Ponad pół miliona incydentów dziennie w czasie urlopów. Jak zmniejszyć ryzyko?
- Wzrost cyberataków phishingowych wzrósł w sezonie urlopowym o niemal 100% w 2022 roku. Pośrednio doprowadziło to do wzrostu strat finansowych organizacji aż o 76% r/r.
- Nie tylko letnie rozkojarzenie pracowników sprzyja hakerom. Znaczenie mają też ryzykowne praktyki związane z cyberbezpieczeństwem.
- Jednym ze sposobów na aktualizację wiedzy o zagrożeniach wśród osób zatrudnionych w organizacji są szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Z raportu Proofpoint „2023 State of the Phish report” wynika, że liczba ataków phishingowych za pośrednictwem telefonów, wzrosła do 600 tys. dziennie w sierpniu 2022 roku. W pozostałych miesiącach utrzymywała się ona na poziomie 300-400 tys. dziennie. Oznacza to niemal 100% wzrostu w sezonie urlopowym. Pozwala to przypuszczać, że latem jesteśmy szczególnie rozkojarzeni.
– To tylko potwierdza fakt, że choć poziom wiedzy na ich temat wśród pracowników jest niezły, to nadal mamy trochę do nadrobienia w tym zakresie. Dodam, że bardzo łatwo paść ofiarą ataku phishingowego – wystarczy kliknąć w fałszywy link, który otwiera hakerom dostęp nie tylko do naszego urządzenia, ale także danych wrażliwych. W tym przypadku zagrożone mogą być także dane firmowe, nawet jeżeli zainfekowano nasz prywatny sprzęt. Phishing może utorować hakerowi drogę do firmowej sieci IT, jeśli nie dbamy o bezpieczeństwo haseł i danych logowania lub korzystamy ze służbowego sprzętu w celach prywatnych i na odwrót. Ten rodzaj ataku może przybierać różne formy i często poprzedza atak ransomware, czyli zablokowanie dostępu do danych z użyciem złośliwego oprogramowania. W ten sposób przestępcy mogą m.in. żądać okupu za odblokowanie dostępu – mówi Patrycja Tatara, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa w Sprint S.A.
Czy wiemy co to jest phishing?
W tym samym raporcie czytamy, że 58% ankietowanych pracowników wie, czym jest phishing, choć poziom tej wiedzy i tak spadł o 3 punkty procentowe w stosunku do 2019 roku. A czym jest ten atak? Jego nazwa brzmi podobnie jak angielskie słowo fishing, czyli łowić. Polega ono na pozyskiwaniu danych dostępowych poprzez rozsyłanie wiadomości z fałszywymi linkami. Po kliknięciu ofiara otwiera hakerowi dostęp do swojego urządzenia, a to już prosta droga do wykradania i blokowania rozmaitych danych. Aby oszukać potencjalną ofiarę, cyberprzestępcy stosują wiele praktyk mających na celu uśpienie czujności atakowanej osoby. W tym celu podszywają się np. pod kuriera wysyłającego link do śledzenia paczki przez SMS (smishing), udają pracowników banków lub przełożonych z użyciem programów zmieniających głos (vishing), a nawet dzwonią ze znanego ofierze numeru telefonu (spoofing telefoniczny). Dane wykradzione tymi sposobami służą hakerom do dalszych działań i przeprowadzania głównie ataków ransomware. Według danych „2023 State of the Phish report”, w 2022 roku 76% organizacji odnotowały próby tych ataków, z czego 64% okazało się skutecznych. Co więcej, straty firm z tego tytułu wzrosły o 76% r/r.
Szkolenia zminimalizują ryzyko
Zróżnicowany poziom wiedzy na temat cyberzagrożeń może prowadzić do ryzykownych zachowań lub niewłaściwych praktyk, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. 78% badanych pracowników używa sprzętu służbowego w celach prywatnych, a 72% – prywatnego w celach służbowych. Z kolei 48% pozwala skorzystać ze służbowego telefonu lub komputera członkom rodziny, a nawet znajomym. Wiedza na temat bezpieczeństwa haseł w 2022 roku pozostała na tym samym poziomie, co rok wcześniej – 31% pracowników używa jednego hasła do wszystkich kont służbowych, a 27% robi to samo w przypadku kont do prywatnego użytku. 26% pracowników pozwala też przeglądarkom na używanym w urządzeniach służbowych, do zachowywania danych logowania. I na koniec bezpieczeństwo w pracy hybrydowej lub zdalnej – aż 80% pracowników nie zmienia domyślnych nazw i haseł w domowym routerze WiFi[1].
– Jednym ze sposobów na zmianę wspomnianych, ryzykownych zachowań i minimalizację ryzyka ataku, są cykliczne szkolenia pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa. Hakerzy stale doskonalą swoje metody działania, ale też wiedzą sporo o zachowaniu ludzkiej psychiki. Umieją wywierać presję, ale też wzbudzać zaufanie. W czasie szkoleń przeprowadzane są symulowane ataki, które umożliwiają zdobycie wiedzy na temat tego, jak zachować się w takiej sytuacji i nie dać zmanipulować. Kolejny aspekt to informowanie o dobrych praktyk i wskazywanie na popełniane błędy, jak choćby bezpieczeństwo haseł. Ważne, aby szkolenia odbywały się cyklicznie i były przeprowadzane przez specjalistów – dodaje Patrycja Tatara ze Sprint S.A.
[1] dane z „2023 State of the Phish report”
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.