Rozwiązania technologiczne, które zyskały w pandemii koronawirusa
Pandemia i lockdown to trudny sprawdzian dla wielu branż, jednak niektóre rozwiązania już dostępne na rynku lub rozwijające się prężnie w ostatnim czasie okazują się być doskonałą odpowiedzią na nasze nowe potrzeby. Ostatnie miesiące to czas rozkwitu między innymi technologii umożliwiających przeprowadzanie wielu procesów w trybie zdalnym, usprawniających działania pracowników medycznych czy automatyzujących codzienne zadania firm.
Ostatni rok, którego hasłem przewodnim była pandemia koronawirusa, był trudny dla wielu branż. Wiele firm nie daje rady funkcjonować w nowych warunkach, odnotowując z miesiąca na miesiąc coraz większe straty, a w skrajnych przypadkach – tracąc źródło dochodu i zamykając biznes. Niektórzy, bardziej elastyczni, dostosowują się do nowych realiów zmieniając nieco strategię działania, co nie zawsze jest jednak możliwe. Istnieją jednak także branże i rozwiązania, które na pandemii zyskują, a ich produkty i usługi okazują się szczególnie przydatne w dobie przeniesienia wielu aspektów życia do trybu zdalnego i zwiększenia roli bezpieczeństwa. To przede wszystkim te związane z branżą IT i światem online, ale również oferujące usługi szczególnie istotne w kontekście walki z pandemią i utrzymania dystansu społecznego.
E-learning i szkolenia online
Trwający od marca lockdown już prawie rok utrudnia lub uniemożliwia przeprowadzanie szkoleń, spotkać czy konferencji w trybie stacjonarnym. To samo tyczy się także szkół i uczelni wyższych – wiele osób uczy się obecnie na odległość, wykorzystując potencjał e-learningu. Sytuacja kreuje zatem popyt na rozwiązania umożliwiające naukę i przeprowadzanie spotkań w trybie zdalnym przy użyciu narzędzi e-learningowych oraz platform ułatwiającym komunikację z dowolnego miejsca na świecie. W ostatnich miesiącach popularność zyskały także webinaria i live’y, wspomagające działania z zakresu komunikacji wielu firm. Rok 2020 był także prawdziwą szansą dla producentów oferujących rozwiązania online dla biznesu, które pomagają w organizacji pracy, zarządzaniu projektami czy udostępnianiu materiałów.
Technologie wspierające walkę z pandemią
Pandemia to większe zapotrzebowanie na nowoczesne technologie, które zapewniają bezpieczeństwo i dbają o zachowanie wysokiej jakości produktów – zarówno na etapie transportu, jak i przechowywania. Technologie monitorujące warunki, w jakich znajdują się farmaceutyki, zyskują na znaczeniu szczególnie w ostatnim czasie, w którym placówki medyczne zmierzyły się z nowym wyzwaniem logistycznym – dystrybucją i przechowywaniem szczepionek na koronawirusa.
- Systemy kontrolujące warunki przechowywania leków oraz szczepionek znacznie ułatwiają codzienną pracę pracowników medycznych, którzy nie muszą stale kontrolować poziomu temperatury, w jakiej trzymane są produkty. Możliwe jest to dzięki powiadomieniom, które natychmiast informują o zachodzących nieprawidłowościach, umożliwiając szybką reakcję zapobiegającą marnowaniu farmaceutyków – tłumaczy Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury.
Kontrola warunków transportu i przechowywania ma ogromne znaczenie także dla zachowania jakości produktów spożywczych, wykorzystywanych w restauracjach oraz przez firmy cateringowe. Nowy model biznesowy, jakim jest dostawa posiłków do domu klienta, sprawia, że zachowanie świeżości potraw jest jeszcze istotniejsze ze względu na narażenie na trudne warunki podczas transportu.
Sztuczna inteligencja
Pandemia i zmiana warunków rynkowych to także szansa dla rozwoju sztucznej inteligencji. Według sondażu firmy badawczej Gartner 30% inwestycji w sztuczną inteligencję przyśpieszyło w czasie globalnego kryzysu, co jest niezwykłym wynikiem w porównaniu ze spadkami w innych branżach. Sztuczna inteligencja umożliwia komunikację z klientami przy wykorzystaniu chatbotów, automatyczne dopasowanie ofert do preferencji klientów na podstawie zebranych danych, sprzedaż wirtualną czy opracowywanie skomplikowanych modeli predykcyjnych. Skorzystać na niej przede wszystkim branża logistyczna, finansowa czy IT, w których AI funkcjonuje na szeroką skalę.
Podpis elektroniczny
Podpis elektroniczny oraz inne rozwiązania ułatwiające elektroniczny obieg dokumentów zyskały na znaczeniu w sytuacji, gdy wiele spraw chcemy lub musimy załatwić online, bez konieczności bezpośredniego kontaktu i wizyt w placówkach bankowych czy administracji państwowej. Pandemia przyśpieszyła także procesy cyfryzacji w firmach, a podpis elektroniczny znacznie ułatwia zdalne załatwianie wszelkich formalności związanych z działalnością biznesową. Podpis elektroniczny umożliwia podpisywanie wszelkich dokumentów, w tym umowy, wnioski urzędowe, e-faktury czy oświadczenia.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.