Polska głównym celem dużej kampanii phishingowej
Badacze ESET odkryli szeroko rozpowszechnioną kampanię phishingową. Jej celem jest zbieranie danych logowania użytkowników otwartoźródłowej (open source) platformy do wspólnej pracy Zimbra. Kampania jest wciąż aktywna. Największa liczba zaatakowanych znajduje się w Polsce.
Zimbra Collaboration to otwarta platforma oprogramowania do współpracy, popularna alternatywa dla korporacyjnych rozwiązań poczty elektronicznej. Celem kampanii phishingowej są korzystające z Zimbry małe i średnie firmy oraz podmioty rządowe.
- Zimbra, podobnie jak inne narzędzia będące alternatywą dla największych rozwiązań korporacyjnych, jest interesującym celem dla cyberprzestępców. Jest popularna wśród firm i organizacji o niższych budżetach, które często mają słabsze zabezpieczenia niż duże firmy. W tym przypadku atak opiera się jednak wyłącznie na sztuczkach psychologicznych i manipulacji – mówi Kamil Sadkowski, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa ESET.
Atak rozpoczyna wiadomość e-mail zawierająca ostrzeżenie o niezbędnej aktualizacji serwera poczty e-mail, dezaktywacji konta lub innym problemie technicznym i kieruje użytkownika do kliknięcia w załączony plik. Załącznik to phishingowy plik HTML. Po jego otwarciu użytkownikowi wyświetlana jest fałszywa strona logowania Zimbra. Kiedy ofiara wpisze swoje dane uwierzytelniające, są one przesyłane wprost na serwer kontrolowany przez przestępców. W efekcie atakujący są w stanie przejąć konto e-mail ofiary. Wygląda na to, że cyberprzestępcy są również w stanie włamać się na konta administratorów i tworzyć nowe skrzynki pocztowe, które będą następnie wykorzystane do wysyłania wiadomości phishingowych do kolejnych osób. Przejęcie dostępu do wirtualnych serwerów i kont może też otworzyć drogę do ataków typu ransomware.
Pomimo tego, że kampania ta nie jest szczególnie zaawansowana technicznie, jest w stanie skutecznie narażać organizacje korzystające z Zimbra Collaboration. Największa liczba zaatakowanych to użytkownicy z Polski, jednak atak ma charakter międzynarodowy. Celem cyberprzestępców stały się również osoby m.in. z Ukrainy, Włoch, Francji, Holandii i Ekwadoru.
- Przestępcy wykorzystują fakt, że załączniki HTML zawierają poprawny i pozbawiony szkodliwych funkcjonalności kod, a jedynym charakterystycznym elementem jest link kierujący do złośliwego hosta. W ten sposób znacznie łatwiej jest obejść polityki antyspamowe, zwłaszcza w porównaniu z bardziej rozpowszechnionymi technikami phishingu, w których złośliwy link jest umieszczany bezpośrednio w treści wiadomości e-mail – wyjaśnia badacz ESET Viktor Šperka, który odkrył kampanię.
- Aby zachować bezpieczeństwo swojej firmy, nie jest konieczny sztab specjalistów i specjalistek IT. Wystarczy trzymać się określonych zasad i być na bieżąco z nowymi zagrożeniami cyberbezpieczeństwa. Bardzo ważna jest m.in. edukacja pracowników. Każdy z nich powinien wiedzieć, że zanim otworzymy załącznik wiadomości, musimy dokładnie jej się przyjrzeć i sprawdzić czy np. nie pochodzi z fałszywego adresu. Jeżeli treść e-maila nakłania nas do wpisania hasła, powinniśmy natychmiast ją zamknąć, nie podając żadnych informacji, a następnie zgłosić ten fakt administratorowi – radzi Kamil Sadkowski.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.