LTTS będzie w Krakowie rozwijać technologię V2X
Technologia Vehicle-to-Everything (V2X), umożliwia pojazdom komunikowanie się między sobą i ze swoim otoczeniem za pomocą stałego oraz bieżącego dopływu danych. Dzięki niej możemy zyskać dostęp do nieograniczonej liczby informacji - od tych dotyczących ruchu drogowego, aż po dane o wypadkach, a nawet przewidywać przebieg ewentualnej kolizji. Nad rozwojem tej technologii będzie pracować niedawno otwarte w Krakowie centrum badawczo-rozwojowe LTTS.
V2X, czyli nowoczesny język samochodów
Bezpieczniejsze drogi, bardziej przepustowe trasy i zmniejszenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko - to tylko niektóre z obszarów, na które wpływ będzie miała technologia V2X.
Zdaniem Jagyan Mishra, Global Head of Delivery w firmie L&T Technology Services (LTTS), V2X potrafi nie tylko zachowywać się jak kumpel, z którym można swobodnie się komunikować. Może też być aniołem stróżem kierowcy. System dba bowiem o bezpieczeństwo dzięki alarmom, które ostrzegają o potencjalnych kolizjach na skrzyżowaniach, zbliżaniu się do ostrego łuku czy ryzyku utraty kontroli nad autem. W razie potrzeby kierowca może też skorzystać z takich funkcji, jak tempomat i system ostrze-gania o nieplanowanej zmianie kierunku jazdy. Z kolei ostatnia innowacja, technologia vehicle-to-grid, pozwala akumulatorom samochodowym oddawać energię do sieci energetycznej, w przypadku posiadania jej nadwyżki.
- Pula danych zgromadzonych w trakcie jazdy może być wykorzystana do identyfikacji wzorców ruchu i tworzenia profili kierowców. Dzięki temu kierowca jest dodatkowo zabezpieczony, nawet w przypadku awarii. W takiej sytuacji są uruchamiane alarmy, aby cyfrowe i mechaniczne komponenty pojazdu mogły się samoczynnie dostosować - dodaje Mishra, którego zespół otworzył w tym roku centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie - LTTS Kraków, ze specjalizacją w zakresie sektora motoryzacyjnego oraz mobility.
Nadchodzi era aut autonomicznych
V2X ma szansę okazać się rozwiązaniem, które nie tylko pomoże kierowcom lepiej rozumieć się ze swoimi autami. Utoruje również drogę dla pierwszych prawdziwie autonomicznych aut.
Eksperci prognozują, że do realizacji tej wizji potrzeba jeszcze dziesięciu lat. Dziś, wiele spośród zaawansowanych technologii nie jest jeszcze wystarczająco gotowych. Istotne jest to, aby w tym procesie zadbać należycie o cyfrowe bezpieczeństwo pojazdów - aby zapobiec cyberprzestępstwom ukierunkowanym na auta autonomiczne, na-leży zapewnić zgodność ich oprogramowania ze standardami kontroli danych. Należy także zmierzyć się z zagrożeniem związanym z redundancją technologii.
Wyzwania stojące przed V2X z pewnością zostaną niebawem przezwyciężone. Nie-wykluczone, że rozwiązaniem jest harmonijne współistnienie rozwiązań w zakresie łączności. Zastosowanie takich narzędzi, jak opartych na chmurze aktualizacji systemu over-the-air, może pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa i zgodności z przepisami dotyczącymi danych.
Podstawową technologią komunikacji może być sieć WLAN lub komórkowa. Rozwiązania V2X oparte na sieci WLAN zapewniają większy stopień standaryzacji, natomiast rozwiązania V2X umożliwiają komunikację na większym obszarze i łatwą migrację do sieci 5G. Ponadto, dzięki zaletom obejmującym wsparcie mobilności, a także skalo-walność i niezawodność, “komórkowa” wersja V2X (C-V2X) jest idealnym kandydatem w zakresie częstotliwości ITS 5,9 GHz, która może spełnić obecne wymagania w za-kresie komunikacji pojazd-pojazd (V2V) i pojazd-sieć (V2N).
Wpływ V2X na otoczenie
Wiele wskazuje na to, że technologia V2X będzie miała największy wpływ na producentów OEM i dostawców sieci samochodowych. Mogą oni opracować modele biznesowe oparte w głównej mierze na danych, obejmujące innowacje produktowe, procesowe i modele monetyzacji.
Elastyczna i efektywna współpraca pomiędzy dostawcami sieciowymi a producentami części samochodowych, otworzy szeroki wachlarz ofert i usług posprzedażnych, ta-kich jak dokładne ubezpieczenia oparte na użytkowaniu (UBI). Przydatne mogą okazać się również partnerstwa w zakresie dostarczania aplikacji informacyjno-rozrywkowych.
Wpływ V2X na biznes nie będzie jednak ograniczony wyłącznie do branży motoryzacyjnej. Jest bardzo prawdopodobne, że V2X obejmie technologię beaconów. To sprawi, że w jego zasięgu i możliwości zastosowania znajdzie się handel detaliczny. Na przykład, w drodze do biura i z powrotem kierowca mija nie tylko kawiarnię, ale także wiele innych punktów sprzedaży i dostawców usług. Gdy zauważy stację benzynową, system V2X może odczytać odległość do następnej stacji benzynowej i zalecić, kiedy należy zatankować paliwo, w oparciu o poziom paliwa w zbiorniku i czas potrzebny na dotarcie do następnego punktu sprzedaży.
- System V2X nie tylko sprawi, że podróżowanie stanie się bezpieczniejsze i płynniejsze, ale także usprawni załatwianie spraw. Jest to przyszłość nie tylko dla producentów OEM i dostawców sieci. Przyszłość, w której królują systemy autonomicznej jazdy (ADS) - uważa przedstawiciel LTTS.
*
L&T Technology Services Limited (LTTS) jest notowaną na indyjskiej giełdzie spółką zależną firmy Larsen & Toubro Limited, koncentrującą się na usługach inżynieryjnych oraz badawczo-rozwojowych (ER&D). Oferuje usługi konsultingowe, projektowe, rozwojowe oraz testowe w całym cyklu życia produktu i procesu. Do grona jej klientów należy 69 firm z listy Fortune 500 oraz 57 największych na świecie firm świadczących usługi inżynieryjne i badawcze w zakresie produktów przemysłowych, urządzeń medycznych, transportu, telekomunikacji i zaawansowanych technologii oraz przemysłu przetwórczego. Firma zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników w 17 globalnych centrach projektowych, 28 globalnych biurach sprzedaży i 89 laboratoriach innowacyjnych (stan na 31 marca 2022 r.). Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.ltts.com
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.