Komunikaty PR

Nieostrożne zachowania w sieci grożą utratą danych osobowych

2020-08-06  |  10:00
Biuro prasowe

¾ Polaków obawia się utraty danych osobowych w wyniku działalności oszustów w Internecie. Prawie 70% boi się, że źródłem wycieku będzie ich komputer lub telefon. Czy te obawy idą w parze z odpowiednim zabezpieczeniem? Niekoniecznie – prawie 20% obywateli nie używa programów antywirusowych, co trzeci nie zabezpiecza swojego komputera hasłem, a tylko połowa aktualizuje na bieżąco oprogramowanie. To dane z ostatniego badania Krajowego Rejestru Długów i serwisu ChronPESEL.pl.

W trakcie pandemii spędzamy w Internecie znacznie więcej czasu niż wcześniej. Przenieśliśmy tam swoje życie towarzyskie i zawodowe. Dodatkowo rekordy popularności biją sklepy oferujące sprzedaż online. Równocześnie Polacy są świadomi zagrożenia ze strony oszustów, którzy korzystając z naszej obecności w sieci, będą próbowali wyłudzić dane osobowe.

W przeprowadzonym przez Krajowy Rejestr Długów i serwis ChronPESEL.pl badaniu 74,5% ankietowanych przyznało, że obawia się, iż przestępcy wykorzystają do tego fałszywe strony i maile. Prawie 70% Polaków boi się włamania hakerów do komputera, z kolei 2/3 ankietowanych obawia się utraty danych za pośrednictwem telefonów komórkowych. Czy świadome zagrożenia społeczeństwo robi wszystko, żeby ograniczyć ryzyko utraty danych?

(Nie)zabezpieczone komputery

Jak wynika przeprowadzonego badania, Polacy nie robią dostatecznie wiele, żeby zadbać o bezpieczeństwo swoich komputerów. Na pytanie o instalowanie programów antywirusowych twierdząco odpowiedziało ponad 81% z nich. Z tego wynika, że jeden na pięć komputerów nie jest chroniony przed zainstalowaniem wirusa. Dodatkowo tylko 2/3 ankietowanych zadeklarowało, że posiada hasło dostępu. Z czego ponad 30% z nich uważa je za średnie lub słabe. Pytani o inne zabezpieczenia, ankietowani wskazywali jeszcze na regularną aktualizację oprogramowania (55,4%) i instalowanie programów antyspyware’owych (33%). Te odpowiedzi świadczą o tym, że nie przykładamy się odpowiednio do zabezpieczenia sprzętu elektronicznego, z którego korzystamy.

- Niestety, zapominając o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, ułatwiamy cyberprzestępcom dostęp do naszych komputerów i narażamy na kradzież nasze dane osobowe. Odpowiednie zabezpieczenie komputera, tabletu lub telefonu, z którego na co dzień korzystamy, powinno być priorytetem. Należy również pamiętać o tym, by zachować czujność podczas obecności w sieci. Zatem, nie klikajmy w podejrzane linki otrzymane w mailach lub SMS-ach, a zakupy i transakcje bankowe róbmy tylko za pośrednictwem oficjalnych stron lub aplikacji. Nie stosując się do tych zasad, możemy narazić się na poważne konsekwencje. Przestępcy mogą próbować wykorzystać zdobyte w ten sposób dane osobowe, żeby podszywając się pod ich właściciela, wyłudzić pożyczkę, kupić drogi sprzęt elektroniczny na raty lub wziąć w leasing samochód - mówi Bartłomiej Drozd ekspert serwisu ChronPESEL.pl, partnera Krajowego Rejestru Długów.

Nikt nie jest anonimowy w sieci

Co piąty ankietowany jest przekonany, że nie trzeba się wysilać, żeby namierzyć go w sieci. Wystarczy wpisać jego imię i nazwisko w wyszukiwarce, żeby zyskać dostęp do podstawowych informacji na jego temat. Nic w tym dziwnego, ponieważ ponad ¾ Polaków korzysta z mediów społecznościowych. Największą grupę stanowią użytkownicy Facebooka (95,6%). Kolejne na liście najpopularniejszych tego typu aplikacji są Instagram (53,3%) i Twitter (20,7%). Brak konta w jakichkolwiek mediach społecznościowych deklaruje 18,5% badanych.

