Przyszłość pracy i trendy technologiczne w 2021 roku

Agnieszka Łukasiak
Citrix
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl
2020 był wyjątkowym rokiem dla technologii. Pandemia zmieniła realia pracy zamykając pracowników w ich własnych domach. Różne rozwiązania, z szeroko pojętego obszaru IT, musiały przejąć ciężar bycia głównym czynnikiem umożliwiającym zdalną pracę, oraz zapewnić dostęp pozwalający na jej bezpieczne wykonywanie. Stały się też kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki biznesowe, a co za tym idzie coraz więcej osób oczekuje, że będą stale dostępne. Czego zatem możemy się spodziewać w 2021 roku?
Cyfrowa praca z mniejszymi problemami
Wiele wskazuje, że w 2021 część firm nałoży, na złożone środowiska użytkowników, pełne dużych ciężkich aplikacji, czynników rozpraszających, bardziej intuicyjne rozwiązania umożliwiające cyfrową pracę. Z kolei technologie takie jak mikroaplikacje zostaną wykorzystane do skonsolidowania i uproszczenia dostępu do narzędzi, działań i zadań potrzebnych pracownikom do jej wykonania. Wszystko to będzie miało na celu podniesienie produktywności pracowników i dostarczenie narzędzi pozwalających im na szybsze i bardziej intuicyjne poruszanie się w gąszczu aplikacji i danych.
W nadchodzących miesiącach wzmocni się również trend oparty na hybrydowych schematach pracy, które będą łączyć czynności w biurze i pracę zdalną. Biuro stanie się przestrzenią do współpracy, w której spotkania będą wykorzystywane do tworzenia nowych pomysłów, czerpania korzyści z myślenia grupowego, spotkań towarzyskich, oceny, gdzie jesteśmy i określania kierunków działań. Mając to na uwadze konieczne będzie takie zmodyfikowanie środowisk pracy, aby pasowały one do obu modeli.
Wirtualne desktopy zastąpią VPN
W ubiegłym roku wiele organizacji przeszło na model pracy zdalnej. Wykorzystano rozwiązania VPN, które dają możliwość łączenia się z firmowymi systemami. Jednak VPN ma swoje ograniczenia. Może być powodem niskiej wydajności, braku dostępu do potrzebnych do pracy aplikacji, ale także nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa i prywatności. W tym roku część organizacji odejdzie od technologii VPN na rzecz infrastruktury wirtualnego pulpitu (VDI), która daje bezpieczniejszą i bardziej niezawodną alternatywą. Wirtualny desktop umożliwia pracownikom dostęp do wszystkich wymaganych do pracy zdalnej aplikacji, informacji i zasobów, bez konieczności budowania luk bezpieczeństwa, tak jak się to dzieje w przypadku zastosowania rozwiązań typu VPN.
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe kluczowe dla pracy
Ponad trzy czwarte badanych osób w ramach projektu Work 2035 uważa, że za piętnaście lat sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe znacznie przyspieszą podejmowanie decyzji. Zastosowanie ich w rozwiązaniach cyfrowej przestrzeni pracy pozwala na jej lepszą organizację i automatyzację w sposób, który umożliwi pracownikom koncentrację na kluczowych zadaniach.
Technologie IoT i roboty mogą również ułatwić i zapewnić ludziom bezpieczeństwo, także z perspektywy kolejnych, potencjalnych zagrożeń, ucząc się odróżniać normalne zachowanie każdego pracowników od potencjalnych ataków. Roboty przejmą niebezpieczne zadania i usprawnią interakcje człowiek-maszyna. IoT będzie filarem inteligentnych i bezdotykowych biur czy dystansowania społecznego, umożliwiając między innymi dostęp do informacji o zajętości poszczególnych pomieszczeń, potwierdzanie odkażenia wspólnych przestrzeni, rezerwowanie sal konferencyjnych czy usługi hot-desku dostępne bezpośrednio z urządzeń użytkowników.
User experience i cyfrowe samopoczucie wpiszą się na stałe w IT
Za sprawą technologii komfort pracy i cyfrowe samopoczucie staną się łatwiejsze do monitorowania. W 2021 zobaczymy większe skupienie organizacji na poprawie sposobu pracy pracowników, a także poprawieniu ich relacji z technologią. Technologie, które mogą przyczynić się do uniknięcia wypalenia zawodowego i zwiększenia ludzkiej efektywności, to te, które działają na korzyść pracowników, pomagając im w ich codziennej pracy, eliminując hałas, promując lepszą równowagę między życiem osobistym i zawodowym oraz prowadząc ich do realizacji celów.
Technologie „as a Service” będą odpowiedzią firm na wymagania rynku
Rozwiązania dostępne w formie usługi „as a Service” stanowią jeden z łatwiejszych sposobów na pozyskanie kluczowych technologii do szybkiego wdrożenia pracy zdalnej. Ten model wymagał jedynie wykupienia abonamentu, a nie zakupu produktu i całego cyklu wdrożeniowego, który się z tym wiąże. Doprowadziło to do znacznie większej konsolidacji rozwiązań oferowanych w tym modelu. W 2021 będzie on nadal rozwijany, dzięki czemu firmy będą mogły łatwiej i szybciej dostosowywać się do wymagań, które mogą ulegać zmianie w zależności od potrzeb biznesowych, ale także lokalnej sytuacji.
Bezpieczeństwo skoncentruje się na użytkowniku
W 2020 roku liczba cyberataków wzrosła o ponad 400%. Tym samym ochrona pracowników i aktywów firmy staje się jeszcze ważniejsza. W 2021 bezpieczeństwo i ludzkie doświadczenie będą ściśle ze sobą współpracować, by zapewnić inteligentne podejście do bezpieczeństwa, zgodne z modelem Zero Trust, w którym każde zachowanie odbiegające od określonych scenariuszy jest uznawane za niebezpieczne. Co więcej, schemat pracy, w którym pracownicy są rozproszeni w różnych lokalizacjach powoduje, że powierzchnia potencjalnych ataków została rozszerzona m.in. poprzez różnorodność wykorzystywanych sieci i urządzeń. W stworzeniu granicy i strefy bezpieczeństwa wokół użytkowników bez ingerencji w sposób, w jaki pracują może pomóc architektura bezpieczeństwa oparta na modelu Zero Trust. Daje ona możliwość jej ciągłej analizy, weryfikację tożsamości ludzi oraz analizę kontekstu ich zachowania.
Sebastian Kisiel, Citrix Systems Poland

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.