Komunikaty PR

Ponad pół miliona incydentów dziennie w czasie urlopów. Jak zmniejszyć ryzyko?

2023-08-02  |  13:00
  • Wzrost cyberataków phishingowych wzrósł w sezonie urlopowym o niemal 100% w 2022 roku. Pośrednio doprowadziło to do wzrostu strat finansowych organizacji aż o 76% r/r.
  • Nie tylko letnie rozkojarzenie pracowników sprzyja hakerom. Znaczenie mają też ryzykowne praktyki związane z cyberbezpieczeństwem.
  • Jednym ze sposobów na aktualizację wiedzy o zagrożeniach wśród osób zatrudnionych w organizacji są szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Z raportu Proofpoint „2023 State of the Phish report” wynika, że liczba ataków phishingowych za pośrednictwem telefonów, wzrosła do 600 tys. dziennie w sierpniu 2022 roku. W pozostałych miesiącach utrzymywała się ona na poziomie 300-400 tys. dziennie. Oznacza to niemal 100% wzrostu w sezonie urlopowym. Pozwala to przypuszczać, że latem jesteśmy szczególnie rozkojarzeni.

To tylko potwierdza fakt, że choć poziom wiedzy na ich temat wśród pracowników jest niezły, to nadal mamy trochę do nadrobienia w tym zakresie. Dodam, że bardzo łatwo paść ofiarą ataku phishingowego – wystarczy kliknąć w fałszywy link, który otwiera hakerom dostęp nie tylko do naszego urządzenia, ale także danych wrażliwych. W tym przypadku zagrożone mogą być także dane firmowe, nawet jeżeli zainfekowano nasz prywatny sprzęt. Phishing może utorować hakerowi drogę do firmowej sieci IT, jeśli nie dbamy o bezpieczeństwo haseł i danych logowania lub korzystamy ze służbowego sprzętu w celach prywatnych i na odwrót. Ten rodzaj ataku może przybierać różne formy i często poprzedza atak ransomware, czyli zablokowanie dostępu do danych z użyciem złośliwego oprogramowania. W ten sposób przestępcy mogą m.in. żądać okupu za odblokowanie dostępu – mówi Patrycja Tatara, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa w Sprint S.A.

 

Czy wiemy co to jest phishing?

W tym samym raporcie czytamy, że 58% ankietowanych pracowników wie, czym jest phishing, choć poziom tej wiedzy i tak spadł o 3 punkty procentowe w stosunku do 2019 roku. A czym jest ten atak? Jego nazwa brzmi podobnie jak angielskie słowo fishing, czyli łowić. Polega ono na pozyskiwaniu danych dostępowych poprzez rozsyłanie wiadomości z fałszywymi linkami. Po kliknięciu ofiara otwiera hakerowi dostęp do swojego urządzenia, a to już prosta droga do wykradania i blokowania rozmaitych danych. Aby oszukać potencjalną ofiarę, cyberprzestępcy stosują wiele praktyk mających na celu uśpienie czujności atakowanej osoby. W tym celu podszywają się np. pod kuriera wysyłającego link do śledzenia paczki przez SMS (smishing), udają pracowników banków lub przełożonych z użyciem programów zmieniających głos (vishing), a nawet dzwonią ze znanego ofierze numeru telefonu (spoofing telefoniczny). Dane wykradzione tymi sposobami służą hakerom do dalszych działań i przeprowadzania głównie ataków ransomware. Według danych „2023 State of the Phish report”, w 2022 roku 76% organizacji odnotowały próby tych ataków, z czego 64% okazało się skutecznych. Co więcej, straty firm z tego tytułu wzrosły o 76% r/r.

 

Szkolenia zminimalizują ryzyko

Zróżnicowany poziom wiedzy na temat cyberzagrożeń może prowadzić do ryzykownych zachowań lub niewłaściwych praktyk, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. 78% badanych pracowników używa sprzętu służbowego w celach prywatnych, a 72% – prywatnego w celach służbowych. Z kolei 48% pozwala skorzystać ze służbowego telefonu lub komputera członkom rodziny, a nawet znajomym. Wiedza na temat bezpieczeństwa haseł w 2022 roku pozostała na tym samym poziomie, co rok wcześniej – 31% pracowników używa jednego hasła do wszystkich kont służbowych, a 27% robi to samo w przypadku kont do prywatnego użytku. 26% pracowników pozwala też przeglądarkom na używanym w urządzeniach służbowych, do zachowywania danych logowania. I na koniec bezpieczeństwo w pracy hybrydowej lub zdalnej – aż 80% pracowników nie zmienia domyślnych nazw i haseł w domowym routerze WiFi[1].

Jednym ze sposobów na zmianę wspomnianych, ryzykownych zachowań i minimalizację ryzyka ataku, są cykliczne szkolenia pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa. Hakerzy stale doskonalą swoje metody działania, ale też wiedzą sporo o zachowaniu ludzkiej psychiki. Umieją wywierać presję, ale też wzbudzać zaufanie. W czasie szkoleń przeprowadzane są symulowane ataki, które umożliwiają zdobycie wiedzy na temat tego, jak zachować się w takiej sytuacji i nie dać zmanipulować. Kolejny aspekt to informowanie o dobrych praktyk i wskazywanie na popełniane błędy, jak choćby bezpieczeństwo haseł. Ważne, aby szkolenia odbywały się cyklicznie i były przeprowadzane przez specjalistów – dodaje Patrycja Tatara ze Sprint S.A.

 


[1] dane z „2023 State of the Phish report”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal
IT i technologie realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
2024-07-23 | 06:00

realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży

Główny aparat realme 12 o rozdzielczości 50MP oraz matryca SONY LYT-600 z optyczną stabilizacją obrazu (OIS) zapewnia doskonałą jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.