Komunikaty PR

Przywiązani do SI – czy cyborgi staną się naszymi przyjaciółmi?

2021-03-24  |  09:20
Biuro prasowe
Do pobrania press ( 0.02 MB )

Aż 40 proc. Polaków to zwolennicy rozwoju SI – wynika z raportu Pew Research Center[1], nic w tym dziwnego ponieważ Sztuczna Inteligencja jest wszędzie – nie da się od niej obecnie uciec. Coraz szybszy postęp technologiczny sprawił, że o SI lub też AI (z ang. artificial intelligence), mówi się już nie w kontekście fantastyki naukowej a naszej codzienności. Okazuje się, że w coraz częściej spotykamy się z SI i nie zawsze jesteśmy tego w pełni świadomi. Platformy streamingiowe proponują nam filmy na podstawie naszych wcześniejszych wyborów, nawigacja podpowiada którędy jechać by uniknąć korków, boty zajmują się obsługą klienta, inteligentna infrastruktura w miastach – sygnalizacja świetlna czy systemy informacji miejskiej – to wszystko opiera się na sztucznej inteligencji. Autonomiczne systemy zdobywają szturmem kolejne branże i konsekwentnie zyskują zaufanie konsumentów. Z badania NASK „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce[2]” z 2019 można wywnioskować, że blisko 40% polskich internautów chętnie skorzysta z samochodowego transportu bezzałogowego, a prawie co trzeci respondent (30,9%) jest pozytywnie nastawiony do kwestii zastąpienia nauczycieli dzieci i młodzieży przez technologie oparte na SI.

Do popularyzacji sztucznej inteligencji w dużym stopniu przyczyniły się liczne książki, filmy, seriale i gry czerpiące z tematyki scie-fi. W popkulturze możemy znaleźć obrazy myślących robotów – przyjaznych jak R2D2 czy C3PO z Gwiezdnych Wojen, często zagubionych jak bohaterzy AI Spielberga, lub mrocznych jak protagonistka z filmu Ex-Machina z 2005 roku. Takie obrazy humanoidów – sztucznej inteligencji zamkniętej w bardziej namacalnej, człeko-podobnej, formie – sprawiają, że czasami ciężko nam się wyrwać, ze stworzonego stereotypu i dostrzec rozwiązania oparte na SI, które już teraz nas otaczają. Popkultura daje jednak nam coś więcej niż tylko obecny w kolektywnej świadomości wizerunek myślącego robota – buduje w ludziach strach przez tworzenie stereotypu superinteligentnych maszyn, które chcą przejąć władzę nad światem.

Informatycy, eksperci i specjaliści od sztucznej inteligencji skupiają się dziś przede wszystkim na budowaniu maszyn, z którymi ludzie mogą wchodzić w bezpieczne interakcje, tak byśmy w kontaktach z botami czy humanoidami mogli czuć się komfortowo – i udaje im się to! Jak pokazują badania obecnie większość z nas nie boi się sztucznej inteligencji, a upatrujemy w niej szansy. Według danych z raportu InFuture Institute[3] 43% z nas uważa, że SI ułatwia nam życie, a co trzeci wskazuje na to, że rozwiązania oparte o machine learning pomogą zaoszczędzić czas oraz uwolnią nas od wielu codziennych obowiązków.

Sztuczną Inteligencję możemy spotkać niemal wszędzie – bankowość, e-commerce, ubezpieczenia, rolnictwo, produkcja czy logistyka to tylko niewiele z branż, które korzystają z dobrodziejstw AI. Te rozwiązania otaczają nas z każdej strony. Smart home czy smart office sprawiają, że lepiej i efektywniej wykorzystujemy przestrzeń, w której żyjemy i pracujemy. „Mądre”  są już nie tylko systemy oświetlenia reagujące na obecność człowieka w pomieszczeniu czy monitoringu, które „symulują” naszą obecność w domu pozwalając na lepszą ochronę mienia. Inteligentne stały się także słuchawki, które mogą wyciszyć  dźwięki otoczenia oraz wspomagającymi optymalizację głosu – idealne smart rozwiązanie do hałaśliwego open space czy zatłoczonego home office.

Sztuczna Inteligencja sprawdza się również podczas wideokonferencji – przykładem może być zastosowanie jej w Poly Studio X. Urządzenie posiada rozbudowaną kamerę, która pozwala algorytmowi AI skupić się na twarzy mówiącego w pomieszczeniu, a także analizować głosy uczestników i na ich podstawie kadrować obraz na konkretną osobę. Dodatkowo ten videobar ma wbudowany ultraszerokokątny obiektyw, który rozpoznaje ludzką twarz, a kadrowanie podąża za głosem – zarówno między innymi osobami obecnymi w sali, jak i gdy osoba, która mówi – jest w ruchu. Algorytm kadruje szerzej, aby uchwycić osoby mówiące, gdy siedzą obok siebie, lub dzieli ekran, gdy są one oddalone. Urządzenie posiada również inteligentną blokadę szumów, która działa, gdy nie wykrywa głosu człowieka – Noise Suppression redukuje 80% dźwięków w tym hałasy z otoczenia – wszystko to aby dostarczyć możliwie najwyższe doświadczenia z rozmowy.

Pandemia koronawirusa zdecydowanie przyspieszyła digitalizację i adaptację nowych technologii, w tym rozwiązań opartych o Sztuczną Inteligencję. Już dziś na każdym kroku doświadczamy tzw. paradoksu sztucznej inteligencji. Tak bardzo przyzwyczailiśmy się do wielu wygodnych dla nas zmian, że przestajemy je zauważać. Wielu z nas korzysta codziennie z wirtualnych asystentów takich jak Siri czy Alexa nie uświadamiając sobie przy tym, że są to, można by rzecz, prototypy humanoidów, z którymi przyjdzie nam obcować w przyszłości. A co będzie dalej? Na pewno implementacja SI będzie postępować coraz szybciej. Cyborgi wkroczą prężnie pewnego dnia w nasze życie i…zostaną naszymi przyjaciółmi – jak mogłoby być inaczej skoro już dziś, wielu z nas nie wyobraża sobie bez nich życia?

Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly


[1] https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/12/15/people-globally-offer-mixed-views-of-the-impact-of-artificial-intelligence-job-automation-on-society/

[2] https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/nauka-i-biznes/projekty-badawcze/4025,Sztuczna-Inteligencja-w-spoleczenstwie-i-gospodarce.html

[3] https://infuture.institute/raporty/ai-wyzwania-i-konsekwencje/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Biznes chętnie sięga po technologię RFID Biuro prasowe
2024-04-29 | 12:30

Biznes chętnie sięga po technologię RFID

Przedsiębiorcy dostrzegają coraz więcej obszarów w firmach, które mogą być usprawniane i optymalizowane za pomocą systemów radiowych. By uzyskać wymierne oszczędności
IT i technologie Brother dodał do oferty 3 monochromatyczne drukarki laserowe
2024-04-29 | 10:00

Brother dodał do oferty 3 monochromatyczne drukarki laserowe

Firma Brother dodała do portfolio 3 wydajne monochromatyczne drukarki laserowe. Nowe kompaktowe modele Brother – HL-L2402D, HL-L2442DW, HL-L2460DN umożliwiają łatwą konfigurację,
IT i technologie AWS poszerza ofertę Amazon Bedrock
2024-04-29 | 09:00

AWS poszerza ofertę Amazon Bedrock

 Nowe rozwiązania i usługi AWS (Amazon Web Services) zapewnią klientom korporacyjnym bezpieczny i odpowiedzialny sposób tworzenia i uruchamiania generatywnych aplikacji sztucznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.