Ślad cyfrowy, czyli pomyśl zanim opublikujesz
Internauci robiący zakupy online, publikujący treści na portalach społecznościowych czy prowadzący rozmowy za pośrednictwem komunikatorów, zostawiają po sobie zarówno widoczne, jak i niewidoczne ślady. Niestety, lwia część użytkowników zakłada, że ich aktywność w Internecie nie ma wpływu na przyszłe przedsięwzięcia, przyjaźnie i ogólne źródła utrzymania. Tymczasem nierozważne działania prowadzone w mediach społecznościowych mogą narobić mnóstwo szkód. Za każdym razem, kiedy internauta wchodzi do sieci, tworzy coś na wzór swojego cyfrowego „ja”.
Wszelkie posty, zdjęcia, filmy i komentarze mogą być dostępne, upowszechniane lub przechowywane przez innych członków społeczności. W pewnym momencie ktoś może szukać informacji na temat konkretnej osoby - przyszły pracodawca, rodzic, ukochany partner, policja, szkoła, a nawet prześladowca. Nie wolno o tym zapominać - przestrzega Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jednak media społecznościowe są bronią obosieczną, z jednej strony szkodzą, zaś z drugiej pomagają. Pozytywny wizerunek w sieci, przynosi wiele korzyści, w tym zwiększanie możliwości w zakresie zatrudnienia, poszerzanie grona odbiorców, pielęgnowanie zdrowych i ważnych relacji.
Jak chronić cyfrowy ślad
Ochrona cyfrowego „ja” wymaga zastosowania się do kilku podstawowych praktyk. Do tych najbardziej skutecznych należą:
- oszczędne i ostrożne udostępnianie danych osobowych na platformach społecznościowych
- włączenie ustawienia prywatności na wszystkich kontach
- rejestracja wszystkich kont online i usuwanie nieużywanych
- likwidacja kont, które mogą zaszkodzić reputacji
- używanie silnych, unikalnych haseł dla każdej platformy internetowej
- kontrola ustawień bezpieczeństwa oraz instalacja rozwiązań ochronnych na urządzeniach, aby chronić się przed złośliwymi atakami i próbami phishingu.
Jak stworzyć pozytywny ślad cyfrowy
Ślad cyfrowy może być jednym z najsilniejszych atutów internauty. Dla pracodawców i rekruterów profil w mediach społecznościowych jest nieoficjalnym listem motywacyjnym do CV.
- Według najnowszych statystyk około 33 proc. wszystkich uczelni bada cyfrowe ślady kandydatów, a około 75 proc. rekruterów jest zobowiązana przez swoje firmy do przeprowadzania badań online kandydatów - zauważa Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jak zatem postępować, aby zaznaczyć pozytywnie swoją obecność w Internecie podczas surfowania, blogowania, tweetowania lub publikowania treści. Jedną z podstawowych kwestii jest wzięcie pod uwagę, jak przyszłe komentarze, zdjęcia i filmy będą odbierane przez innych. Kolejnym istotnym krokiem jest uporządkowanie kont pod kątem zamieszczanych na nich zdjęć. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez internautów jest udostępnianie bądź publikowanie komentarzy pod wpływem impulsu lub stresu. Lepiej starannie popracować nad zamieszczanymi materiałami i tworzyć profile w mediach społecznościowych, które prezentują osiągnięcia, kwalifikacje i obszary zainteresowań. Warto skupić się na pozytywnych treściach, których nie można błędnie zinterpretować ani wykorzystać przeciwko autorowi.
Jak zarządzać pozytywnym śladem cyfrowym.
Prowadzenie zakładek na wszystkich kontach online jest trudne i czasochłonne. Są jednak narzędzia znacznie ułatwiające ten proces, takie jak np. usługa Bitdefender Digital Identity. Ich rola polega na przeczesywaniu sieci i odnajdywaniu starych kont. Pozwalają one analizować i zarządzać swoim cyfrowym „ja”, zmniejszając ilość danych, które mogą zaszkodzić reputacji i bezpieczeństwu internauty. Użytkownik może wyszukiwać i usuwać stare konta, reagować na naruszenia danych i wykrywać osoby podszywające się w mediach społecznościowych.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.