SAP Story: Decathlon zyskuje na czasie dzięki transformacji procesów HR
Linkleaders
Piotrkowska 148/150
90-631 Łódź
patrycja.kaleta|linkleaders.pl| |patrycja.kaleta|linkleaders.pl
505 223 994
https://www.linkleaders.pl/
Działy HR w dużych organizacjach stają obecnie przed wieloma wyzwaniami, będącymi pokłosiem dynamicznych zmian gospodarczych, społecznych czy tak nieprzewidywalnych wydarzeń, jak pandemia. Mierząc się z potrzebą zmian, związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, brytyjski i irlandzki oddział Decathlon – jednej z największych światowych sieci sklepów sportowych – aktywnie poszukiwał nowoczesnych narzędzi. Kompleksowe rozwiązanie SAP przyniosło ze sobą tak oczekiwaną automatyzację, integrację danych i pozwoliło m.in. na oszczędności czasu, który kierownicy sklepów mogli wykorzystać na bezpośrednie relacje z zespołem.
Wśród najważniejszych priorytetów na 2023 przedstawiciele branży HR wymieniają m.in. pracę nad efektywnością liderów i managerów (taką potrzebę dostrzega aż 60 proc, badanych), strukturą organizacyjną oraz zarządzaniem zmianami (53 proc.), jak również doświadczeniem pracowników (46 proc. wskazań) [1]. Szczegółowe analizy Gartnera pokazują m.in., że drogą do osiągnięcia tych założeń jest umiejętne wyważenie inwestycji w technologie i zespół, wspierające pozytywne doświadczenia pracowników i wykorzystujące zautomatyzowane oraz cyfrowe narzędzia.
Dokładnie taką drogą chciał pójść brytyjski i irlandzki Decathlon, oddział światowej sieci sprzedającej artykuły sportowe, zatrudniającej 200 000 pracowników w 2 080 sklepach, w 56 krajach na całym świecie. Jakiś czas temu stało się jasne, że strategia wzrostu i ekspansji, jaką marka wytyczyła dla swoich oddziałów w Wielkiej Brytanii i Irlandii wymaga weryfikacji strategii personalnej i wdrożenia nowoczesnych, cyfrowych narzędzi. Wybór padł na SAP SuccessFactors jako jedno kompleksowe rozwiązanie, spełniające wszystkie wymagania HRu i biznesu. System uzupełniono o m.in. narzędzia do zarządzania ważnymi procesami, związanymi z czasem pracy oraz płatnościami.
Inwestycja w technologię to inwestycja w ludzi
Spółka chciała być pewna, że jej oferta przyciąga i zatrzymuje najlepsze talenty. Tymczasem wśród wyzwań pojawiających się przed wdrożeniem zidentyfikowano m.in. rotację pracowników wynikającą przede wszystkim z niedostatków zasobów oraz technologii. Utrzymanie zespołów i zmniejszenie wspominanej rotacji stało się zatem ważnym celem firmy. Przyglądając się sytuacji, wytyczono jednocześnie szczegółowe cele, związane z realizacją procesów, dokładnością danych i automatyzacją niektórych obszarów.
Pomimo niedawnej pandemii i konieczności zamknięcia wszystkich sklepów, Decathlon sprawnie wykorzystał swoją obecność online. Dzięki temu mógł kontynuować pracę nad nowymi rozwiązaniami, mającymi na celu inwestycje w pracowników i zapewniającymi klientom jakościowe doświadczenia. Wchodząc na tę drogę dzięki cyfrowej transformacji, Decathlon UK & Ireland z powodzeniem wdrożył rozwiązania SAP, przy wsparciu ekspertów SAP i Kronos Partner Gavdi UK.
Faktor sukcesu
– Nasze procesy HR były oparte wcześniej głównie na działaniach manualnych, co przekładało się na wiele ryzyk. Wykorzystywaliśmy różne narzędzia, brak było przepływu informacji między nimi i automatyzacji. Sięgnęliśmy po propozycję SAP, bo zależało nam na rozwiązaniu, które połączy w jednym miejscu wszystkie procesy związane z HR, finansami i płacami, umożliwi m.in. śledzenie realizacji procesów i celów, zarządzanie zmianami czy nieobecnościami. Bardzo szybko zdecydowaliśmy też, że partnerem, z którym chcemy wdrażać rozwiązanie, będzie Gavdi – mówi Nick Francis, Payroll Manager and Project Lead w Decathlon UK.
Kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu miała relacja między Decathlon UK and Ireland, a Gavdi UK, zbudowana na fundamencie wspólnych wartości i etosu działania. Strategia wdrożenia zakładała wykorzystanie najlepszych praktyk, opracowanych na podstawie poprzednich doświadczeń i wdrożeń. Pozwoliło to partnerom na szybkie rozpoczęcie pracy i uruchomienie kompleksowego rozwiązania do zarządzania kapitałem ludzkim typu HXM (Human Experience Management).
35 procent czasu więcej na relacje
Rozwiązanie przygotowano w bardzo krótkim czasie, aby efekty jego działania mogły być odczuwalne jak najszybciej. Spółce zależało na szybkim czerpaniu praktycznych korzyści z inwestycji, jakie poczyniła. Wszystkie cele, wyznaczone na pierwszy rok działania systemu, zostały osiągnięte. Wśród nich znalazło się obniżenie ogólnych kosztów, zwiększenie dokładności danych w ramach listy płac oraz znaczne zmniejszenie rotacji pracowników. Było to możliwe dzięki ulepszonym procesom rekrutacji i wdrażania oraz dzięki ulepszeniu ogólnego doświadczenia pracowników, związanego z realizacją zadań w znacznie bardziej zwinny sposób. Tam, gdzie wcześniej 35% czasu poświęcano na administrację i ręczne procesy, podniesiono poziom dostępności i automatyzacji. Dało to kierownikom sklepów więcej czasu m.in. na tak ważne, bezpośrednie spotkania z klientami i współpracę z zespołem.
– Transformacja działów i narzędzi HR to wymagające zadanie, w ramach którego zawsze dzieją się zaawansowane procesy, angażujące duże wolumeny danych. Dlatego dla bardzo wielu klientów ważne są możliwości migracji do jednego narzędzia, które kompleksowo spełni wszystkie ich potrzeby. We wdrożeniach takich jak te, gdzie klient wyraźnie akcentuje także potrzebę szybkiego przechodzenia od projektu do praktyki – kluczowa jest również możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczeń sprawdzonego partnera. To czynniki, które zadecydowały o sukcesie tego projektu – podsumowuje Beata Bartkiewicz, Konsultant transformacji HR w SAP Polska.
[1] Żródło: Top 5 Priorities for HR Leaders in 2023, Gartner, https://www.gartner.com/en/human-resources/trends/top-priorities-for-hr-leaders

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.