wymagające. Naszej technologii User Access Security Broker używa dziś m.in. Bank BNP Paribas Polska.

Miejmy nadzieję, że urzędy zaobserwują dziejące się obok zmiany i zaczną nie tylko wdrażać rekomendacje, ale też stosować technologie nie tylko poprawiające bezpieczeństwo, ale też ułatwiające codzienne życie. 
 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Symetria PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku

Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.