Pomimo powszechnej obecności na portalach społecznościowych, większość użytkowników Internetu niechętnie dzieli się swoimi zdjęciami i informacjami na temat, np. miejsca zatrudnienia. Jak wynika z przeprowadzonego badania, tylko niewiele ponad 14% Internautów regularnie publikuje na swoich profilach fotografie i aktualizacje dotyczące życia osobistego i zawodowego. 80% robi to bardzo rzadko albo wcale.

Jeszcze mniej, bo zaledwie 5% ankietowanych dzieli się z internetową społecznością zdjęciami swoich dzieci i rodziny. 1/3 badanych rzadko publikuje takie materiały, a prawie 60% badanych nie robi tego wcale. Wiąże się to pewnie z rosnącą świadomością rodziców na temat zagrożeń w sieci, które czyhają na najmłodszych oraz kampanii społecznych dotyczących sharentingu, czyli regularnego zamieszczania w sieci przez rodziców zdjęć, filmów i informacji z życia dziecka.

Dodatkowa ochrona danych osobowych

Sprawni hakerzy potrafią włamać się do komputera w sposób, który nie zostawia śladów. Ciężko zatem ostatecznie stwierdzić, czy nasze zabezpieczenia zdają egzamin. Na pytanie „Czy włamano się do Twojego komputera/skrzynki pocztowej lub telefonu?”, tylko niespełna 9% ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Jednak aż 1/3 wszystkich badanych zadeklarowała, że nie może jednoznacznie stwierdzić, czy nie padła ofiarą takiego włamania. Specjaliści zwracają również uwagę na to, że nawet odpowiednie zabezpieczenie sprzętu elektronicznego oraz oszczędne korzystanie z mediów społecznościowych może nie wystarczyć do tego, żeby uchronić się przed wykorzystaniem naszych danych osobowych. Nie wiemy, w jaki sposób zabezpieczone są bazy danych sklepów internetowych lub portali społecznościowych, z których korzystamy. Dlatego Urząd Ochrony Danych Osobowych w swoim komunikacie dotyczącym reagowania w przypadku kradzieży tożsamości rekomenduje m.in. założenie konta w systemie informacji gospodarczej, celem monitorowania swojej aktywności kredytowej. Jak to działa?

- Mechanizm działania jest prosty. Bank, firma pożyczkowa, operator telefoniczny, dostawca Internetu, telewizja cyfrowa i wiele innych instytucji zanim podpiszą umowę z nowym klientem, sprawdzają, czy nie jest notowany w Krajowym Rejestrze Długów Biurze Informacji Gospodarczej, jako osoba zadłużona. Jednak, żeby to zrobić muszą najpierw uzyskać jego pisemną zgodę. Więc w sytuacji, w której otrzymujemy SMS-a, że właśnie sprawdza nas np. jakiś bank, w którym nigdy nie byliśmy i nigdy nie składaliśmy wniosku o kredyt, wiemy, że trzeba szybko reagować. Stąd bardzo ważne, by zachować czujność i odpowiednio się zabezpieczyć – ostrzega Bartłomiej Drozd z serwisu ChronPESEL.pl.

Użytkownicy serwisu ChronPESEL.pl, oprócz powiadomienia o użyciu numeru PESEL, mogą dodatkowo liczyć, w zależności od wybranego pakietu usług, na asystę prawną, ubezpieczenie dokumentów i zwrot części kosztów usług prawnych.

Badanie „Jak Polacy chronią dane osobowe?” zostało przeprowadzone w II kwartale 2020 na próbie 298 osób, przez Krajowy Rejestr Długów i serwis ChronPESEL.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.