Komunikaty PR

Mikroskop zamiast TikToka – nauka daje wiele możliwości

2021-11-24  |  11:00
Biuro prasowe

Mikroskop zamiast TikToka – nauka daje wiele możliwości

Największym powodzeniem wśród brytyjskich i amerykańskich dzieci cieszy się zawód vlogera/youtubera (badanie The Harris Poll na zlecenie LEGO, 2019). Podobnie jest u nas – co druga Polka w wieku 10-15 lat (48 proc.) chce w przyszłości zostać tiktokerką, youtuberką lub instagramerką. Tylko 5 proc. marzy natomiast o karierze naukowczyni – wynika z badania fundacji Inspiring Girls Polska (2021). Jak można zachęcić uczniów i studentów do rozwoju w obszarze nauk ścisłych? 3M prowadzi kilka projektów w tym zakresie, kierując swoje działania do coraz młodszych odbiorców.

Analityk ds. kryptowalut, operator floty dronów czy twórca aplikacji mobilnych – 10 lat temu jeszcze nikt nie słyszał o zawodach, które dziś stanowią część naszej rzeczywistości. Rynek pracy potrzebuje coraz więcej specjalistów z obszaru STEM (ang.: Science, Technology, Engineering, Math – w tłumaczeniu: nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka). Przykładowo w USA zatrudnienie w zawodach, które bazują na umiejętnościach ścisłych, wzrosło w ostatnich latach o 24,4 proc. (raport „Pracownik Przyszłości”, Infuture Hatalska Foresight Institute, 2019). Z kolei w Polsce zapotrzebowanie na samych tylko specjalistów do wdrażania sztucznej inteligencji wyniesie do 2025 r. około 200 tys. osób (raport „Monitoring trendów w innowacyjności” – PARP, 2019).

– Praca związana z naukami ścisłymi daje wiele szans na rozwój osobisty – przekonuje Anna Piotrowska, inżynierka procesu w zakładach produkcyjnych 3M Wrocław. – Na moim stanowisku wciąż pojawiają się nowe wyzwania. Mierzenie się z nimi daje mi satysfakcję i możliwość doskonalenia swoich umiejętności. Co ważne, w naukach ścisłych jest dostępnych wiele ścieżek, w zależności od predyspozycji i zainteresowań danej osoby.

Dokonania Anny Piotrowskiej są świetnym przykładem sukcesu w obszarze STEM. Inżynierka z 3M opracowała rozwiązanie zgłoszone przez firmę do Międzynarodowego Urzędu Patentowego. Wynalazek dotyczy panelu wygłuszającego do wnętrz samochodowych, wytwarzanego z włókniny 3M Thinsulate. Anna Piotrowska wymyśliła, by zamiast zgrzewania całej powierzchni włókniny, odciskać na niej jedynie wzór plastra miodu, który wymaga o wiele mniejszego obciążenia maszyny.

MAPa krainy nauk ścisłych

3M odpowiada na potrzeby współczesnego rynku pracy, realizując globalny program współpracy ze szkołami technicznymi Manufacturing & Academic Partnership (MAP), który wspiera i rozwija edukację techniczną i zawodową. Program MAP powstał, gdy firma 3M zaczęła dostrzegać niepokojący trend w niektórych swoich zakładach. W miarę jak starsi pracownicy zaczęli w coraz szybszym tempie odchodzić na emeryturę, brakowało młodych, wykwalifikowanych, którzy mogliby wypełnić te wakaty.

Dzisiejsza branża produkcyjna wygląda zupełnie inaczej niż 20 lat temu – wyjaśnia Mateusz Hady, dyrektor operacyjny utrzymania ruchu w 3M Manufacturing. – Stanowiska pracy w fabrykach są coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Popularność zyskuje więc termin „mechatronika”, opisujący połączenie kompetencji manualnych, inżynierskich i komputerowych.

Polska jest pierwszym krajem poza USA, gdzie 3M uruchomił program MAP. W czerwcu 2021 r. firma przekazała grant na zakup nowoczesnego sprzętu dydaktycznego o wartości ponad 0,5 mln zł dla Centrum Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu i Zespołu Szkół Zawodowych w Oleśnicy. Obie placówki będą dzięki temu szkolić potencjalnych pracowników fabryk przyszłości, wykorzystując elementy Przemysłu 4.0.

