Przywiązani do SI – czy cyborgi staną się naszymi przyjaciółmi?
Aż 40 proc. Polaków to zwolennicy rozwoju SI – wynika z raportu Pew Research Center[1], nic w tym dziwnego ponieważ Sztuczna Inteligencja jest wszędzie – nie da się od niej obecnie uciec. Coraz szybszy postęp technologiczny sprawił, że o SI lub też AI (z ang. artificial intelligence), mówi się już nie w kontekście fantastyki naukowej a naszej codzienności. Okazuje się, że w coraz częściej spotykamy się z SI i nie zawsze jesteśmy tego w pełni świadomi. Platformy streamingiowe proponują nam filmy na podstawie naszych wcześniejszych wyborów, nawigacja podpowiada którędy jechać by uniknąć korków, boty zajmują się obsługą klienta, inteligentna infrastruktura w miastach – sygnalizacja świetlna czy systemy informacji miejskiej – to wszystko opiera się na sztucznej inteligencji. Autonomiczne systemy zdobywają szturmem kolejne branże i konsekwentnie zyskują zaufanie konsumentów. Z badania NASK „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce[2]” z 2019 można wywnioskować, że blisko 40% polskich internautów chętnie skorzysta z samochodowego transportu bezzałogowego, a prawie co trzeci respondent (30,9%) jest pozytywnie nastawiony do kwestii zastąpienia nauczycieli dzieci i młodzieży przez technologie oparte na SI.
Do popularyzacji sztucznej inteligencji w dużym stopniu przyczyniły się liczne książki, filmy, seriale i gry czerpiące z tematyki scie-fi. W popkulturze możemy znaleźć obrazy myślących robotów – przyjaznych jak R2D2 czy C3PO z Gwiezdnych Wojen, często zagubionych jak bohaterzy AI Spielberga, lub mrocznych jak protagonistka z filmu Ex-Machina z 2005 roku. Takie obrazy humanoidów – sztucznej inteligencji zamkniętej w bardziej namacalnej, człeko-podobnej, formie – sprawiają, że czasami ciężko nam się wyrwać, ze stworzonego stereotypu i dostrzec rozwiązania oparte na SI, które już teraz nas otaczają. Popkultura daje jednak nam coś więcej niż tylko obecny w kolektywnej świadomości wizerunek myślącego robota – buduje w ludziach strach przez tworzenie stereotypu superinteligentnych maszyn, które chcą przejąć władzę nad światem.
Informatycy, eksperci i specjaliści od sztucznej inteligencji skupiają się dziś przede wszystkim na budowaniu maszyn, z którymi ludzie mogą wchodzić w bezpieczne interakcje, tak byśmy w kontaktach z botami czy humanoidami mogli czuć się komfortowo – i udaje im się to! Jak pokazują badania obecnie większość z nas nie boi się sztucznej inteligencji, a upatrujemy w niej szansy. Według danych z raportu InFuture Institute[3] 43% z nas uważa, że SI ułatwia nam życie, a co trzeci wskazuje na to, że rozwiązania oparte o machine learning pomogą zaoszczędzić czas oraz uwolnią nas od wielu codziennych obowiązków.
Sztuczną Inteligencję możemy spotkać niemal wszędzie – bankowość, e-commerce, ubezpieczenia, rolnictwo, produkcja czy logistyka to tylko niewiele z branż, które korzystają z dobrodziejstw AI. Te rozwiązania otaczają nas z każdej strony. Smart home czy smart office sprawiają, że lepiej i efektywniej wykorzystujemy przestrzeń, w której żyjemy i pracujemy. „Mądre” są już nie tylko systemy oświetlenia reagujące na obecność człowieka w pomieszczeniu czy monitoringu, które „symulują” naszą obecność w domu pozwalając na lepszą ochronę mienia. Inteligentne stały się także słuchawki, które mogą wyciszyć dźwięki otoczenia oraz wspomagającymi optymalizację głosu – idealne smart rozwiązanie do hałaśliwego open space czy zatłoczonego home office.
Sztuczna Inteligencja sprawdza się również podczas wideokonferencji – przykładem może być zastosowanie jej w Poly Studio X. Urządzenie posiada rozbudowaną kamerę, która pozwala algorytmowi AI skupić się na twarzy mówiącego w pomieszczeniu, a także analizować głosy uczestników i na ich podstawie kadrować obraz na konkretną osobę. Dodatkowo ten videobar ma wbudowany ultraszerokokątny obiektyw, który rozpoznaje ludzką twarz, a kadrowanie podąża za głosem – zarówno między innymi osobami obecnymi w sali, jak i gdy osoba, która mówi – jest w ruchu. Algorytm kadruje szerzej, aby uchwycić osoby mówiące, gdy siedzą obok siebie, lub dzieli ekran, gdy są one oddalone. Urządzenie posiada również inteligentną blokadę szumów, która działa, gdy nie wykrywa głosu człowieka – Noise Suppression redukuje 80% dźwięków w tym hałasy z otoczenia – wszystko to aby dostarczyć możliwie najwyższe doświadczenia z rozmowy.
Pandemia koronawirusa zdecydowanie przyspieszyła digitalizację i adaptację nowych technologii, w tym rozwiązań opartych o Sztuczną Inteligencję. Już dziś na każdym kroku doświadczamy tzw. paradoksu sztucznej inteligencji. Tak bardzo przyzwyczailiśmy się do wielu wygodnych dla nas zmian, że przestajemy je zauważać. Wielu z nas korzysta codziennie z wirtualnych asystentów takich jak Siri czy Alexa nie uświadamiając sobie przy tym, że są to, można by rzecz, prototypy humanoidów, z którymi przyjdzie nam obcować w przyszłości. A co będzie dalej? Na pewno implementacja SI będzie postępować coraz szybciej. Cyborgi wkroczą prężnie pewnego dnia w nasze życie i…zostaną naszymi przyjaciółmi – jak mogłoby być inaczej skoro już dziś, wielu z nas nie wyobraża sobie bez nich życia?
Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly
[1] https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/12/15/people-globally-offer-mixed-views-of-the-impact-of-artificial-intelligence-job-automation-on-society/
[2] https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/nauka-i-biznes/projekty-badawcze/4025,Sztuczna-Inteligencja-w-spoleczenstwie-i-gospodarce.html
[3] https://infuture.institute/raporty/ai-wyzwania-i-konsekwencje/

