Komunikaty PR

Prognozy dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Widać efekt COVID-19 w 2020 r.

2020-07-13  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

PMR prognozuje pozytywną koniunkturę na rynku telekomunikacyjnym w Polsce w perspektywie sześciu kolejnych lat. Wyjątkiem będzie rok 2020, który przyniesie stagnację rynku lub w najgorszym wypadku lekki spadek jego wartości. Powód to kryzys COVID-19 i w związku z tym gorsza sytuacja makroekonomiczna oraz negatywne czynniki rynkowe jak niższa sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego czy usług roamingowych.

 

COVID-19: stagnacja na rynku telekomunikacyjnym w 2020 r.

Prognozy PMR zakładają pozytywną koniunkturę dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce w kolejnych latach, biorąc pod uwagę również czynnik epidemiczny.  Wyjątkiem będzie najprawdopodobniej rok obecny, w którym pandemia COVID-19 spowoduje stagnację na rynku, a w najgorszym wypadku lekki spadek jego wartości, widoczny głównie w segmencie mobilnym. Ważnym elementem gruntującym pozycję rynku w dobie kryzysu jest jego dojrzałość i silne nasycenie usługami. Epidemia koronawirusa wyraźnie pokazała, że usługi telekomunikacyjne stanowią jeden z krytycznych elementów funkcjonowania dzisiejszego społeczeństwa, biznesu oraz całego państwa. Nie ma podstaw by zakładać rezygnację z abonowania usług, nawet w przypadku recesji. Równocześnie należy być ostrożnym w ocenie popytu na dodatkowe usługi w ramach pakietów telekomunikacyjnych czy wyższe plany abonamentowe (wyjątkiem jest dostęp do internetu szerokopasmowego). W perspektywie tego roku część planów zakupowych w tym zakresie przesunie się w czasie.

 

Segment mobilny: podwyżki cen usług komórkowych z 2019 r. amortyzatorem dla rynku

W krótkim okresie (rok 2020) kryzys COVID-19 zahamuje lub nawet odwróci dynamikę wzrostową w segmencie mobilnym z uwagi na mniejsze przychody operatorów ze sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego (zakłócenie łańcucha dostaw), które stanowią ok. jednej czwartej całkowitych przychodów telekomów mobilnych, oraz przychody z usług roamingowych. Ważnym amortyzatorem dla tych spadków będą jednak podwyżki cen usług komórkowych, jakie miały miejsce w ubiegłym roku i których pozytywny efekt powinien być widoczny w wynikach operatorów po raz pierwszy w roku obecnym. Na plus zadziała również sytuacja na rynku hurtowym. Zwiększony ruch na rynku detalicznym (połączenia biznesowe z uwagi na pracę zdalną, jak i indywidualne) spowoduje wyższe przychody z usług interkonektu.

 

Ograniczone wpływy z pierwszych sieci 5G w Polsce

PMR w perspektywie tego roku nie spodziewa się dynamicznego przyrostu liczby użytkowników pierwszych komercyjnych sieci 5G w Polsce. Istotnym ograniczeniem będzie mała dostępność na rynku urządzeń obsługujących tę technologię, nasilona kryzysem COVID-19 i zakłóconym łańcuchem dostaw sprzętu IT i telekomunikacyjnego. Poza tym klienci jeszcze nie do końca czują potrzebę takiej technologicznej przesiadki. Wystarczają im prędkości w ramach sieci 4G (LTE/LTE-Advanced), które de facto są zbieżne z prędkościami oferowanymi w ramach pierwszych sieci 5G na częstotliwościach 2 100 i 2 600 MHz. Uruchomione sieci 5G na częstotliwościach 2 100 i 2 600 MHz to wciąż jednak tylko namiastka tej technologii w porównaniu do tzw. pasma C, które jest w pełni wartościowe do świadczenia usług piątej generacji. 5G na zasobach 2 100 i 2 600 MHz ma więc głównie wydźwięk marketingowo-wizerunkowy. Pewną barierę stanowią również zasięg terytorialny świadczonych usług, ale poniekąd także stygmatyzacja sieci 5G jako technologii niebezpiecznej dla zdrowia ludzkiego. W związku z tym potencjał zarobkowy MNOs na usługach 5G na chwilę obecną pozostaje niewielki. Nawet jeśli operatorzy w niedługim czasie uruchomią dedykowane taryfy 5G (na ten moment operatorzy na ogół dokładają usługę 5G abonentom wybranych, dotychczasowych taryf za darmo), to w tym roku spadające PKB i ograniczone wydatki gospodarstw domowych będą miały negatywny wpływ na monetyzację usług piątej generacji.

 

COVID-19 i dodatkowy popyt na wyższe przepustowości szerokopasmowego internetu

W segmencie stacjonarnym, kryzys COVID-19 będzie rzutował przede wszystkim na segment DLISP, w tym usług dostępu do internetu. W warunkach pandemii klasyczny broadband nabiera jeszcze większego znaczenia. Utrwalenie modelu pracy zdalnej, ale też większa świadomość potrzeby korzystania z internetu u części społeczeństwa, spowoduje zwiększony popyt na wyższe przepustowości sieci. Trend ten rozłoży się w czasie.

 

COVID-19 neutralny wpływ na rynek płatnej telewizji

W przyjętym przez PMR modelu prognostycznym rynek płatnej telewizji w Polsce w latach 2020-2025 wkroczy w okres stagnacji, z lekką tendencją do spadków. Będzie to widoczne zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Wpływ COVID-19 na rynek płatnej telewizji będzie jednak małostkowy, a zaznaczone trendy będą wynikać z naturalnego rozwoju rynku i mocnego nasycenia usługą. Czynnik epidemiczny wzmacniający rolę telewizji pozwoli natomiast m.in. spowolnić zjawisko cord-cuttingu, które i tak w Polsce nie ma jeszcze masowego charakteru. Pozwoli również zachęcić część Polaków do abonowania wyższej cenowo oferty płatnej telewizji z uwagi na dodatkowe kanały otrzymane na czas trwania pandemii. Tego typu zakupy rozłożą się jednak w czasie. Rok bieżący z racji niższego PKB będzie ograniczeniem dla popytu na dodatkowe kanały premium. Wpływ COVID-19 na rynek płatnej telewizji to również zmiany w trendach zakupowych dotyczących dodatkowych kanałów premium o tematyce sportowej czy wyższych pakietów telewizyjnych z dostępem do tychże kanałów.

 

Więcej informacji na temat prognoz dla poszczególnych segmentów rynku telekomunikacyjnego w Polsce z uwzględnieniem kryzysu COVID-19 znajduje się w raportach PMR:

  • Usługi telekomunikacyjne dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce. - https://bit.ly/pmr-tele
  •  Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2020. - https://bit.ly/pmr-tv-pl-2020

 

Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie:  https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/

 

 

AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI? Biuro prasowe
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.