– Większość dzieci urodzonych po 2007 roku będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Być może będzie to haker zdrowia, menedżer robotów czy opiekun robotów – mówi Anna Chołodecka, dyrektorka Centrum Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu i doradczyni zawodowa. – Umiejętności z obszaru STEM to dobry punkt wyjścia do zaspokojenia wielu przyszłych potrzeb i człowieka, i rynku pracy. Trudno sobie wyobrazić najbliższe lata bez coraz bardziej zaawansowanych procesów technologicznych i automatyzacji.

Anna Chołodecka zwraca uwagę, że już teraz wokół nas są inteligentne domy, elektroniczni sprzedawcy, autonomiczne samochody czy spawalnie w 70 proc. obsługiwane przez roboty. Cyfryzacja i automatyzacja zajmują więc coraz ważniejsze miejsce także na rynku pracy.

SySTEMowe wsparcie dziewcząt

Wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt jest jednym z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ na  najbliższe lata. 3M włącza się w te działania poprzez inicjatywy Women's Leadership Forum (WLF), zachęcające dziewczęta i młode kobiety do kariery w obszarze STEM.

– Początkowo działania WLF były ukierunkowane na rozwój liderek w naszej organizacji – mówi Karolina Zychiewicz, dyrektorka Strumienia Wartości Ochron Indywidualnych 3M, koordynująca działania WLF w produkcyjnej części 3M. – Później doszliśmy jednak do wniosku, że trzeba działać wcześniej, jeszcze przed etapem rekrutacji. Bo problemem w obsadzaniu stanowisk technicznych często nie jest fakt, że kobiety nie są wybierane, tylko to, że wśród kandydatów w ogóle nie ma kobiet.

3M od kilku lat współpracuje z Fundacją Edukacyjną Perspektywy, która promuje rozwój kobiet w obszarze STEM. Ekspertki 3M biorą udział w konferencji Women in Tech Summit, są mentorkami festiwalu online dla kobiet w technologiach Perspektywy Women In Tech Days, a także uczestniczą w Podwieczorkach Technologicznych organizowanych dla studentek kierunków ścisłych. W tym roku 3M idzie jeszcze krok dalej i rusza z programem mentoringowym dla 15-latek. Inicjatywa realizowana jest we współpracy z Fundacją Inspiring Girls w Polsce i zainicjowana została w Międzynarodowy Dzień Dziewczynek 2021 r.

Wybór ścieżki STEM dziewczęta rozważają najczęściej w wieku 11-15 lat. W tym czasie albo je zachęcimy, żeby się w tym kierunku rozwijały, albo one się zniechęcą i już tam nie wrócą – wyjaśnia Karolina Zychiewicz. Dziewczynom brakuje wzorów do naśladowania – przykładów kobiet robiących karierę w STEM. Rozpoczęliśmy więc program mentoringowy. Pilotażowo wezmą w nim udział uczennice dwóch VIII klas z naszej partnerskiej Szkoły Podstawowej nr 8 we Wrocławiu, z którą sąsiadują zakłady 3M. Chcemy zainspirować i wesprzeć dziewczynki oraz odpowiedzieć na ich pytania – po to, by wybierając szkołę średnią, brały pod uwagę także te możliwości kariery, które wybiegają poza stereotypowe kobiece role. 

3M dla studentów

Oprócz programu MAP i działań koordynowanych przez WLF, 3M współpracuje także ze środowiskiem akademickim. Firma od kilku lat organizuje konkurs 3Mind, aby wspierać projekty uczelnianych kół naukowych działających w obszarze STEM. 3M przekazuje także studentom swoje produkty do realizacji ich ambitnych projektów, takich jak elektryczny bolid wyścigowy, a także organizuje spotkania w swoim Centrum Innowacji i Centrum Szkoleniowym. By pomóc absolwentom w rozpoczęciu kariery w obszarze STEM, firma prowadzi z kolei 20-miesięczny program O2 nastawiony na poznanie pracy w różnych działach 3M wspierających proces produkcji.

Rozbudzajmy w młodych ludziach ciekawość życia, nie dawajmy im gotowych odpowiedzi. Nie recytujmy podręczników, tylko edukujmy w taki sposób, który rozwija ich ciekawość świata i gotowość do rozwiązywania problemów – mówiła Małgorzata Golatowska, liderka ds. brandu i komunikacji korporacyjnej w regionie 3M East Europe, podczas swojego wystąpienia na konferencji „Pokazać – Przekazać”. Było to seminarium dla nauczycieli zorganizowane przez Centrum Nauki Kopernik. Spotkanie odbyło się w sierpniu 2021 r., a udział Małgorzaty Golatowskiej w tym wydarzeniu był kolejnym przykładem zaangażowania 3M w promowanie nauk ścisłych wśród młodych ludzi.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce Biuro prasowe
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.