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Szybki rozwój gospodarczy ostatnich 20–30 lat Polska zawdzięcza dobrze wykwalifikowanej, ale i taniej sile roboczej, dzięki której produkty i usługi z naszego kraju konkurowały ceną z zachodnimi przy nie gorszej, a czasem i lepszej jakości. Ten etap dobiega końca. Polscy pracownicy zarabiają coraz więcej, muszą więc wnieść większą wartość dodaną, by rozwój mógł postępować, a same firmy podjąć walkę o konsumenta z globalnymi markami.
Polityka
Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat

Wybuch wojny w Ukrainie i obecna sytuacja geopolityczna oznaczają dla UE konieczność podnoszenia swojego bezpieczeństwa. Zwłaszcza że atak Rosji na kraj unijny nie jest niemożliwy. Oceny NATO, Niemiec, Polski, Danii i państw bałtyckich wskazują, że Rosja jest gotowa do ataku w ciągu od trzech do dziesięciu lat. – Priorytetem Europy powinno być dalsze wspieranie Ukrainy – przekonuje europoseł Dariusz Joński.
Handel
Kaucja na butelki i puszki już od października tego roku. Eksperci ostrzegają: to może podnieść koszty gospodarki odpadami

Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października br. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami, w tym z wysokimi kosztami wdrożenia oraz możliwymi konsekwencjami dla konsumentów i samorządów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.