Różowy Październik, Movember i więcej – wspólna walka z chorobami nowotworowymi
Choroby nowotworowe to jedno z najpoważniejszych wyzwań współczesnej medycyny. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w 2019 r. na raka w Polsce zachorowało ok. 170 tys. osób., a każdego dnia na tę chorobę umiera ich blisko 300. To liczby, które nie pozostawiają złudzeń – potrzeba wspólnych działań, aby zwiększyć świadomość społeczeństwa i zachęcić do regularnych badań profilaktycznych.
Październik i listopad – czas zwracania uwagi na zdrowie
Od lat październik i listopad są szczególnymi miesiącami poświęconymi edukacji zdrowotnej. „Różowy Październik” skupia się na profilaktyce raka piersi – jednego z najczęstszych nowotworów u kobiet. Kampanie społeczne organizowane w tym czasie zachęcają do wykonywania mammografii, samobadania piersi i regularnych wizyt u lekarza.
Z kolei „Movember” w listopadzie przypomina mężczyznom o konieczności dbania o swoje zdrowie, szczególnie w kontekście raka prostaty i jąder. Akcje związane z zapuszczaniem wąsów to nie tylko zabawa, ale także skuteczny sposób na zwiększenie świadomości dotyczącej męskich nowotworów i badań takich jak PSA.
Rola firm w edukacji zdrowotnej
Coraz więcej firm aktywnie angażuje się w działania zwiększające świadomość zdrowotną wśród swoich pracowników. Tego rodzaju inicjatywy to nie tylko wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), ale przede wszystkim realna pomoc w dbaniu o zdrowie pracowników. Regularne badania i dostęp do edukacji zdrowotnej mogą uratować życie, szczególnie gdy ułatwia się je osobom zapracowanym, które na co dzień często nie mają czasu na wizytę u lekarza.
Cancer Prevention Week – przykład praktycznego wsparcia
Jedną z akcji, które miała na celu szerzenie profilaktyki chorób nowotworowych u swoich pracowników, był „Cancer Prevention Week” zorganizowana przez Britenet, międzynarodową firmę IT z polskimi korzeniami. W dniach 19–21 listopada pracownicy w głównych biurach firmy, tj. w Warszawie, Lublinie, Poznaniu, Kielcach i Białymstoku mogli skorzystać z bezpłatnych badań krwi obejmujących markery nowotworowe.
Badania te były dostosowane do płci – dla mężczyzn sprawdzano m.in. poziom PSA, antygenu CEA czy markera CA 19-9, co pomaga we wczesnym wykryciu raka prostaty, jelita grubego czy trzustki. Kobiety mogły wykonać badania markerów CA 15-3 i CA 125, które są kluczowe w diagnostyce raka piersi i jajnika.
Zorganizowanie Cancer Prevention Week było dla nas nie tylko wyrazem troski o zdrowie naszych pracowników, ale także okazją do zwiększenia świadomości na temat profilaktyki nowotworowej. Chcemy, aby każdy z nas miał narzędzia i wiedzę, które pomogą zapobiegać poważnym chorobom. Naszym celem w Britenet jest stworzenie środowiska pracy, które wspiera zdrowie i dobrostan w każdej jego formie. – Martyna Pędzimąź, Employer Branding & Employee Experience Leader.
Dodatkowym elementem akcji była kampania edukacyjna dotycząca zasad ochrony przed nowotworami oraz webinar z warsztatami jogi zatytułowany „Praktyczna joga w biurze i nie tylko – zacznij tam, gdzie jesteś, z tym, co masz”. Spotkanie prowadziła Aleksandra Sowa, doświadczona trenerka i coach, która pokazała uczestnikom, jak techniki relaksacyjne mogą pomóc w radzeniu sobie ze stresem – jednym z czynników ryzyka dla zdrowia.
Kiedy wiedza ratuje życie
Takie inicjatywy pokazują, jak wiele można zrobić, by przeciwdziałać poważnym chorobom. Zwiększenie świadomości zdrowotnej w miejscach pracy to krok, który przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale także całemu społeczeństwu. Regularne badania, edukacja i promocja zdrowego stylu życia to najlepsze narzędzia w walce z nowotworami.
Nie musimy czekać na kampanie społeczne czy specjalne wydarzenia – każdy z nas może już dziś zadbać o swoje zdrowie. Warto zacząć od małych kroków, takich jak zapisanie się na badania czy zachęcenie bliskich do wizyty u lekarza.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.