Ślad cyfrowy, czyli pomyśl zanim opublikujesz
Internauci robiący zakupy online, publikujący treści na portalach społecznościowych czy prowadzący rozmowy za pośrednictwem komunikatorów, zostawiają po sobie zarówno widoczne, jak i niewidoczne ślady. Niestety, lwia część użytkowników zakłada, że ich aktywność w Internecie nie ma wpływu na przyszłe przedsięwzięcia, przyjaźnie i ogólne źródła utrzymania. Tymczasem nierozważne działania prowadzone w mediach społecznościowych mogą narobić mnóstwo szkód. Za każdym razem, kiedy internauta wchodzi do sieci, tworzy coś na wzór swojego cyfrowego „ja”.
Wszelkie posty, zdjęcia, filmy i komentarze mogą być dostępne, upowszechniane lub przechowywane przez innych członków społeczności. W pewnym momencie ktoś może szukać informacji na temat konkretnej osoby - przyszły pracodawca, rodzic, ukochany partner, policja, szkoła, a nawet prześladowca. Nie wolno o tym zapominać - przestrzega Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jednak media społecznościowe są bronią obosieczną, z jednej strony szkodzą, zaś z drugiej pomagają. Pozytywny wizerunek w sieci, przynosi wiele korzyści, w tym zwiększanie możliwości w zakresie zatrudnienia, poszerzanie grona odbiorców, pielęgnowanie zdrowych i ważnych relacji.
Jak chronić cyfrowy ślad
Ochrona cyfrowego „ja” wymaga zastosowania się do kilku podstawowych praktyk. Do tych najbardziej skutecznych należą:
- oszczędne i ostrożne udostępnianie danych osobowych na platformach społecznościowych
- włączenie ustawienia prywatności na wszystkich kontach
- rejestracja wszystkich kont online i usuwanie nieużywanych
- likwidacja kont, które mogą zaszkodzić reputacji
- używanie silnych, unikalnych haseł dla każdej platformy internetowej
- kontrola ustawień bezpieczeństwa oraz instalacja rozwiązań ochronnych na urządzeniach, aby chronić się przed złośliwymi atakami i próbami phishingu.
Jak stworzyć pozytywny ślad cyfrowy
Ślad cyfrowy może być jednym z najsilniejszych atutów internauty. Dla pracodawców i rekruterów profil w mediach społecznościowych jest nieoficjalnym listem motywacyjnym do CV.
- Według najnowszych statystyk około 33 proc. wszystkich uczelni bada cyfrowe ślady kandydatów, a około 75 proc. rekruterów jest zobowiązana przez swoje firmy do przeprowadzania badań online kandydatów - zauważa Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jak zatem postępować, aby zaznaczyć pozytywnie swoją obecność w Internecie podczas surfowania, blogowania, tweetowania lub publikowania treści. Jedną z podstawowych kwestii jest wzięcie pod uwagę, jak przyszłe komentarze, zdjęcia i filmy będą odbierane przez innych. Kolejnym istotnym krokiem jest uporządkowanie kont pod kątem zamieszczanych na nich zdjęć. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez internautów jest udostępnianie bądź publikowanie komentarzy pod wpływem impulsu lub stresu. Lepiej starannie popracować nad zamieszczanymi materiałami i tworzyć profile w mediach społecznościowych, które prezentują osiągnięcia, kwalifikacje i obszary zainteresowań. Warto skupić się na pozytywnych treściach, których nie można błędnie zinterpretować ani wykorzystać przeciwko autorowi.
Jak zarządzać pozytywnym śladem cyfrowym.
Prowadzenie zakładek na wszystkich kontach online jest trudne i czasochłonne. Są jednak narzędzia znacznie ułatwiające ten proces, takie jak np. usługa Bitdefender Digital Identity. Ich rola polega na przeczesywaniu sieci i odnajdywaniu starych kont. Pozwalają one analizować i zarządzać swoim cyfrowym „ja”, zmniejszając ilość danych, które mogą zaszkodzić reputacji i bezpieczeństwu internauty. Użytkownik może wyszukiwać i usuwać stare konta, reagować na naruszenia danych i wykrywać osoby podszywające się w mediach społecznościowych.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.